نسخه چاپی

پیام خداحافظی مربی سرشناس آلمانی با ورزش ایران

به گزارش نما - کاپ نوشت:اولین روز سال میلادی است و مثل عید نوروز خودمان پیام‌های تبریک پشت سر هم می‌آید به هر حال عید است و فرق نمی‌کند که مال ما باشد یا جایی دیگر...

هدیه بائرمن در سال جدید میلادی به ایرانی ها
روز اول عید است و گویا سرمربی تیم ملی بسکتبال کشورمان هم برای ایرانی هدیه دارد و با یک پیام خواسته آنها را سورپرایز کند هرچه باشد او بارها گفته که عاشق ایران شده و برایش ایران، مردم و بسکتبالش بسیار مهم هستند. درک بائرمن که به آلمان سفر کرده تا سال نو را در کنار خانواده اش جشن بگیرد هدیه ای که برای مردم ایران در نظر گرفته بسیار جالب است او در پیامش گفته است که دیگر قصد بازگشت به ایران را ندارد و می خواهد در کنار دختر سه ساله اش باشد چراکه او بهانه پدر را می گیرد و بائرمن هم تحمل دوری او را ندارد!

بهانه گیری دختر 3 ساله یا بستن قرارداد بهتر؟
هدیه قشنگ و جالبی بود! مربی که قرار بود 4 سال در ایران بماند و وعده داده بود با تغییر نسل ایران را به المپیک و جام جهانی می رساند دو سال نشده غزل خداحافظی را خواند بی آنکه به وعده هایش عمل کرده باشد. رسانه های آلمانی از روزهای قبل اخباری درباره قرارداد درک بائرمن سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران با تیم وورسبرگ در بوندس لیگا منتشر کردند و بالاخره از قرارداد طولانی مدت او تا سال ۲۰۲۰ خبر دادند. اما جالب است که او در پیامش به ایران تنها بهانه دختر سه ساله اش را آورده و از قرارداد جدیدش حرفی نزده است. چرا نگفته قراردادم با تیم آلمانی بهتر است و می خواهم با آنها همکاری کنم؟

بائرمن برای بسکتبال ایران چه کرد؟
بائرمن وقتی داشت با ایران قرارداد می بست نمی دانست که دختر نوزاد دارد؟ چرا آن زمان به دخترش فکر نکرد؟ او قبلا درباره اینکه دلش برای دختر 3 ساله اش تنگ نمی شود گفته بود" سخت است اما به خوبی با آن کنار آمده ایم. زندگی همین است."
او درباره مدت حضورش در ایران هم گفته بود" قرارداد ۴ ساله با فدراسیون ایران امضا کرده ام. فکر می کنم این به خوبی نشان می دهد که من دنبال یک پروژه طولانی مدت در ایران هستم. این چیزی است که فدراسیون و بسکتبال به آن نیاز دارند. البته که من به قراردادم با فدراسیون ایران به چشم یک پروژه طولانی مدت نگاه می کنم."
آقای بائرمن چطور شد یکدفعه همه چیز عوض شد؟ پروژه طولانی مدت تان همین بود؟ تا یک پیشنهاد خوب رسید چشم های تان را به روی ایران بستید و خیلی راحت رفتید؟ بائرمن برای بسکتبال ایران چه کرد؟ چه ساخت؟ چه از خود برای بسکتبال ما به جای گذاشت؟ چه نتایجی گرفت؟قرارداد مگر 4 ساله نبود پس الان باید بائرمن ضرر و زیان دهد؟ گفته می شود قرارداد 4 ساله بوده اما سه ماه به سه ماه تمدید می شده است! اگر چنین است چرا فدراسیون پیش تر اعلام نکرده بود؟

صمد گفته بود بائرمن یک روز دست ایران را در حنا می گذارد
همین چند ماه پیش بود قبل از رقابت های چلنج کاپ آسیا وقتی با صمد نیکخواه بهرامی صحبت می کردم می گفت: بائرمن خیلی زرنگ است و یک روز دست بسکتبال ایران را در حنا خواهد گذاشت. حرف های صمد درباره بائرمن جالب بود اما آن زمان خیلی ها می گفتند چون صمد را حذف کرده او چنین می گوید اما بد نیست الان دوباره یادی کنیم از حرف هایی که صمد درباره بائرمن می زد "از نگاه من بائرمن بدترین نتیجه ممکن را در این مدت گرفته است و با زرنگی تغییر نسل و جوانگرایی را بهانه عملکرد خودش کرد. با بائرمن در قهرمانی آسیا سوم شدیم من قول می دهم هر مربی را بالای سر آن تیم می گذاشتند سوم می شدیم. بدون مربی هم می رفتیم سوم بودیم. من می گویم چوب هم بالای سر تیم می گذاشتند این نتایج بدست می آمد. انتخابی المپیک هم که گند زد واقعا نمی دانم چرا باید به این مربی تا این اندازه بها داد؟"

ماهی 35 هزار دلار درآمد در ایران

او در ادامه گفته بود" ماهی 35 هزار دلار می گیرد و این یعنی اینکه جزو مربیان خوب دنیاست، قرارداد کلی مربی فنرباغچه 450هزار دلار است. بعد جالب است که ما در ایران می گوئیم بائرمن مربی خیلی خوب و بسیار هم قانع است و در همان سالن آزادی یک اتاق دارد و همانجا هم می خوابد. اگر مثلا لیکرز به من می گفت 5 میلیون دلار بهت می دهم معلوم است من هم می رفتم، شب هم در همان سالن می خوابیدم حتی جارو هم میزدم! چون می دانم قیمت من این نیست حالا بائرمن هم اگر در آزادی می خوابد هنر نکرده . مگر شق القمر کرده با این نتایج که ما قرارداد 4 ساله با او بسته ایم؟ بائرمن خیلی زرنگ تر از آن است که ما بدانیم اما مثل روز روشن است یک روز دست ایران را در حنا خواهد گذاشت. او با این داستان جوانگرایی و تغییر نسل 4 سال قرارداد خودش را گارانتی کرده و در هر تورنمنتی هم که نتیجه نگیرد همین را بهانه می کند."

و امروز حرف های دیروز صمد اتفاق افتاد، بائرمن پولش را گرفت، استفاده اش را از ایران کرد و رفت، از این پس جواب تلفن هیچ کس را هم نخواهد داد!

برنامه محوری و ساختار سازی و تغییر نسل چه شد؟
بائرمن اما برای ما چه گذاشت؟ چه کرد برای تیم ملی ایران؟ هیچ! یک تیم داریم که مثلا جوانگرایی کرده ایم اما میانگین سنی اش 27 سال است!
روزی که بائرمن را آوردند مدام از برنامه محوری و ساختارسازی سخن می گفتند، از اینکه می خواهند گلخانه ای عمل کنند یا ساختار بسکتبال را تغییر دهند. از ابتدای ورودش درباره برنامه های بلندمدت او برای بسکتبال ایران صحبت شده بود و در فصل تابستان تصمیماتی گرفته شد که پشتوانه آن را برنامه برای بازسازی تیم ملی عنوان کرده بودند. نحوه اجرایی شدن تصمیمات با انتقادات زیادی روبه رو شد و به خصوص شکل کنار گذاشتن چند ستاره تیم ملی، موجی از اعتراضات را به راه انداخت. اینک با رفتن بائرمن این پرسش ها مطرح می شود چرا این فدراسیون پس از بستن قرارداد با سرمربی آلمانی آن همه حرف ها و شعارهای خوب و رنگارنگ مانند برنامه محوری و ساختارسازی سر هم کرد و اکنون که بائرمن رفته است تکلیف این ساختارسازی یکی دونفره در بسکتبال با همکاری مربی آلمانی چه می شود؟

رفتن های جالب مربیان خارجی از بسکتبال ایران
بائرمن رفت، محمود مشحون ماند و حوضش! این بار چه خواهیم گفت؟ تا دیروز بائرمن بهترین مربی دنیا بود برنامه هایی که او برای ایران داشت بهترین برنامه بود حال که با ایران چنین کرده است درباره او چه خواهیم شنید؟ نکند گفته خواهد شد مثل ماتیچ مافیای بسکتبال است. همیشه همین بوده تا وقتی مربیان در ایران بودند از آنها به نیکی یاد کردند اما وقتی رفتند بدترین مربیان دنیا شدند.رفتن مربیان خارجی از بسکتبال ایران همیشه جالب بوده، از بوسنیاک بگیرید تا بائرمن! حتما در روزهای آتی از رفتن ها بیشتر خواهیم نوشت اما الان بحث سر رفتن بائرمن است و احتمالا او را خائن خواهند خواند! اگر ماتیچ مافیا بود بائرمن هم باید خائن باشد! هرکه بود سر ایران کلاه گذاشت و رفت. برخلاف همه تبلیغاتی هم که برای او کردند، از حرفه ای بودن و جنتلمنی اش حرف زدند او هیچ نداشت و برای بسکتبال ایران هم هیچ نکرد.از این پس شنیدن حرف های کسانی که به بائرمن علاقه شدیدی داشتند جالب است مخصوصا شخصی همچون علی توفیق، باید دید فدراسیون نشین ها هنوز مثل گذشته راجب بائرمن حرف می زنند یا دوباره تغییر عقیده خواهند داد؟!
از امروز یک مشکل به مشکلات بسکتبال افزوده شد هدایت تیم ملی و وضعیت نامشخص آن بدون شک اوضاع را بدتر خواهد کرد. وضعیت بازنشسته بودن رئیس و بلاتکلیفی او از یک طرف و حالا هم بلاتکلیفی در تیم ملی...
آقای بائرمن ممنون با این هدیه تان خوب حال بسکتبال ایران در سال میلادی جدید گرفتید، چطور باید از شما تشکر کرد بابت این همه وظیفه شناسی و متعهد بودن؟ انشااله که سال خوبی با تیم آلمانی تان داشته باشید.



خداحافظ آقای بائرمن!

۱۳۹۵/۱۰/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...