نسخه چاپی

ابتكار: طبیعت ایران به نقطه شكننده‌ای رسیده است

به گزارش نما - ایسنا نوشت: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه بهره برداری از محیط زیست در کشورمان به ویژه در کلانشهرهایی همچون تهران بیش از ظرفیت طبیعت بوده است،گفت: طبیعت ایران به نقطه شکننده‌ای رسیده است که قطعا آیندگان از ما در این خصوص پرسش خواهند کرد.

معصومه ابتکار در هفدهمین جلسه از ‌گفتگوهای راهبردی در راستای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که امروز در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش‌های اعضای این مرکز که در حوزه اندیشه پردازی و تدوین الگو و گفتمان‌سازی فعالیت می‌کنند، گفت: بی تردید اندیشه‌پردازی و تدوین الگو بسیار ارزشمند است و این مسیر در جهت تحقق دیدگاه‌های مقام معظم رهبری است. امیدواریم گام‌های موثری در این عرصه برداشته شود تا برای مراجع سیاستگذاری و قانونگذاری کشور نقطه آغاز و عزیمت باشد.

وی افزود: الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، مسئله بسیار مهمی است که به هدف غایی انقلاب اسلامی ایران می‌پردازد. امام راحل(ره) در بدو تاسیس نظام جمهوری اسلامی ایران، یک نظام کارآمد با ساختار سیاسی به روز و منطبق با مبانی اسلام در سطح ملی و جهانی را مدنظر داشتند.

ابتکار ادامه داد: در بحث صدور انقلاب اسلامی از طرف امام راحل(ره) قطعا مفهوم ایجاد یک الگوی اسلامی و ایرانی موفق مدنظر بوده که مورد توجه همه دنیا قرار گیرد و کارآمدی آن تبدیل به یک الگو شود.

وی به پشتوانه عظیم شهدای کشورمان و فداکاری‌های آنها اشاره و اظهار کرد: پس از 38 سال باید مبتنی بر تجربه گذشته برای آینده برنامه‌ریزی کنیم و به این نکته توجه داشته باشیم که باید از تجربه‌های گذشته درس بگیریم و این شجاعت را داشته باشیم که اگر الگویی را می‌خواهیم تفسیر کنیم هر کجا که به اهداف مدنظر دست پیدا نکرده‌ایم، وضعیت را مورد توجه و کنکاش قرار دهیم. بی‌تردید اگر گذشته را درست ارزیابی نکنیم و ندانیم در کجا قرار گرفته‌ایم نمی‌توانیم برای آینده نیز برنامه درستی تدوین کنیم.

معاون رئیس جمهور گفت: نمی‌توانیم از وضعیت جهانی، خود را جدا قلمداد کنیم، ما نیز بخشی از کره زمین هستیم و هر اتفاقی که برای آن بیفتد ما نیز از آن متاثر خواهیم شد. این یک اصل علمی است که باید در نگاهمان به ویژه در بحث محیط زیست مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: آموزه‌های دینی ما هم به این موضوع نگاه ویژه‌ای دارد. محیط زیست ما توانی محدود برای تجدیدپذیری دارد. در حقیقت دنیا ظرفیت زیستی محدودی دارد، در واقع هر اکوسیستمی برای برداشت و بهره برداری و تحمیل آلودگی‌ها ظرفیت محدودی دارد. در حال حاضر در دنیا 1.5 برابر ظرفیت طبیعت بهره‌کشی وجود دارد که این شرایط در کشور ما نیز حکمفرماست.

رییس سازمان محیط زیست ادامه داد: از سال 1375 هر بارگذاری جمعیتی، صنعتی و کشاورزی که در تهران انجام شده بیش از ظرفیت این شهر بوده است. در حقیقت ما در سال 1375 از ظرفیت محیط زیست این شهر عبور کرده‌ایم. در اکثر مباحث از جمله فرسایش خاک، آب، تخریب منابع طبیعی و از دست رفتن تنوع زیستی وضعیتی بدی داریم.

ابتکار در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع خشکسالی اشاره کرد و در تشریح علت‌های آن گفت: علت‌های بیرونی مانند تغییر اقلیم - که ما نیز در آن نقش داشته‌ایم- موجب ایجاد این خشکسالی شده است. نزدیک به 1.8 درجه افزایش دما را تجربه کرده‌ایم و شاهد کاهش بارندگی‌ها در کشورمان بوده‌ایم این در حالیست که مطالعات نشان می‌دهد این روند ادامه دارد. لذا با توجه به چنین شرایطی، توافق پاریس برای جلوگیری از افزایش دو درجه‌ای دما به ثمر رسید.

وی ادامه داد: در مقایسه با کشورهایی که الگوی صحیح مصرف دارند، تقریبا 9 برابر آنها در کشور ما انرژی مصرف می‌شود که البته باید بگوییم انرژی هدر می‌رود. لذا توافق پاریس برای استفاده درست از انرژی و حرکت به سمت بهره گرفتن از انرژی‌های پاک به ثمر رسید تا از افزایش دو درجه‌ای دمای جهان جلوگیری شود.

به گفته ابتکار، دولت یازدهم امروز اصلاح الگوی مصرف و مصرف بهینه انرژی را با جدیت دنبال می‌کند. متاسفانه امروز استان فارس شاهد افت 350 تا 400 متری آب سفره‌های زیرزمینی و سایر استان‌ها نیز با چنین مشکلاتی مواجه هستند. این نتیجه فشار یکسویه به منابع آب و مدیریت اتخاذ شده منابع آبی در گذشته است. در شرایطی که الگوی توسعه فارغ از مسائل محیط زیستی مد نظر قرار گیرد چنین معضلاتی ایجاد می‌شود و صرف توسعه به قهرمان شدن ما در سدسازی منتهی می‌شود. چه میزان از منابع کشور صرف موضوع سدسازی شد. اما امروز چند درصد از سدهای کشور بدون آب مانده‌اند.

وی تاکید کرد: هر طرح توسعه‌ای باید از جهت تاثیراتش بر طبیعت مورد ارزیابی قرار گیرد و بررسی شود که سود این طرح بیشتر از زیانش هست یا خیر؟

ابتکار با اشاره به معضل آلودگی هوای شهر تهران، گفت: در سال جاری تصور می‌کنم تنها یک روز به شاخص بالای 150 در تهران رسیدیم، در حالی که چین برای حل مشکل آلودگی هوا بر اساس برآوردهای انجام شده تنها در فاز اول به 600 میلیارد دلار هزینه نیازمند است تا از فاجعه آلودگی هوا در این کشور جلوگیری شود.

وی ادامه داد: وقتی از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت صحبت می‌کنیم باید به واقعیت‌های ناگواری که در کشور به اسم پیشرفت و توسعه انجام شده و امروز باید اصلاح شود، توجه کنیم. بی تردید در حال حاضر فرصتی تکرار نشدنی برای این اصلاح ایجاد شده و باید تغییر را انجام دهیم و اتفاقا این تغییر باید به شکلی انقلابی انجام شود چرا که زمان را از دست داده‌ایم. در حال حاضر همگرایی دولت، تاکیدات مقام معظم رهبری و همگرایی قوای سه گانه فرصتی استثنایی برای پیشرفت فراهم کرده که دولت هم گام‌های اساسی در این زمینه برداشته است که باید در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با توجه به همه شرایط و بهره گیری از این فرصت ایجاد شده در حوزه محیط زیست نیز گام‌های اساسی برداشته شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی بدون محیط زیستی که بتواند خدمت رسانی کند قابل تحقق نخواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع حکمرانی یکپارچه محیط زیستی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر هر هفته یک موضوع محیط زیستی در دستور کار دولت قرار دارد. دو سال است که با وزارت اقتصاد و دارایی در خصوص مالیات‌های سبز کار کرده‌ایم و برنامه‌ریزی خوبی انجام شده و امروز این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفته است.

۱۳۹۵/۱۰/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...