نسخه چاپی

اختصاص بخشی از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده به توسعه ورزش

وكلای ملت دولت را مكلف كردند تا بخشی از درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده را برای توسعه ورزش اختصاص دهد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم «پویا»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه 18 دی) در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه ششم توسعه، مواد دیگری از این لایحه را بررسی کرده و به تصویب رساندند.

نمایندگان در اولین مصوبه خود در جلسه نوبت صبح مجلس، ماده 109 این لایحه را که درباره اختصاص بیست و هفت صدم درصد (27/0%) از کل نه درصد (9%) مالیات ارزش افزوده برای توسعه ورزش بود، را با 194 رای موافق،20 رای مخالف، 1 رای ممتنع از مجموع 242 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان تصویب کردند.

براساس این گزارش در این ماده دولت مکلف شد بیست و هفت صدم درصد(27/0%) از کل نه درصد (9%) مالیات ارزش افزوده را برای توسعه ورزش مدارس، ورزش همگانی، ورزش روستایی و عشایری، ورزش بانوان و زیر ساختهای ورزش بویژه در حوزه معلولین و جانبازان اختصاص دهد. این مبلغ در ردیفهای مربوط به وزارت ورزش و جوانان و وزارت آموزش و پرورش در بودجه سنواتی پیش بینی و پس از مبادله موافقت نامه در اختیار این وزراتخانه‌ها قرار می‌گیرد.(پس از کسر این بیست و هفت صدم درصد(27/0%) ماده 6 برنامه ششم توسعه اجرایی می شود)

همچنین در تبصره 1 این ماده ذکر شده است این اعتبار فقط در استانها هزینه می شود.

به گزارش تسنیم در تبصره 2 این ماده نیز آمده است: پرداخت هر گونه وجهی از محل بودجه کل کشور به هر شکل و به هر نحو به ورزش حرفه ای ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

**وزارت فرهنگ مکلف به ایجاد کانون های فرهنگی و هنری برای روستاهای بالای هزار نفر جمعت شد

همچین نمایندگان ماده 110 این لایحه را که درباره توسعه مراکز مذهبی فرهنگی و استفاده بهینه از اماکن مذهبی بود را با 176رای موافق، 9رای مخالف، 2رای ممتنع از مجموع 232نماینده حاضر در صحن علنی مجلس تصویب کردند.

براساس این مصوبه مجلس مقرر شد به‌ منظور توسعه فضاهای مذهبی فرهنگی و بهره‌گیری بهینه از اماکن مذهبی و تثبیت جایگاه مسجد به‌ عنوان اصلی‌ترین پایگاه عبادی، تربیتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اقدامات زیر انجام می‌شود:

الف- وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرداری‌ها موظفند در طراحی واجرای طرحهای جامع تفصیلی شهری وهادی روستایی وشهرک‌ها وشهرهای جدیدالاحداث، اراضی مناسب برای احداث مسجد وخانه عالم در جوار مساجد جهت استفاده امام جماعت همان مسجد پیش‌بینی کنند و پس از آماده‌سازی بدون دریافت هزینه و با حفظ مالکیت عمومی در اختیار متقاضیان احداث مساجد قرار دهند.

تبصره- مساجد،مصلی ها،اماکن مذهبی،اقلیت های مصرح در قانون اساسی، حوزه های علمیه شامل فضاهای مراکز پژوهشی، اداری و آموزشی از پرداخت هزینه‌های حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب و عوارض ساخت و ساز فقط برای فضای اصلی معاف می‌باشند.

ب- مالکان مجتمع‌های تجاری، اداری و خدماتی جدیدالاحداث موظفند نمازخانه مناسبی را در اماکن مذکور احداث نمایند. دستورالعمل این بند شامل تعداد واحدهای این مجتمع‌ها و مکان احداث در چهارچوب نقشه‌های مصوب به‌ تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری می‌رسد.
ج- سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و شهرداری‌ها موظفند نسبت به احداث یا اختصاص فضای کافی و مناسب برای مسجد یا نمازخانه در بوستان‌های ملی و بوستان‌های شهری اقدام کنند.

د- کلیه دستگاه‌های اجرایی، مراکز آموزشی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، مجموعه‌های ورزشی، مجتمع‌های رفاهی، تفریحی و مجتمع‌های تجاری اعم از دولتی یا غیردولتی، موظفند نسبت به احداث یا اختصاص و نگهداری فضای کافی و مناسب برای مسجد یا نمازخانه اقدام نمایند.

هـ- وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نفت موظفند تمهیدات و اقدام لازم را جهت احداث مسجد و نمازخانه در پایانه‌های مسافربری و جایگاه‌های عرضه سوخت بین شهری و همچنین نگهداری و مدیریت مساجد و نمازخانه‌های مذکور از طریق بخش غیردولتی به‌عمل آورند.

و: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است به‌ منظور ارتقای کارکرد فرهنگی و هنری مساجد، برقراری عدالت فرهنگی و ترویج فرهنگ اسلامی و جذب جوانان و نوجوانان به مساجد، با رعایت موازین اسلامی ترتیبی اتخاذ نماید تا کلیه مساجد شهری و روستاهای بالای هزار نفر جمعیت از کانون‌های فرهنگی و هنری برخوردار بر اساس بودجه سنواتی گردند.

**وزارت جهاد کشاورزی موظف به وگذاری اراضی ملی غیر کشاورزی برای توسعه ورزش شد

براساس این گزارش نمایندگان همچنین ماده 111 این لایحه که درباره واگذاری اراضی غیر کشاورزی خارج از حریم شهرها و روستاها از سوی وزارت جهاد کشاورزی بود، را با 152رای موافق، 29رای مخالف، 5رای ممتنع از مجموع 238نماینده حاضر در صحن علنی مجلس تصویب کردند.

طبق این مصوبه وزارت جهاد کشاورزی موظف شد به منظور احداث و توسعه اماکن و فضاهای ورزشی، اراضی ملی غیر کشاورزی خارج از حریم شهرها و روستاها به استثناء اراضی واقع در مناطق چهارگانه محیط زیست و خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها را که مورد نیاز بخش غیردولتی است با تایید وزارت ورزش و جوانان به قیمت ارزش معاملاتی اعلام شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با رعایت تشریفات قانونی به بخش غیردولتی و تعاونی با اولویت تعاونی های ایثارگران واگذار نماید. تغییر کاربری این اراضی ممنوع است. منابع حاصله از اجرای این حکم به خزانه واریز می شود.

**

همچنین نمایندگان ماده 112 این لایحه را با 134 رای موافق،60رای مخالف، 3 رای ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس را تصویب کردند.

دولت مکلف است به منظور تعمیق ارزشها، باورها و فرهنگ مبتنی بر هویت اسلامی و ترویج سیره و سنت اهل بیت علیهم‌السلام و استفاده بهینه از ظرفیت معنوی اماکن زیارتی به‌ویژه در شهرهای مقدس مشهد، قم و شیراز و برگزاری و تمهید امکانات لازم مراسم سالانه پیاده روی اربعین، نسبت به انجام امور ذیل تا پایان برنامه اقدام ‌نماید:

الف- شناسایی دقیق نیازها و مشکلات زائرین، برنامه‌ریزی و تدوین سازوکارهای لازم جهت ساماندهی امور زائرین و تأمین زیرساختهای لازم از طریق حمایت از شهرداریها و بخشهای غیردولتی
ب- توسعه امکانات، فعالیتهای فرهنگی و خدمات زیارتی در قطب‌های زیارتی و گردشگری مذهبی و فراهم نمودن زمینه زیارت مطلوب و اجرای پروژه‌های زیربنایی مورد نیاز در قالب بودجه‌های سنواتی

۱۳۹۵/۱۰/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...