نسخه چاپی

عراقچی كجاست؟

روزنامه آفتاب یزد نوشت: دست راست ظریف در مذاكرات هسته ای بود. پابه پای وزیرخارجه كشور و همراه باتیم مذاكره كننده در ذره ذره این سه سال و در بند بند مفاد برجام نقش داشت، نقشی غیر قابل انكار. اظهارنظرهایش درطول این مدت اگر از محمد جواد ظریف بیشتر نبود كمتر هم نیست.

به گزارش نما, روزنامه آفتاب یزد نوشت: دست راست ظریف در مذاکرات هسته ای بود. پابه پای وزیرخارجه کشور و همراه باتیم مذاکره کننده در ذره ذره این سه سال و در بند بند مفاد برجام نقش داشت، نقشی غیر قابل انکار. اظهارنظرهایش درطول این مدت اگر از محمد جواد ظریف بیشتر نبود کمتر هم نیست.

عباس عراقچی شخصیتی است آشنا. آشنا مثل ظریف. مثل برجام، مثل توافق. کسی نمی تواند او را نادیده انگارد.

برای همین هم وقتی نباشد انگار یک چیزی کم است. انگار یک جای کار می لنگد. انگار یک اتفاقی افتاده، اتفاقی مشکوک، اتفاقی بد یا شاید هم اتفاقی معنادار.

عباس‌عراقچی این روزها مثل سابق نیست. مثل سابق صدرخبرگزاری ها را به خود اختصاص نداده، مثل سابق با گزارشگران صحبت نمی کند، مثل سابق جلوی دوربین تلویزیون و یا رسانه های تصویری حاضر نمی شود ، مثل سابق تصاویر و حرف هایش در روزنامه ها به چاپ نمی رسد. عراقچی این روزها انگار کنج عزلت برگزیده یا لااقل در ظاهر گوشه گیر به چشم می‌آید. مثل آنکه می خواهد بیشتر در حاشیه باشد تا در متن ... لا اقل برای یک مدت کوتاهی هم که شده.

آخرین اظهارنظر رسانه ای؛ دوماه پیش! او از سیاست و وزارت خارجه دور هم نشده باشد از برجام و توافق دور شده.

آخرین اظهارنظر رسمی عباس عراقچی درباره برجام، به بیست و چهارم آبان ماه برمی‌گردد. او در آن برهه درباره انتخاب ترامپ و تاثیرش بر توافق هسته ای گفته بود ترامپ نمی تواند بلایی برسر برجام بیاورد.

از بیست و چهارم آبان ماه تا به امروز، دو ماه می‌گذرد. اما در این دو ماه او دیگر از برجام چیزی نگفت، پس از تمدیدتحریم های ایسا، بی سرو صدا در کمیته نظارت براجرای برجام در تاریخ هفدهم آذرماه حضور پیدا کرد و یکبارهم در آن جلسه سه‌شنبه معروف، 23 آذرماه در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شرکت داشت. همان جلسه‌ای که محرمانه های ظریف به طور تحریف شده از سوی کریمی قدوسی به دست رسانه‌ها رسید!

اما عباس عراقچی نه بعد از 23 آذر، نه بعد از 17 آذر ونه بعد از بیست و چهارم آبان ماه حرفی از برجام نزد. در صورتی که خیلی‌ها‌ توقع داشتند تا وی نسبت به تمدید تحریم‌ها‌ی ایسا و تاثیرش بربرجام واکنش نشان دهد؛ او ساکت بود. آفتابی نشد. حتی وقتی مجید تخت روانچی درباره تمدید تحریم‌ها‌ی ایسا سخن گفت، بازهم خبری از او نبود.

عباس عراقچی بعداز مصوبه جنجالی سنا و داماتو، تنها یکی دو اظهارنظر غیر برجامی پیرامون مسائلی چون سوریه و یا سازمان اکو داشته است.

شایعه اول؛ شرمندگی از حضور

غیبت محسوس عباس عراقچی دراین دوماهه برای خیلی‌ها‌ جای پرسش است. غیبتی که می‌تواند شائبات بسیاری را دراین باره ایجاد کند، شائباتی مثل اینکه عباس عراقچی این روزها همچون شاگردان تنبلی که برای روز امتحان درس نخوانده‌اند، ترجیح داده است به جای روبه روشدن با سوالات سخت و مردودی در آن آزمون، در وقت امتحان، غیبت کند.

این همان چیزی است که این روزها رسانه‌های اصولگرا به دنبال القای آن هستند، القای اینکه عباس عراقچی بعد از ماجرای تمدید تحریم‌های ایسا ترجیح می‌دهد در محافل عمومی حضور نیابد و به سوالات خبرنگاران پاسخ ندهد؛ چرا که پاسخی برای گفتن ندارد.. . شرمندگی عراقچی به خاطر تمدید تحریم‌ها‌ی داماتو چیزی است که جریان راست در صدد شانتاژکردن آن است. اما بیهودگی تلاش اصولگرایان در این القا زمانی آشکار می‌شود که بدانیم، هم حسن روحانی، هم ظریف، هم تخت‌روانچی و هم بسیاری مسئولین دیگر وزارت خارجه و دولت، درباره تمدید تحریم‌ها‌ی داماتو(آیسا) به صراحت از خود واکنش نشان داده و ابایی ازاینکه بگویند عهد شکنی از سوی آمریکا صورت گرفته است نداشتند، با این اوصاف نمی‌توان عباس عراقچی را در بین تمام دولتمردان، تافته‌ای جدا بافته دانست که از حضور دربین رسانه‌ها‌، بعد از تمدید تحریم‌ها‌ی داماتو شرمنده باشد!!

شایعه دوم؛ قهر و اختلاف با ظریف

از سویی دیگر برخی‌ها‌ به فکر گمانه زنی و به عبارتی پخش شایعه دروغین دیگری هستند، آنها کم بودن عباس عراقچی! در رسانه‌ها را نه به‌دلیل تمدید تحریم‌ها‌ی داماتو و شرمندگی او از شکست برجام، بلکه ناشی از برخی اختلاف‌ها‌ی او با وزیرخارجه ایران می‌دانند. اختلاف‌ها‌یی با طعم افشای محرمانه‌ها‌ی وزارت خارجه!

تاکنون هم از ظریف و هم از عراقچی محرمانه‌ها‌ی خاصی به بیرون درز کرده است و رسانه ای شده، محرمانه‌ها‌یی که هم برای آنها دردسرساز بوده است هم برای دولتو از یک طرف ظریف محرمانه ای درباره تماس تلفنی اوباماو روحانی و نظر رهبری دراینباره گفت و یکبار هم نظراتی محرمانه درباره برجام در کمیسیون امنیت ملی که هر دو آنها به بیرون درز کرد. عباس عراقچی نیز یک بار در جلسه‌ای "آف د رکورد "درباره نحوه مذاکرات و نقش برادر رئیس جمهور و زبان رمز سمنانی رئیس‌جمهور و حسین فریدون با یکدیگر!! گفت، اظهاراتی محرمانه که از طریق خبرگزاری صدا و سیما افشا شد و مایه دردسر.

نشر این گونه محرمانه‌ها‌، شاید میانه ظریف و عراقچی را شکراب کرده باشد و این سوءظن را ایجاد؛ که عراقچی با گاف‌ها و درز اطلاعات محرمانه به مخالفین دولت مسبب این اوضاع شده است و همین گاف‌ها‌ و دادن اطلاعات محرمانه به مخالفین دولت، باعث جدایی ظریف و عراقچی از یکدیگر. حتی عده‌ای شایعه کردند عراقچی دیگر مثل سابق در کمیته‌ها و کمیسیون‌ها‌ی مربوط به برجام حضور ندارد و یک جورهایی قهر کرده است.

حقیقت

شواهد نشان می‌دهد آخرین جلسه ای که عباس عراقچی در آن حضور داشته و این حضور رسانه‌ای شده است مربوط می‌شود به مراسم درگذشت مرحوم علی اکبر پرورش، جلسه‌ای که نام او در کنار اصولگرایانی چون حجت الاسلام والمسلمین تقوی، حمیدرضا ترقی، حسن بیادی، انبارلویی، محمدنبی حبیبی، اسدالله بادامچیان، حسن غفوری فرد و راشد یزدی آمده است؛ نکته‌ای که برخی را به این سمت و سوق می‌برد که نکند مسیر عراقچی به طور کلی تغییر یافته است.

حقیقت چیست؛ اینکه آیا عراقچی هنوز همان عراقچی همیشه حامی مذاکرات و برجام است، کما‌فی‌السابق درجلسات وزارت خارجه و مجلس حضور می‌یابد و تنها عنان سخنان برجامی را به‌دست "مجید تخت روانچی" و یا شخص ظریف سپرده و یا اختلافات و ماجراهایی درپس پرده است؟

غیبت نداشته است

علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی درباره حضور عباس عراقچی در این کمیسیون به آفتاب‌یزد گفت: " ارتباط کمیسیون امنیت ملی با وزارت خارجه به طور مستمر برقراراست و حضور وزارت خارجه نیز دراین کمیسیون کمرنگ نشده است. در جلسات مشترکی نیز که با وزارت خارجه داریم، عراقچی متناسب با موضوع گفتگو حضور دارد، اما در بعضی جلسات که از وزیر سوال می‌شود، تنها آقای وزیر و معاون پارلمانی ایشان باید باشند. "

وی ادامه داد: "آقای عراقچی معاون حقوقی وزارت امورخارجه است و با توجه به این سمت، در جلسات کمیسیون حضور می‌یابند. بنابراین فکر نمی‌کنم قهری در کار باشد و کمرنگ شدن ایشان در جلسات مربوط به برجام، موضوعیتی داشته باشد. آخرین جلسه مشترک ما با آقای عراقچی نیز در ارتباط با گزارش شش ماهه اول اجرای برجام بود."

رحیمی گفت: " از آن تاریخ به بعد حضور ایشان در کمیسیون امنیت ملی دلیلی نداشت، چون کمیسیون، مسئول و مشغول اجرای برنامه ششم بوده است و از آن تاریخ ارتباط مشترکی با وزارت خارجه نداشتیم."

وی افزود: " معمولا از سوی کمیسیون از وزارت خارجه برای شرکت در جلسات دعوت می‌شود و بنا به نظر آقای ظریف همراهان او در این کمیسیون نیز تعیین می‌شوند. در آخرین جلسه مشترک ما، همه معاونین وزیر از جمله آقای عراقچی به علاوه قائم مقام و سخنگوی وزارت خارجه حضور داشتند. "

عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: " من فکر می‌کنم آنچه در باره نبود یا قهر عراقچی طی ماه گذشته و عدم حضورش در جلسات وزارت خارجه یا مجلس گفته می‌شود، ایجاد جو روانی علیه دولت است و این شایعه‌ها با واقعیات خیلی فاصله دارد. "

رحیمی در باره اینکه گفته می‌شود بین ظریف و آقای عراقچی به خاطر افشای محرمانه‌ها‌ از طریق عراقچی و درز این اطلاعات به مخالفین دولت، اختلاف افتاده است، گفت: " این حرف را اولین بار است که می‌شنوم."

وی درباره عدم اظهارنظر عراقچی بعد از تحریم‌های ایسا اظهارکرد:" وزارت خارجه سخنگو دارد و انتظار دستگاه وزارت خارجه این است که سخنگو مواضع را اعلام کند. به هر حال اگر در جایی آقای عراقچی خودشان شخصا حضور داشتند گزارش جلسه را نیز خودشان اعلام می‌کنند. اما در این اواخر، آقای عراقچی در ماموریتی نبوده‌اند که بخواهند گزارش آن را ارائه بدهند، از سویی مواضع رسمی وزارت خارجه در مورد مسائل گوناگون از جمله ایسا معمولا از سوی سخنگو و شخص وزیر اعلام می‌شود. بنابراین، این جوسازی‌ها علیه عراقچی ناشی از اختلاف‌افکنی در ساختار دولت است. "

۱۳۹۵/۱۰/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...