نسخه چاپی

روسیه گوی سبقت را از عربستان ربود

در سال ۲۰۱۶ برای نخستین بار روسیه در تأمین نفت چین از عربستان پیشی گرفت و به بزرگترین تأمین‌كننده نفت این كشور تبدیل شد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، به نقل از رویترز، آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد برای نخستین بار روسیه توانسته است در صادرات نفت به این کشور از عربستان پیشی بگیرد و به بزرگترین تأمین کننده نفت چین تبدیل شود.



علت اصلی افزایش واردات نفت چین از روسیه توسعه پالایشگاههای کوچک در این کشور و افزایش واردات نفت آنها از روسیه بوده است.



به طور کلی در سال 2016 واردات نفت چین از روسیه افزایش حدود 25درصدی را تجربه کرده است و به طور متوسط روسیه روزانه 1.05 میلیون بشکه نفت به چین صادر کرده است.



این در حالی است که واردات نفت چین از عربستان در سال 2016 نسبت به سال قبل از آن تنها 0.9درصد افزایش یافته و به 1.02 میلیون بشکه در روز رسید.



چین دومین واردکننده بزرگ نفت در جهان محسوب شده و این کشور بیشترین رشد واردات نفت در جهان را تجربه می‌کند.



عربستان همواره شرکت ملی نفت چین را بزرگترین پشتوانه صادرات نفت خود می‌داند و این در حالی است که پالایشگاههای کوچک چینی روسیه را منبع منعطف‌تر تأمین نفت خود دربر گرفته‌اند.



پالایشگاههای کوچک در چین برای نخستین بار در سال 2015 مجوز واردات مستقل نفت را از دولت چین دریافت کرده‌اند و بر همین اساس این پالایشگاهها معتقدند که نفت بنادر شرقی روسیه قابلیت پالایش بهتری داشته و به همین دلیل به سمت واردات بیشتر نفت از روسیه رفته‌اند.



با توجه به اینکه صادرات نفت خود را از خط لوله شرقی این کشور توسعه داده و خواهد داد، این احتمال وجود دارد که در سال 2017 نیز روسیه همچنان بزرگترین تأمین‌کننده نفت چین باقی بماند.



البته شرکت آرامکوی عربستان قصد دارد با خرید یک پالایشگاه نفت دولتی در چین زمینه افزایش صادرات نفت خود به این کشور را فراهم کند.



صادرات نفت روسیه به چین در ماه دسامبر سال 2016 شاهد افزایش 4.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده و روزانه 1.19 میلیون بشکه در روز به چین نفت صادر کرده است.



این در حالی است که سازمان گمرک عمومی چین نشان می‌دهد در این ماه صادرات نفت عربستان به چین شاهد کاهش 20درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.



از سوی دیگر واردات نفت پالایشگاههای چینی در ماه دسامبر افزایش داشته است چرا که پس از امضای 2 توافق بین اعضای اپک و کشورهای تولیدکننده غیراپک احتمال افزایش قیمت نفت در ابتدای سال 2017 قوت گرفت و به همین دلیل چینی‌ها واردات خود را پیش از این افزایش قیمت بالا بردند.



به طور کلی واردات نفت چین در سال 2016 نسبت به سال قبل از آن روزانه 910 هزار بشکه افزایش داشته است.



آنگولا و عراق نیز سومین و چهارمین تأمین‌کننده نفت چین در سال 2016 بوده‌اند که هر دو کشور شاهد افزایش حدود 13درصدی صادرات نفت خود به چین بوده‌اند.



سال گذشته چین واردات نفت خود از کشورهای آمریکای جنوبی را نیز افزایش داد. به گونه‌ای که صادرات نفت برزیل و ونزوئلا در سال 2016 به چین به ترتیب شاهد 37.6 و 26 درصد افزایش یافته است.

۱۳۹۵/۱۱/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...