نسخه چاپی

تركیه یونان را به لغو توافق پناهجویان تهدید كرد

درپی خودداری یونان از استرداد ۸ مظنون كودتای نافرجام در تركیه، آنكارا تهدید كرده است توافق با آتن درزمینهٔ پذیرش مهاجران غیرقانونی را لغو خواهد كرد.

به گزارش نما به نقل از "قدس آنلاین"، خبرگزاری فرانسه از آنکارا، مولود چاوش اوغلو، خارجه ترکیه، جمعه (۸ بهمن ۹۵) در گفت‌وگو با رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه (TRT) گفت: «ما اکنون سرگرم بازنگری درباره عملکرد خود هستیم... می‌خواهیم اقدامات لازم اتخاذ کنیم که لغو توافق پذیرش مهاجران را در بر می گیرد.»

این اظهارات چاوش اوغلو به توافق امضاشده میان آتن و آنکارا در ماه مارس به‌عنوان بخشی از توافق مهم‌تر میان آنکارا با اتحادیۀ اروپا اشاره داشت. مطابق با این توافق ترکیه وعده داده است تا در راستای جلوگیری از هجوم سیل مهاجران به اروپا تمامی مهاجران غیرقانونی را که وارد یونان شده‌اند، به آنکارا بازگرداند.

اظهارات چاووش اوغلو یک روز پس‌ازآن بیان شد که دیوان عالی یونان درخواست آنکارا را برای استرداد هشت نظامی ترک ازجمله دو فرمانده، چهار خلبان و دو گروهبان که پس از کودتای جولای در ترکیه به این کشور پناهنده شده بودند، رد کرد.

چهار تن از هشت افسر نظامی ترکیه که با همراهی افسران ویژه پلیس یونان از صحن دیوان‌عالی آتن خارج می‌شوند. (۲۴ دی ۹۵، عکس از خبرگزاری فرانسه)

دیوان عالی یونان همچنین طی حکمی، آزادی این سربازان را که در بازداشت نیروهای پلیس یونان بودند خواستار شد. این نظامیان یک روز پس از کودتای نافرجام جولای در ترکیه با یک بالگرد نظامی به یونان متواری شدند.

ترکیه می‌گوید این نظامیان که هرگونه دخالت در کودتای نافرجام ترکیه را تکذیب کرده‌اند، در صورت بازگشت تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

در کودتای نافرجام بامداد ۲۶ تیر در ترکیه گروهی از نیروهای ارتش این کشور باهدف سرنگونی دولت یک عملیات نظامی را در استانبول و آنکارا آغاز کرده بودند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی خنثی شد؛ در جریان این کودتا حدود ۳۰۰ تن کشته و هزار نفر زخمی شدند.

پس‌ازاین کودتا آنکارا حدود ۳۷ هزار نفر بازداشت و بیش از یک‌صد هزار نفر از محل کار خود شامل ادارات دولتی، ارتش، نهاد قضایی و دیگر نهادهای وابسته به دولت اخراج و یا تعلیق شده‌اند.

۱۳۹۵/۱۱/۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...