نسخه چاپی

واكنش های جهانی به فرمان ضد مهاجرتی ترامپ

فرمان اجرایی رئیس جمهوری آمریكا مبنی بر ممنوعیت صدور روادید برای مهاجران و مسلمانان هفت كشور مسلمان موجی از اعتراضات داخلی و بین المللی را برانگیخته است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، بسیاری از شخصیت ها و مقامات داخلی آمریکا، مقامات عالی رتبه دیگر کشورها، سازمان ها و نهادهای بین المللی و فعالان رسانه ای در شبکه های اجتماعی، این تصمیم دونالد ترامپ را نژادپرستانه و غیر انسانی توصیف کردند.

فرمان اجرایی جمعه شب رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر ممنوعیت صدور روادید برای مهاجران و مسافران هفت کشور علاوه بر واکنش های گسترده جهانی، موجی از اعتراضات از سوی چهره های سیاسی، مذهبی و فرهنگی جهان را به دنبال داشت.
این در حالی است که سیاستمداران آمریکایی بویژه دمکرات ها، نهادهای مدنی و مدافعان حقوق بشر آمریکایی در سراسر این کشور خشم و نفرت خود را نسبت به این اقدام ترامپ ابراز و تأکید کردند که تا لغو و جلوگیری کامل از آن، به اقدامات اعتراضی خود ادامه خواهند داد.

ترامپ و تعصب مذهبی

«استفان مارتین والت» استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد و یکی از 10 متفکر برتر جهان در سال های 2009 و 2010 به انتخاب «پالس مدیا» در توییتی نوشت: ممنوعیت صدور روادید از سوی ترامپ، نوعی تعصب مذهبی علیه مسلمانان است.
والت در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: این ممنوعیت در مقوله امنیت قرار نمی گیرد و نوعی تعصب مذهبی علیه مسلمانان است.
از سوی دیگر، «جان گارتنر» استاد روانشناسی در نیویورک آمریکا بر این باور است که دونالد ترامپ شخصیت روان پریش است که به اختلال خودشیفتگی بدخیم مبتلاست که نشانه های آن رفتارهای تهاجمی و ضد اجتماعی، دیگر آزاری (سادیسم) و روان گسیختگی شدید است.


ممنوعیت صدور روادید؛ اقدامی خلاف قانون

«کریس مورفی» سناتور دموکرات در توییتی نوشت: ممنوعیت صدور روادید برای مهاجران و مسافران هفت کشور مسلمان، غیرقانونی است.
مورفی روز یکشنبه در صفحه توییتر خود نوشت: قانون روشن است؛ ممنوعیت صدور روادید علیه مسلمانان غیرقانونی است.
وی در ادامه تأکید کرد: در هفته آینده، طرحی قانونی برای لغو فوری این فرمان خطرناک و تنفر برانگیز ارائه خواهم کرد.
این سناتور آمریکایی در تشریح فرمان جدید ترامپ برای ممنوعیت صدور روادید برای هفت کشور خاص نوشت: بر سر کشورتان بمب می ریزیم و کابوسی انسانی پدید می آوریم؛ آنگاه در درون کشورتان محبوس تان می کنیم.

نکوهش مقام پیشین آمریکا از طرح ضدمهاجرتی ترامپ

«نیکلاس برنز» معاون وزیر خارجه آمریکا در دوره ریاست جمهوری «جرج بوش» با نکوهش طرح ضد مهاجرتی ترامپ در توییتی نوشت: ما ملتی مهاجر و پناهجو هستیم.
برنز در صفحه توییتر خود نوشت: «مادلین آلبرایت»، «هنری کیسینجر»، «گلوریا استفان» و «آلبرت آنیشتن» همه مهاجر بودند.

مخالفت شورای مسلمانان بریتانیا با اقدام ضد مهاجرتی ترامپ

«هارون خان» دبیرکل شورای مسلمانان بریتانیا ضمن محکوم کردن احکام مهاجرتی دونالد ترامپ مبنی بر منع موقت ورود مهاجران و شهروندان هفت کشور اسلامی به آمریکا تصریح کرد که دولت انگلیس وظیفه دارد تا صراحتاً مخالفت خود را با این قانون اعلام کند.
هارون خان در بیانیه ای که عصر یکشنبه منتشر شد، عنوان کرد: این ممنوعیت ها نه تنها نامناسب، بلکه به شکلی خطرناک و مغایر ارزش های برابری و ضد تبعیض آمیز انگلیس است.


وی با بیان اینکه ارزش های انگلیسی بر پایه احترام به سایر ادیان مذهبی بنا شده، افزود: این در حالی است که نخست وزیر انگلیس از چنین ارزش هایی در جریان دیدارش با رئیس جمهوری آمریکا دفاع نکرد.
هارون خان افزود: این ممنوعیت برای اتباع انگلیسی که دارای تابعیت دوگانه هستند مانند «ناظم زهاوی» نماینده مجلس زحمت آفرین شده است. بنابراین دولت انگلیس بایستی صراحتاً به همتای آمریکایی خود اعلام کند که چنین سیاستی مضحک و در مقابله با تروریسم کاملاً ناکارآمد است.


دبیرکل شورای مسلمانان بریتانیا گفت: «ترزا می» در مقابل ترامپ اعلام کرد که دو کشور دارای روابط ویژه ای هستند و این موضوع به آنها اجازه می دهد تا بتوانند بصراحت با یکدیگر گفت وگو کنند. احکام مهاجرتی دونالد ترامپ یکی از حوزه هایی است که ما (انگلیس) بایستی نسبت به موضع مان شفاف باشیم. ما به عنوان متحد اصلی آمریکا وظیفه داریم که به آنها ارزش هایی که بر اساس آن کشورشان بنا شده را یادآوری کنیم.
این در حالی است که تومار درخواست ممنوعیت سفر رسمی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به انگلیس به دنبال صدور احکام ضد مهاجرتی اش، روز یکشنبه و تنها پس از گذشته چند ساعت از مرز نیم میلیون امضا گذشت.

انتقاد وزیر خارجه فرانسه از اقدامات تبعیض آمیز علیه مهاجران

«ژان مارک ارو» وزیر خارجه فرانسه با انتشار توییتی از اقدامات تبعیض آمیز علیه مهاجران در آمریکا انتقاد کرد.
ارو در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: پذیرش مهاجران وظیفه ای بشر دوستانه است و تأکید کرد که تروریسم ملیت نمی شناسد و تبعیض، واکنش مناسبی نیست.
این در حالی است که رئیس جمهوری فرانسه تأکید کرد: دولت جدید آمریکا در حال شعله ور کردن اندیشه عوام فریبی (پوپولیسم) و حتی افراطی گری است.
«فرانسوا اولاند» در سخنانی با بیان این مطلب، اظهارکرد: آنچه که امروز به عنوان گفتمان دولت جدید آمریکا مطرح است، عوام فریبی و فراتر ازآن، افراطی گری است.

جان مک کین: فرمان ضد مهاجرتی ترامپ نادرست است

«جان مک کین» سناتور جمهوریخواه آمریکا روز یکشنبه گفت: فرمان دونالد ترامپ رئیس جمهوری تازه آمریکا درباره ممنوعیت ورود مهاجران به این کشور، تنها خوراک تبلیغاتی در اختیار گروه تروریستی داعش قرار می دهد.
مک کین در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «سی بی اس»، فرمان اجرایی ترامپ را روندی نادرست و اشتباه توصیف کرد.
سناتور «میچ مک کونل» رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا نیز روز یکشنبه اعلام کرد که کشورش باید در ضمن اجرای فرمان ضد مهاجرتی رئیس جمهوری آمریکا، دقت لازم را داشته باشد.
وی افزود: تشدید غربالگری مهاجران فکر خوبی است، اما این موضوع نیز حائز اهمیت است که فراموش نکنیم برخی از بهترین منابع ما در نبرد با تروریسم تندروی اسلامگرا، چه در داخل این کشور (آمریکا) و چه در خارج از آن، مسلمانان هستند.

ابراز نگرانی اتحادیه عرب از محدودیت های ضد مهاجرتی ترامپ

اتحادیه عرب نسبت به محدودیت های ایجادشده از سوی رئیس جمهوری جدید آمریکا برای ورود اتباع برخی کشورهای عربی به آمریکا، ابراز نگرانی کرد.
اتحادیه عرب روز یکشنبه در بیانیه ای نسبت به محدودیت هایی که آمریکا برای ورود اتباع شماری از کشورها به خاک خود از جمله چند کشور عربی در نظر گرفته است، ابراز نگرانی کرد.

ایتالیا تدابیر ترامپ را متضاد با ارزش های اروپا و آمریکا دانست

در پی نخستین واکنش ها علیه تدابیر محدود کننده دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه ورود پناهندگان و اتباع 7 کشورهای مسلمان، مقام های ایتالیایی نیز به این موضوع واکنش نشان داده و این تصمیم را متضاد با ارزش های اروپا و آمریکا دانستند.
«پائولو جنتیلونی» نخست وزیر ایتالیا از طریق شبکه توئیتر خود با تاکید بر اینکه کشورش هیچ تبعیضی (برای ورود پناهندگان و اتباع کشورهای اسلامی) قائل نمی شود، نوشت: ایتالیا به ارزش های خود پایبند است، جامعه ای باز، هویت جمعی و بدون هیچ تبعیض ستون های اروپا محسوب می شوند.
«گراتسیانو دال ریو» وزیر حمل ونقل و زیربنایی ایتالیا نیز در مجمع مدیران حزب دمکراتیک تأکید کرد که تصمیم ترامپ فرای طیف سیاسی، با تاریح آمریکا و اروپا در تضاد است.
وی افزود: ظاهراً تصمیم ترامپ با نظریه ما در قبال جامعه نیز در تضاد است. محدود کردن ورود مهاجران متضاد با آنچه از سال ها فرهنگ آمریکا و حتی فرهنگ راست گرایان را تشجیع کرده در تضاد است. این یک تغییر مسیر کامل حتی در قبال اروپاست. اتحادیه اروپا معتقد به تردد افراد و ساختارهای اروپایی است.

یمن قانون مربوط به محدودیت صدور روادید در آمریکا را محکوم کرد

وزارت خارجه یمن هم روز یکشنبه اقدام آمریکا در منع ورود اتباع یمنی به آن کشور را محکوم کرد و آن را غیر قانونی خواند.
خبرگزاری سباء به نقل از یک مقام وزارت خارجه یمن گفت: این وزارتخانه با دقت اقدامات ریاست جمهوری آمریکا در خصوص اعمال محدودیت ها علیه اتباع هفت کشور اسلامی و عربی را پیگیری می کند.
این مسؤول وزارت خارجه یمن افزود: کسانی بر بخش های یمن در شرایط کنونی چیره شده اند که مورد حمایت عربستان بوده و برای نشان دادن اینکه فضای تروریستی در یمن حاکم است، اقدام به انتقال عناصر تروریستی و افراطی بیگانه غیر یمنی به این کشور کرده اند.


واکنش های جهانی به ممنوعیت صدور روادید علیه مهاجران و مسافران هفت کشور مسلمان در حالی است که خبرگزاری فرانسه نیز از واشنگتن گزارش داد که «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید ضمن حمایت از دستور ترامپ درخصوص محدودیت سفر اتباع هفت کشور مسلمان به این کشور، گفت: از مجموع 325هزار نفری که روز گذشته به آمریکا آمدند، 109 نفر از آنها بازداشت شدند.
سخنگوی کاخ سفید علت ازدحام و هیاهو در فرودگاه های آمریکا به ویژه فرودگاه نیویورک را اعلام یکباره این دستور عنوان کرد.
از سوی دیگر، یک قاضی فدرال آمریکا به نشانه نافرمانی از دستور ترامپ، حکم داد که مسافران سرگردان اجازه دارند در این کشور بمانند.


در همین حال، فرمان ترامپ مبنی بر جلوگیری از ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا، محکومیت های شدیدی را از طرف رهبران اروپایی به همراه داشت و اعتراض هایی را در فرودگاه های آمریکا رقم زد.
سخنگوی «ترزا می» نخست وزیر انگلیس از موافق نبودن می با دستور اجرایی ترامپ خبر داد.
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز با این ممنوعیت مخالفت کرد و گفت که مبارزه با تروریسم، بهانه ای برای جلوگیری از ورود مهاجران نیست.
«فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه از نخستین رهبران اروپایی بود که از تصمیم ترامپ انتقاد کرد.

۱۳۹۵/۱۱/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...