نسخه چاپی

طراحی چارچوبی برای تامین منافع ایران و روسیه

به گزارش نما به نقل از فارس، مرتضی دامن‌پاک جامی دبیر همایش ۵۱۵ سال روابط تاریخی ایران و روسیه امروز (دوشنبه) در این همایش که در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه در حال برگزاری است، عنوان کرد: ایران و روسیه به عنوان دو کشور کهن مناسبات دیرینه‌ای با هم داشته‌اند.

وی افزود: دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همواره با هم در ارتباط بوده‌اند. باید با درس گرفتن از حوادث تلخ و شیرین گذشته چارچوبی را طراحی کرد که منافع هر دو کشور را تامین کند.

دامن‌پاک جامی با بیان اینکه کتابخانه‌ها و مراکز اسنادی روسیه هزاران سند و کتاب به خط فارسی در خود جا داده‌اند، اظهار داشت: مراکز اسنادی ایران هم مملو از اسنادی در رابطه با روسیه است.

دبیر این همایش با بیان اینکه ایران شناسی در روسیه سابقه‌ای ۲۰۰ ساله دارد، عنوان کرد:با توجه به سابقه طولانی روابط و اهمیت توسعه روابط، در مذاکراتی که از یک سال پیش داشتیم فکر برگزاری همایش و نمایشگاه مطرح شد و مورد استقبال روسیه قرار گرفت.

وی گفت: امیدوارم استمرار اینگونه نشست‌ها به درک بهتری از شرایط و همکاری و تفاهم بینجامد.

* پژوهش در تاریخ روابط ایران و روسیه از روند خوبی برخوردار نیست

شهرام یوسفی‌فر معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در همایش 515 سال روابط تاریخی ایران و روسیه، طی سخنانی گفت:‌تاریخ روابط دیپلماتیک ایران به تاسیس اولین اداره‌های سیاسی دو کشور باز می‌گردد و بسیاری از کشورهایی که ایران با آنها در ارتباط بوده دیگر وجود ندارند.

وی اضافه کرد: روابط تاریخی ایران و روسیه از گذشته تاکنون سیر یکسانی نداشته است.

یوسفی‌فر با بیان اینکه پژوهش در تاریخ روابط دو کشور امروز از وضعیت خوبی برخوردار نیست و آسیب‌هایی در آن وجود دارد، عنوان کرد: در طول زمان داد و ستدهای گسترده‌ای بین دو کشور ایجاد شده و علایقی را برای گسترش روابط بین دو کشور شکل داده است.

وی اضافه کرد: اما با وجود پیوندهای گسترده بین دو کشور، اما غالب مطالعات صورت گرفته در زمینه سیاسی و اقتصادی و نظامی بوده و مطالعات فرهنگی و تمدنی مورد توجه قرار نگرفته است.

۱۳۹۵/۱۱/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...