نسخه چاپی

«كورها» در هوای سرد تهران رها شدند!

عکس خبري -«کورها» در هواي سرد تهران رها شدند!

در حالی كه هوای تهران بسیار سرد بود و باد می‌وزید، گروه تئاتری «لهستان» نمایشی را برگرفته از رمان «كوری» در فضای باز اجرا كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، نمایش «کورها» براساس رمان «کوری» نوشته «ژوزه ساراماگو» شامگاه گذشته (یکشنبه، ۱۰ بهمن‌ماه) در فضای باز تالار «حافظ» اجرا شد.

بخش‌های مختلف رمان «کوری» در این اجرا، با موسیقی‌هایی قدرتمند و زیبا و همچنین نورپردازی و صحنه‌سازی از یکدیگر جدا می‌شدند. تفاوت‌ها در هر فصل از داستان که بازیگران به‌خوبی از عهده انتقال حس و حال آن برمی‌آمدند، با صدای موسیقی و ریتم نمایش، برای مخاطبان خیلی واقعی‌تر می‌شد.

در ابتدای نمایش، چند نفر از بازیگران به سراغ تماشاگران ایرانی آمدند و از آن‌ها برای حضور در حرکات دسته‌جمعی دعوت کردند. سپس که داستان به قسمت کور شدن مردم شهر رسید، کسانی که از میان تماشاگران به صحنه آورده شده بودند، با آمبولانس به بیرون برده شدند.

با وجود آن‌که این نمایش در فضای باز برگزار می‌شد، اما صندلی یا وسیله‌ی گرمایش و ... برای تماشاگران در نظر گرفته نشده بود. به همین دلیل، بیشتر مخاطبانی که از ساعت ۱۹ (ساعت اعلام‌شده برای آغاز نمایش) در محوطه باز منتظر بودند، شرایط دشواری را تجربه کردند. نمایش «کورها» با ۳۵ دقیقه تاخیر آغاز و درباره دلیل تاخیر عنوان شد که صدای اجرا در فضای باز، روی کار گروهی که در تالار «حافظ» اجرا دارد، تاثیر منفی می‌گذارد.

گروه نمایشی «تئاتر کتو» که برای اجرا به تهران آمده بود، پیش از این در کشورهایی مانند اتریش، بلژیک، اسپانیا، کلمبیا، کره جنوبی، مکزیک، آلمان، پرتغال، روسیه، شهرهای مختلف کشور لهستان و ... نمایش بی‌کلام «کورها» را اجرا کرده است. نخستین نمایش آن‌ها نیز ژوئن سال ۲۰۱۰ در شهر کراکوف لهستان بوده است. «یژی ژون» کارگردان، نویسنده و طراح موسیقی این اجرا بود.

در بروشور معرفی نمایش «کورها» این‌گونه آمده است: «آن چیزی که امروز خیال است، فردا می‌تواند واقعیت باشد. به‌طور مرموزی مردم نابینا می‌شوند. این مرض سریع همه‌گیر می‌شود و باعث هرج‌ومرج در نظم به ظاهر جهانی می‌شود ... نمایش کورها یک مطالعه تکان‌دهنده از وضعیت انسانیت است.»

۱۳۹۵/۱۱/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...