نسخه چاپی

60 روز شوكه كننده در ایران

مروری برهمه اتفاقات عجیب و غریبی كه در ماه گذشته فضای ایران را ملتهب كرده است.

به گزارش نما به نقل از هفت صبح؛ ایران ماه­های عجیبی را سپری کرد. ماه­هایی پر از اتفاقات غیر منتظره که مانند رگبار یکی از دیگری به سمت ما روانه شدند. در این دو ماه انگار همه چیز را روی انگار همه چیز را روی تند گذاشته بودند و تا می­ آمدیم با همه ابعاد یک اتفاق نه فقط در یک حوزه روی می­داد و هیچ کس نمی دانست واقعا چه خبر است.

نکته جالب­تر آنکه ابعاد هر اتفاق به اندزه­ای گسترده بود که اتفاقی قبلی را کاملاً تحت شعاع قرار می­داد و مردم و رسانه ها به سرعت اتفاقی قبلی را فراموش می­کردند. در این پرونده کوچک تلاش کردیم از میان حدود50 اتفاق،‌20 مورد آن را صورت کلی مرور کنیم.

1.آلودگی هوا: از اوایل آذر ماه آلودگی هوا در تهران،‌کلانشهر و خصوصاً اهواز به شدت افزایش پیدا کرد. آلودگی­ها دربرخی موارد نیز باز هم پای درگیری­های سیاسی و جناح بندی­های مختلف به میان آمد. گروهی از اصولگریان مقصر اصلی این اتفاقات را مستقیماً معصومه ابتکار و سیاست­های او می­دانستند اما گروه­های دیگر، مسائل ریشه­ای را در دلیل این مشکلات می­دانستند.

2. در گذشت سلیم موذن زاده: در تاریخ 2 آذر ماه یکی از مداحان خاطره انگیز ایرانی­ها در گذشت. برادر او رحیم مؤذن­زاده اردبیلی بود که در سال 1384 در گذشته بود. او در میان اقشار مختلف مردم خصوصاً‌ آذری زبانان محبوبیت ویژه­ای داشت و حتی در مراسم ختم حیدر علی اف رئیس جمهور پیشین جمهوری آذربایجان برای اجرای نوحه دعوت شده بود.

3.در گذشت آیت ­الله موسوی اردبیلی: در تاریخ 3 آذرماه سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مرجع عظام تقلید در 91 سالگی در گذشت. او دادستان کل کشور،‌ رئیس دیوان عالی کشور،‌ عضو شورای بازنگری در قانون اساسی و .... بوده است. یکی از فعالیت­های مهم این مرجع تقلید، تأسیس دانشگاه مفید بود.

4. تصادف قطار مسافربری: روز جمعه6 آذر ماه،‌روز تلخی برای مردم ایران بود. قطار مشهد- تبریز به دلیل سرمای هوا در 5 کیلومتری تبریز توقف می­کند. همزمان از سوی دیگر،. قطار مشهد- سمنان نیز در مسیر متوقف می­شود. در این زمان چراغ برای تردد قطارها درمسیر قرمز می­شود. شیفت تغییر می­ کند و فرد جایگزین از قرمز شدن چراغ بی اطلاع بوده است. او وقتی از رئیس قطار مشهد- سمنان مجدد استعلام می­ کند گفته می­ شود که مسیر باز است و مشکلی نیست شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است. بنابراین پیغام می­دهد که قطار حرکت می­دهد که قطار حرکت کند. قطار مشهد- تبریزدر پشت یک پیچ متوقف شده بود،‌ بنابراین قطار مشهد- سمنان وقتی با قطار پیش و مواجه می­شود به شدت با کوپه­های انتهای قطار مشهد- تبریزبرخورد م ی­کند و فاجعه رخ می­دهد... در این حادثه 49 نفر کشته و بیش از 100 نفر زخمی می­شوند.

5. سقوط بالگرد امداد: در تاریخ 16 آذر ماه یک فروند بالگرد امداد متعلق به شرکت پنها بود که در ضلع جنوب شرقی دریاچه چیتگر تهران سقوط کرد. این بالگرد هشت سرنشین داشته که شش نفر از آنها مصدوم شدند. هیچ وقت مشخص نشد دلیل این سانحه چه بوده است.

6. دستگیری جراح مشهور ایرانی: در همان حوالی نیمه اول آذرماه،‌ به جامعه پزشکی کانادا یک شوک عظیم وارد شد. یک جراح مغز و اعصاب مشهور ایرانی در تورنتو به اتهام قتل همسرش باز داشت شد. این جراح از شهرت فراوانی در کانادا برخوردار است و بسیاری از مردم این کشور گفته بودند که جان خود را مدیون او هستند. جسد همسر او در یکی از زیر گذرهای بزرگراه های اصلی کانادا پیدا شد و از آن روز تا حالا این پزشک هنوز به عنوان متهم اصلی در حال بازجویی است.

7. خداحافظی با ریال: انگار باید عادت کنیم که خبرهای غافگیر کننده از سمت همه حوزه ها و مسئولین باشد و هیچ سنگری خالی نماند! هیچ کس نفهمد یک دفعه چه اتفاقی که طرح مسکوت مانده تبدیل پول از ریال به تومان در تاریخ 18 آذر ماه امضا شد. از آن موقع تا حالا نیزهیچگونه اطلاع رسانی دقیقی صورت نگرفته که قرار است این طرح چه زمانی و به چه صورت اجرا شود و ما کی می­توانیم با ریال خداحافظی کنیم.

8. سیلی به دست­فروشان: آذرماه روزهای پرتب و تابی در مورد دست­فروشان بود. فیلم­هایی توسط مردم منتشر شد که رفتار مناسبی با دست­فروشانی در فومن،‌ ارومیه،‌ اهواز و .... نشده و حتی در برخی مواقع برخوردها فیزیکی نیز بوده است. دل های بسیاری از مردم شکست و اعتراض­های فراوانی صورت گرفت. برخی از مسئولان عذرخواهی و برخی دیگر نیز بر برخورد قاصع با دست­فروشان تأکید کردند.

9. سرباز مریوانی: اواخر آذر ماه باز هم خبر تلخی دیگری منتشرشد. یک سرباز 19 ساله مریوانی در پادگان عجب شیر مشغول نگهبانی بود که ناگهان تراژدی رقم خورد. او سگی را می­بیند که بین تورهای محافظتی گیر افتاده و برای نجاتش پیشقدم می شود. در آن جا اما یک مین عمل نشده وجود داشت که او پایش را روی آن می­گذارد ومین منفجر می­شود. در نهایت پزشکان مجبور شدند یک پای او را از زانو به پایین قطع کنند.

10. قتل عام خانوادگی در کرمان: دی­ماه را با خبرهای تلخ از درگیری و تیراندازی شروع کردیم. قاتل جوانی 26 ساله و دارای سابقه کیفری بود که با مراجعه به در منزل پدر همسرش اقدام تیراندازی و قتل 10 عضو خانواده و همایگانش و همچنین مجروح کردن 4 نفر دیگر کرده بود. انگیزه و علت اصلی این جنایت اختلافات خانوادگی بوده که قاتل با همسر و خانواده همسرش داشته.

11. پهپاد: در تاریخ 4 دی ماه واژه پهپاد به یک واژه عادی در میان مردم تبدیل شد. صدای ضد هوایی ها در روزجمعه در حوالی انقلاب و امیرآباد شنیده شده و خیلی ها کنجکاو شدند که بدانند ماجرا از چه قرار است. روایت­ها متفاوت بود و در آخر گفته شد که این پهپاد برای یک گروه مستندساز بوده که از منطقه پرواز ممنوع اطلاعی نداشتند.

12. ریزش سنگ: جاده چالوس خاطره ­انگیز همچنان قربانی می­گیرد. این جاده هر از چند گاهی سانحه­ های تلخی ایجاد می­کند که بیشترین علت آن قدیمی بودن جاده است. در 5 دی ماه یک سنگ بزرگ از کوه­ های چالوس به پایین پرتاب شد که در یک بدشانسی محض به روی یک پژو 206 افتاد. چهار سرنشین ایران خودرو در دم جان باختند.

13. گور خواب­ها: دی­ماه همچنان با خبرهای بد همراه بود ناگهان انتشار گزراشی از روزنامه شهروند در مورد گور خراب­ها بازتاب وسیعی در رسانه­ ها پیدا کرد. این افراد در حاشیه تهران در گورهای آماده می­ خوابیدند و عکس­های تأثرانگیز آن ها دست به دست می­چرخید. ماجرا به بالاترین مقام­های مسئول و حتی رئیس جمهور رسید و حاشیه تا مدت­ها ادامه داشت .....

14. قطع گاز: کشور ترکمنستان پس از چند روزکش و قوس ناگهان صادرات گاز به شهرهای شمالی کشور را به بهانه بدهی قطع کرد. ایران رقم اعلام شده به عنوان بدهی را قبول نداشت و همین موضوع سبب اختلاف شده بود. هیات ­های مختلف رفت و آمد کردند و ناگهان این کشور گاز خود را قطع کرد.

15. در گذشت آیت الله هاشمی: خبر کوتاه بود و شوکه کننده؛‌ هاشمی رفسنجانی در گذشت. مرگ او شوک بزرگی به مردم و جامعه سیاسی ایران وارد کرد که هنوز اثرات آن ادامه دارد. مراسم خاکسپاری رفسنجانی یکی از خاص ترین مراسم های خاکسپاری بود که در قشرهای مختلف جامعه شرکت کرده بودند.

16. روز سیاه اراک و زاهدان: باز هم یک قتل عام خانوادگی این بار در اراک. 22 دی ماه در پی تیراندازی در استان مرکزی 6 نفر از اعضای دو خانواده کشته شدند. مقتولان حادثه از دو خانواده بودند که در جریان درگیری سال گذشته با این قاتل فراری درگیر شده و علیه او در دادگاه شهادت بودند. در این حادثه شهادت داده بودد. در این حادثه 5 نفر با شلیک مستقیم گلوله کشته شد بودند و یک نفر از مجروحان نیز ساعتی بعد در بیمارستان جان باخت. چند روز بعد نیز درگیری در زاهدان رخ داد و دو طایفه به یکدیگر تیراندازی کردند. یک نفر به قتل رسید و دو نفر مجروح شدند.

17. باز هم پهپاد: یک پهپاد دیگر باز هم آسمان تهران را ملتهب کرد. این بار صدای شلیک­ های ضد هوایی گسترده از قبل بود و حدود 20 دقیقه به گوش رسید. پس از آن باز هم اظهارت مختلفی صورت گرفت اما در نهایت توضیحی در مورد دلایل این اتفاق و ماهیت پهپاد منتشر نشد.

18. پلاسکو: 30 دی ماه قرار بود یک روزعادی باشد مانند همه روزهای دیگر اما....

19. ترامپید: اگر در داخل ایران هم خبری نباشد اما باز در سرتاسر دنیا اتفاقاتی رخ می­دهد که به ایران مربوط می­شود. این بار ترامپ با صدور دستور منع ورود ایرانی­ها و 6 کشور دیگر،‌ حاشیه­ های فراوانی ایجاد کرد.

20. هوای نامهربان: در کردستان بهمن آمد و تعدادی از کولبرها جان خود را از دست دادند. در سیسان و بلوچستان سیل آمد و تا مدت­ها مردم این استان گرفتار سیل شدند. در اهواز هوا دوباره بحرانی شد و آلودگی و غبار آلودگی هوا همه چیز را بحرانی کرد.....

۱۳۹۵/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...