نسخه چاپی

اعضای اوپك چقدر به قول خود وفادارند؟

به گزارش نما - ایسنا نوشت: درحالی که میزان تعهد اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به تعهد کاهش تولید خود تاثیر قابل توجهی بر روند قیمت‌ها در بازار نفت دارد، بررسی ها میزان پایبندی به این تعهد را بالا نشان می‌دهد.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش های رسمی که خود منتشر می کنند معمولا میزان پایبندی به تعهد کاهش تولید را کامل اعلام می‌کنند، اما این بار منابع ثانویه نیز این آمار را تا حد زیادی تایید کرده است.

جدیدترین بررسی‌ها از سوی رویترز نیز تایید کرده است که در ماه ژانویه ٢٠١٧، اعضای اوپک توانستند به ٨٢ درصد از تعهد کاهش عرضه خود در توافق نشست نوامبر ٢٠١٦، عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عرضه نفت خام اعضای اوپک در ماه ژانویه سال ٢٠١٧ میلادی در مقایسه با ماه دسامبر سال ٢٠١٦ بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

بر اساس پژوهش خبرگزاری رویترز که روز سه شنبه (١٢ بهمن‌ماه) ارائه شد، این کاهش تولید نشان از آغازی قدرتمند از سوی اعضای اوپک در اجرای توافق کاهش عرضه اعضاست. این مقدار کاهش عرضه در هشت سال گذشته بی سابقه بوده است.

اعضای اوپک ٣٠ نوامبر سال ٢٠١٦ (١٠ آذرماه) توافق کردند عرضه نفت خام خود را تا یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز کاهش دهند به شرط این که تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان هم از جمله روسیه تولید خود را کاهش دهند و بر این اساس قرار شد غیراوپکی‌ها حدود ٦٠٠ هزار بشکه از عرضه نفت خام خود بکاهند.

اعضای اوپک در ماه ژانویه تاکنون به طور میانگین روزانه ٣٠ میلیون و ١٠ هزار بشکه نفت خام به بازار عرضه کردند، در حالی که این رقم در ماه دسامبر پارسال ٣١ میلیون و ١٧٠ هزار بشکه بود.

یک مقام اوپک در این باره گفت: این رقم بسیار خوبی است و امیدوارم که ادامه یابد.

قیمت نفت خام در بازار جهانی هم اکنون به سطوح بالای ٥٠ دلار برای هر بشکه رسیده است، در حالی که یک‌سال پیش قیمت‌ها در برهه‌ای به کمترین حد خود در ١٢ سال گذشته و به ٢٧ دلار برای هر بشکه هم رسید.

۱۳۹۵/۱۱/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...