نسخه چاپی

برنامه‌های درمانی جدید برای مبتلایان به سرطان

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت از برنامه این وزارتخانه برای ارائه خدمات طب تسكینی در مراكز درمان سرطان خبر داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: رییس اداره سرطان وزارت بهداشت از برنامه این وزارتخانه برای ارائه خدمات طب تسکینی در مراکز درمان سرطان خبر داد.

دکتر علی مطلق درباره برنامه وزارت بهداشت برای توسعه طب تسکینی در مراکز درمان سرطان، گفت: در برنامه توسعه مراکز درمان سرطان، زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات طب تسکینی گسترش می‌یابد و طی دو تا سه سال آینده نیز به فراخور توسعه مراکز درمان سرطان، این خدمات نیز گسترش پیدا می‌کند.

وی افزود: ارائه این خدمات در دنیا نیز جدید است و تجربه زیادی در این زمینه وجود ندارد. به همین دلیل طراحی آن کار ساده ای نبود. به خصوص اینکه این خدمات را کسانی باید ارائه دهند که در صف اول ارائه خدمت قرار دارند؛ مانند پزشکان عمومی و پرستاران آموزش دیده که چون در دوره آموزشی آنها ارائه این خدمات وجود نداشته است و باید در قالب آموزش‌های کوتاه مدت حرفه‌ای،مهارت‌های لازم را فرا گیرند.

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت ضمن اشاره به تدوین این برنامه آموزشی کوتاه مدت برای پرستاران، پزشکان عمومی، کارشناسان سلامت روان و تغذیه، اظهار کرد: اگر همه این آموزش‌ها به افرادی داده شود که قرار نیست این خدمات را ارائه دهند، باز هم به اهداف خود نمی‌رسیم. به همین دلیل ابلاغیه‌ای را برای ارائه فاز اول خدمات طب تسکینی به برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی فرستادیم تا برای شرکت در برنامه آموزشی فاز اول اجرای برنامه، دو تا سه نفر از پزشکان عمومی و پرستاران را معرفی کنند تا پس از کسب مهارت لازم در نهایت در 14 مرکز از 10 دانشگاه به ارائه خدمت بپردازند. همچنین در همین ابلاغیه قرار شد در ١٤ مرکز آنکولوژی گفته شده، یک نفر به عنوان مسئول مدیریت این خدمات، آموزش ببیند.

وی ادامه داد: فاز بعدی اجرای این برنامه در دانشگاه‌ها است؛ به همین دلیل لازم بود دستورالعملی برای ارائه این خدمات از طریق تشکیل کارگروه مراقبت‌های تسکینی در وزارت بهداشت و در حوزه سرطان داشته باشیم که در حال نهایی کردن آن هستیم که بعد از ارائه آموزش‌ها، این دستورالعمل مبنای ارائه خدمت در مراکز سرطان قرار می‌گیرد.

به گفته مطلق، تمرکز اصلی در برنامه گسترش خدمات طب تسکینی، بر ارائه خدمات سرپایی و کلینیکی است؛ چون حجم زیادی از نیازهای تسکینی بیماران مبتلا به سرطان از جنس این نوع از خدمات است. امیدواریم بتوانیم این امکان را فراهم کنیم که بخشی از تخت‌های مراکز آنکولوژی به صورت شناور و در صورت نیاز به این خدمات اختصاص یابد.

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت همچنین تاکید کرد: در فاز بعدی، خدمات مراقبت در منزل برای بیمارانی که می‌توان نیاز آنها را به تخت مراقبت ویژه و بیمارستان کم کرد، در نظر گرفته شده است. با این کار حجم زیادی از این مراقبت‌ها با هدایت تیم مراقبت تسکینی در خانه بیماران انجام شود.

۱۳۹۵/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...