نسخه چاپی

برلین سفیر تركیه را احضار كرد

برلین در اعتراض به بازداشت روزنامه‌نگار یكی از روزنامه‌های آلمان در تركیه سفیر آنكارا را احضار كرد؛ مساله‌ای كه باعث تشدید تنش‌ها میان این دو كشور عضو ناتو و همچنین برگزاری تظاهرات در سراسر كشورهای آلمانی‌زبان اروپا شده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: برلین در اعتراض به بازداشت روزنامه‌نگار یکی از روزنامه‌های آلمان در ترکیه سفیر آنکارا را احضار کرد؛ مساله‌ای که باعث تشدید تنش‌ها میان این دو کشور عضو ناتو و همچنین برگزاری تظاهرات در سراسر کشورهای آلمانی‌زبان اروپا شده است.

ویسل اوک، وکیل دنیز یوجل، روزنامه‌نگار ترکیه‌ای – آلمانی روزنامه دی ولت گفت: موکل من پس از بازداشت به اتهامات تبلیغ در "حمایت از یک سازمان تروریستی و تحریک ناآرامی‌های عمومی" ممکن است با 10 سال و 6 ماه حبس مواجه شود.

زیگما گابریل، وزیر امور خارجه آلمان به خبرنگاران در برلین گفت: روابط آلمان – ترکیه با یکی از بزرگترین چالش‌های عصر حاضر مواجه است. آزادی بیان از سوی قوانین اساسی هر دو کشور حمایت شده و در هیچ یک از آنها نیامده که احترام به حقوق بشر یا اصل دموکراتیک می‌تواند از سیستم قضائی برای بازداشت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران سوءاستفاده کند.

دنیز یوجل نخستین روزنامه‌نگار آلمانی است که به دنبال کودتای نافرجام ترکیه در جریان سرکوب‌های گسترده بازداشت شد و روز دوشنبه یکی از دادگاه‌های استانبول دستور داد که وی تا زمان محاکمه زندانی شود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان این تصمیم را ناامید کننده و نامناسب دانست و گفت: برلین بر رفتار حقوقی و عادلانه با یوجل تاکید دارد.

گروه رسانه‌ای اکسل اسپرینگر که مالک روزنامه دی ولت محسوب می‌شود، بر روی ساختمان دفترش در مرکز برلین علامت بزرگی را نصب کرده که بر روی آن نوشته شده: "دنیز آزاد شود".

این در حالی است که اعتراضات علیه بازداشت این روزنامه‌نگار نیز در 10 شهر آلمان و همچنین در سوئیس و اتریش برگزار شد.

در همین حال هیکو ماس، وزیر دادگستری آلمان گفت: دورنماهای پیوستن آنکارا به اتحادیه اروپا به شدت تیره و تار و غیرممکن می‌شود مگر آنکه ترکیه به ارزش‌های اساسی اروپا پایبند بماند.

۱۳۹۵/۱۲/۱۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...