نسخه چاپی

با همكاری اعضای اكو محور فعالیت اقتصادی جهان از غرب به آسیا تغییر می‌كند

مدیر موسسه توسعه پایدار پاكستان گفت:با همكاری اعضای اكو محور فعالیت اقتصادی جهان از غرب به آسیا تغییر خواهد كرد كه پاكستان و ایران نقش مهمی در این زمینه دارند.

به گزارش نما، «عابد سلهری» مدیر موسسه توسعه پایدار پاکستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد گفت: واگذاری ریاست اجلاس اکو به پاکستان نشان می‌دهد این کشور ظرفیت پیشرفت اقتصادی و همکاری با سایر کشورها در این زمینه را دارد.

وی افزود: برگزاری اجلاس اکو در اسلام‌آباد اثبات می‌کند پاکستان توانایی میزبانی اجلاس‌های بین‌المللی را دارد.

سلهری تأکید کرد: اکو موثرترین و مستحکم‌ترین اتحاد اقتصادی در آسیا است که تأثیر زیادی بر پیشرفت اقتصادی منطقه دارد.

مدیر موسسه توسعه پایدار پاکستان اظهار داشت: در حال حاضر همکاری اقتصادی بزرگترین نیاز منطقه است که سازمان اکو می‌تواند نقش موثری در این زمینه ایفا کند.

عابد سلهری گفت: سی‌پک محدود به پاکستان و چین نخواهد بود و با مشارکت اعضای اکو تبدیل به یک کریدور اقتصادی بین المللی می‌شود.

وی افزود: اهمیت کریدور پاکستان و چین بعد از مشارکت ایران و روسیه در این پروژه بیشتر خواهد شد.

سلهری ادامه داد: اکو می‌تواند امکان افزایش حجم تجارت کشورهای عضو همچنین برداشته شدن موانع همکاری اقتصادی بین این کشورها را فراهم کند.

مدیر موسسه توسعه پایدار پاکستان گفت: یکی از اهداف اکو این است که بازرگانان کشورهای عضو بتوانند بدون پرداخت مالیات و گمرک با یکدیگر تجارت کنند.

عابد سلهری بیان کرد: هنوز اعضای اکو نتوانسته‌اند برای برداشتن موانع تجاری بازرگانان وارد مراحل اجرایی شوند اما چون تهران و اسلام‌آباد روی این موضوع کار کردند پیش بینی می‌شود لایحه عملی در این زمینه تصویب شود.

وی افزود: کریدور چین یک پروژه اقتصادی چند منظوره است و فقط روی مسیرهای زمینی و ریلی تمرکز نکرده بلکه راهکارهای صادرات انرژی و سایر موارد را نیز بررسی شده است که با اهداف اکو بسیار نزدیک می‌باشد.

سلهری اظهار داشت: برگزاری اجلاس اکو این امکان را می‌دهد که نمایندگان مختلف که قبل از آن ملاقات‌هایی با یکدیگر داشتند بتوانند به یک توافق جمعی برسند.

مدیر موسسه توسعه پایدار پاکستان بیان کرد: همانطور که رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود گفت چابهار و بندرعباس می‌توانند نقش موثری در توسعه تجارت کشورهای عضو اکو و کریدور اقتصادی چین داشته باشند.

وی افزود: بندر گوادر و بندر چابهار خواهر خوانده هستند و نمی‌توان اهمیت این دو بندر را در افزایش حجم تجارت منطقه کتمان کرد.

عابد سلهری گفت: امروز نواز شریف نخست وزیر پاکستان و حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در یک ملاقات غیر رسمی در حاشیه اجلاس اکو درباره اجرایی شدن خط لوله صلح تبادل نظر کردند وامیدواریم این پروژه هر چه زودتر اجرایی شود.

مدیر موسسه توسعه پایدار پاکستان ادامه داد: من تصور نمی‌کنم سازمان اکو فقط یک اجلاس برگزار کرده است بلکه به نظر می‌رسد در آینده گام‌های عملی برای گسترش همکاری اقتصادی بین کشورهای مختلف برداشته خواهد شد.

سلهری تأکید کرد: اکو سبب می‌شود که انحصار تجارت از غرب به آسیا منتقل شود و این موضوعی است که رئیس جمهور ایران نیز به آن اشاره کرد.

وی افزود: در آیند‌‌ه‌ای نزدیک انحصار بازار دنیا از غرب به آسیا منتقل خواهد شد زیرا چین و کشورهای آسیای مرکزی محور اقتصاد دنیا در این منطقه قرار دارند.

عابد سلهری گفت: بیشتر جمعیت جهان در کشورهای آسیایی مانند پاکستان زندگی می‌کنند و ایران یک بازار غیر قابل انکار در منطقه است بنابراین با تلاش اکو این منطقه ظرفیت تبدیل شدن به محور اقتصاد جهان را دارد.

عابد سلهری تأکید کرد: بدون شک گسترش تروریسم و نبودن امنیت بزرگترین مانع پیشرفت اقتصادی منطقه و تأمین اهداف اکو است که همه کشورها باید برای ایجاد صلح پایدار در منطقه با یکدیگر همکاری کنند.

۱۳۹۵/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...