نسخه چاپی

هلند نیز به جمع مخالفان سخنرانی مقام‌های تركیه پیوست

به گزارش نما - ایرنا نوشت: تارنمای روزنامه فیگارو اعلام کرد که پس از آلمان، دولت هلند نیز مخالفت خود را با برگزاری سخنرانی مقام های ترک در این کشور اعلام کرد.

به گزارش این روزنامه، دولت هلند روز گذشته با بیان اینکه این سخنرانی ها را «نامطلوب» ارزیابی می کند، مخالفت خود را با گردهمایی عمومی «روتردام» که قرار است با حضور وزیر خارجه ترکیه در تاریخ یازدهم مارس برگزار شود، اعلام کرد.
فیگارو یادآوری کرد که این گردهمایی بخشی از کمپین مقام های ترکیه برای تبلیغ همه پرسی قانون اساسی در میان شهروندان ترک خارجی است.

در این همه پرسی که قرار است ماه آوریل (فروردین) برگزار شود، گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی به رای گذاشته می شود.
به گزارش ایرنا، هفته گذشته نیز تصمیم دولت آلمان در ممانعت از سخنرانی دو مقام بلندپایه این کشور در اجتماع ترک تبارهای آلمان، موجب بروز تنش در روابط برلین و آنکارا شده و واکنش تند رئیس جمهوری، سخنگوی ریاست جمهوری، وزیر دفاع، وزیر امور خارجه و وزیر اتحادیه اروپای ترکیه را در پی داشته است.

همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی ترکیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در تاریخ 16 آوریل سال جاری میلادی (27 فروردین ماه) برگزار می شود و در این انتخابات افزون بر 58 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.
برای برگزاری همه پرسی تغییرات قانون اساسی، موافقان و مخالفان حق برگزاری تجمعات قانونی در داخل و خارج از کشور را دارند و بر این اساس، مقامات و چهره های سیاسی موافق و مخالف با این همه پرسی در داخل و خارج از ترکیه سخنرانی در تجمعات را برنامه ریزی کرده اند.

برای برگزاری فرایند اجرایی این همه پرسی، 164 هزار صندوق رای در داخل ترکیه پیش بینی شده و علاوه بر این، در 59 کشور نیز برای اخذ آرای اتباع ترکیه در خارج از کشور برنامه ریزی شده که رای گیری از آنها در 119 نمایندگی سیاسی و در 32 واحد گمرکی انجام می شود.

۱۳۹۵/۱۲/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...