نسخه چاپی

ناوگروه پاكستانی به ایران می‌آید

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه 18 اسفند) با هیئت نظامی دانشگاه جنگ دریایی پاكستان دیدار و گفت‌وگو كرد.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، در این مراسم دریادار سیاری اظهار داشت: امروز نزدیک به 70 درصد از مردم دنیا در نزدیکی دریاها زندگی می‌کنند و حدود 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریا صورت می‌گیرد و ایران و پاکستان هم کشورهایی هستند که بدون واسطه به اقیانوس هند راه دارند.

وی افزود: آب‌های جهان از طریق 9 گذرگاه راهبردی به هم متصل می‌شوند که تعداد 4 عدد از این گذرگاه‌ها در منطقه اقیانوس هند قرار دارد و کشورهای ایران و پاکستان هم بدون واسطه در مجاورت این اقیانوس هستند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: ایران و پاکستان کشورهای دریایی هستند که نیاز به قدرت دریایی دارند. وجود 4 گذرگاه راهبردی در شمال اقیانوس هند وزن ژئوپلیتیکی این منطقه را بالا می‌برد و دو کشور ایران و پاکستان در منطقه راهبردی جنوب غرب آسیا قرار دارند.

دریادار سیاری تصریح کرد: 6 حوزه ژئوپولوتیک در اطراف ایران قرار دارد که از این تعداد 3 حوزه خلیج فارس، دریای خزر و دریای عمان دریایی هستند. همچنین ایران با 15 کشور همسایه است که از این تعداد با 8 کشور مرز دریایی، با 4 کشور همزمان مرزهای دریایی و زمینی و با 3 کشور هم تنها مرز زمینی دارد.

وی گفت: هر دو کشور ایران و پاکستان در حوزه انرژی دنیا قرار دارند که این موضوع وزن ژئوپلیتیک آنها را بالا می‌برد همچنین انجام بخش زیادی از صادرات نفت دنیا در منطقه شمال اقیانوس هند وزن این دو کشور را بالا برده به طوریکه در همه نظریه‌های ژئوپلیتیکی ایران و پاکستان بازیگران کلیدی هستند و موقعیت دریایی آنها بسیار مهم است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه در اطراف کشور پاکستان 4 حوزه ژئوپلیتیک قرار دارد، خاطر نشان کرد: مهمترین این حوزه‌ها حوزه اقیانوس هند و دریای عمان است که این حوزه تا مدار 10 درجه برای هر دو کشور بسیار مهم است و حدود یک سوم حمل و نقل کالایی جهان و 90 درصد صادرات ایران و پاکستان در این منطقه صورت می‌گیرد بنابراین این منطقه از لحاظ اقتصادی بسیار مهم است.

وی اظهار داشت: تهدیدی که امروز در این منطقه وجود دارد موضوع دزدان دریایی است که بیشترین تراکم آن در سواحل سومالی و باب‌المندب است بنابراین ایجاد امنیت در این منطقه برای دو کشور و جهان بسیار مهم است.

امیر سیاری با اشاره به اهمیت دریا برای کشورهای ایران و پاکستان خاطر نشان کرد: مجاورت مرزهای دریایی و مجاورت با اقیانوس هند جنبه‌های اقتصادی، دفاعی امنیتی، سیاسی، تهدیدات دریاپایه و گسترش خطوط مواصلاتی دریایی دو کشور در منطقه اقیانوس هند از جمله این موارد است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ایران و پاکستان با یکدیگر مرز مشترک دریایی دارند، گفت: این دو کشور بر گذرگاه راهبردی انرژی تسلط دارند. همچنین منافع راهبردی در دریا دارند که با توجه به اهمیت ژئوپلیتیک‌شان نیازمند قدرت دریایی هستند.

وی ادامه داد: ما در آینده نزدیک میزبان ناوگروه ارتش پاکستان هستیم و بعد تمرینات دریایی و تبادل دانشجو در سطح دانشگاه فرماندهی و ستاد هم با پاکستان داشته‌ایم.

امیر سیاری با اشاره به ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور خاطر نشان کرد: تداوم متقابل ناوگروه‌های دو کشور، تداوم گسترش تعاملات علمی و برقراری و توسعه تعاملات عملیات در دریا برای مبارزه با دزدان دریایی، انجام رزمایش‌های مشترک و به اشتراک گذاشتن توانمندی‌های فنی از جمله این ظرفیت‌هاست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بیانات فرمانده معظم کل قوا تاکید کرد: ما برای استفاده از دریا باید اقتدار دریایی داشته باشیم بنابراین ما نیازمند یک نیروی دریایی قوی و مقتدر هستیم.

وی در پایان گفت: ما باید برای مقابله با راهبرد استکبار جهانی که می‌خواهد این منطقه را نا امن جلوه دهد همکاری‌های مشترک جهت ایجاد امنیت در این منطقه را داشته باشیم.

۱۳۹۵/۱۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...