نسخه چاپی

استمرار سایه خشكسالی بر سر ایران

با وجود بارش‌های پاییز و زمستان گذشته، وضعیت خشكسالی در پهنه وسیعی از كشور همچنان ادامه دارد به‌طوری‌كه بر اساس آمار بارش‌های كشور، از ابتدای سال آبی جاری تاكنون ۱۵۰ میلی‌متر بارش در كشور رخ داده كه در مقایسه با دوره بلندمدت شش درصد و در قیاس با مدت مشابه پارسال چهار درصد كاهش یافته است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: با وجود بارش‌های پاییز و زمستان گذشته، وضعیت خشکسالی در پهنه وسیعی از کشور همچنان ادامه دارد به‌طوری‌که بر اساس آمار بارش‌های کشور، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۱۵۰ میلی‌متر بارش در کشور رخ داده که در مقایسه با دوره بلندمدت شش درصد و در قیاس با مدت مشابه پارسال چهار درصد کاهش یافته است.

از شش حوضه اصلی کشور چهار حوضه در مقایسه با دوره درازمدت با کاهش بارش‌ها روبرو بوده و تنها دو حوضه بارش‌هایی بیشتر از متوسط بلندمدت را تجربه کرده‌اند.

همچنین حوضه خزر پنج درصد، حوضه خلیج فارس و دریای عمان شش درصد، حوضه دریاچه ارومیه ۱۷ درصد و حوضه مرزی شرق ۲۷ درصد کاهش در مقایسه با دوره درازمدت داشته‌اند. همچنین دو حوضه مرکزی با چهار درصد و حوضه قرقون با ۱۱ درصد تنها حوضه‌های با افزایش بارش بوده‌اند.

بررسی آمار بارش استان‌های کشور نشان می‌دهد که از ۳۱ استان کشور ۲۱ استان بارش‌هایی منفی در مقایسه با درازمدت را تجربه کرده‌اند و استان‌های مهمی مانند خوزستان، ایلام، اصفهان و کردستان به ترتیب با ۵۰، ۳۷، ۱۸ و ۲۵ درصد کاهش روبرو هستند. همچنین استان کرمانشاه با ۳۷ درصد کاهش بارش و کهگیلویه و بویر احمد با ۳۷ درصد کاهش بارش در قیاس با دوره بلندمدت در وضعیت مناسبی به لحاظ بارش‌ها قرار ندارند.

از سوی دیگر به دلیل کاهش بارش‌ها در فلات مرکزی ورودی آب به سدهای کشور نیز دچار افت محسوسی شده و ورودی آب به سدی مانند سد درودزن شیراز که تأمین کننده آب شرب شهر شیراز شناخته شده نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد کاهش و سد سفیدرود ۵۲ درصد کاهش داشته است.

با وجود کاهش شدید ورودی به سدهای کشور به دلیل مدیریت آب خروجی از سدها، آب پشت سدها ۲۵.۹ میلیارد مترمکعب بوده و در وضعیتی مشابه سال گذشته قرار دارد و تلاش شده تا آبی که از سال گذشته ذخیره شده بود، از دست نرود.

علاوه‌بر این ورودی آب به پنج سد لار، طالقان، کرج، لتیان و ماملو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش یافته است اما با وجود مدیریت‌های صورت گرفته در زمان کنونی بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب بیشتر از سال‌های گذشته آب پشت سدهای تهران وجود دارد.

۱۳۹۵/۱۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...