نسخه چاپی

هشدار درباره روی آوردن داعش به فضای مجازی

یك مقام وابسته به ناتو گفت: داعش راهبرد خود را تغییر داده و شبه‌نظامیان این گروه شروع به نقل مكان به كشورهای دیگر چون لیبی كرده و به حملات و جرائم سایبری به خاطر از دست دادن منابع درآمد و اراضی خود در سوریه و عراق روی آورده‌اند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: یک مقام وابسته به ناتو گفت: داعش راهبرد خود را تغییر داده و شبه‌نظامیان این گروه شروع به نقل مکان به کشورهای دیگر چون لیبی کرده و به حملات و جرائم سایبری به خاطر از دست دادن منابع درآمد و اراضی خود در سوریه و عراق روی آورده‌اند.

به گزارش روزنامه حریت، این مقام بلندپایه ناتو در حاشیه نشست‌های این ائتلاف در شهر بروکسل گفت: با تحلیل "خلافت داعش" نیمی از درآمد مالی این گروه از بین رفته است. آنها دیگر قابلیت اخذ مالیات از مردم را ندارند و توانایی خود برای فروش نفت را از دست داده‌اند و این یک منبع درآمد مهم برای آنها بوده است. آنها همچنین قابلیت خود برای صادر کردن سلاح و دیگر اقلام را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: اکنون آنها هرچه بیشتر رو به جرائم سازمان یافته می‌آوردند. به زودی ممکن است داعش به جرائم سایبری متوسل شده و از هکرها برای سرقت پول و اعتبار از بانک‌ها استفاده کند تا کسب درآمد داشته باشد.

او اظهار داشت: این تروریست‌ها هرچه بیشتر چشم به جرائم سازمان یافته دارند و ما خواهیم دید که گروه داعش همزمان با فروپاشی خلافتش در جهان واقعی در فضای مجازی فعال‌تر خواهد شد.

این مقام خاطر نشان کرد: دومین تحول داعش مربوط به نقل مکان کردن است؛ چراکه در نتیجه حملات بین‌المللی از عراق و سوریه بیرون رانده شده است. تنها نیمی از عوامل این گروه در موصل هستند و ما جایی را که آنها می‌خواهند بروند ردیابی می‌کنیم.

به گفته این مقام ناتو گروه داعش در لیبی تمرکز کرده و عواملش در حال تصاحب مواضعی به دور از سواحل لیبی هستند و آنها همچنین به دنبال رفتن به کشورهایی مثل سومالی بوده و قصد دارند با بوکوحرام در نیجریه ائتلاف تشکیل داده و شاخه‌های خود را در افغانستان تشکیل دهد. آنها دارای ارتباطاتی در ۱۹ کشور مختلف هستند.

این مقام ناتو که در این گزارش نامش فاش نشده اظهار داشت: چالش جدید جامعه بین‌الملل جلوگیری از تثبیت به اصطلاح "خلافت داعش" در دیگر مناطق از کنترل خارج شده است.

وی افزود: ناتو از ظرفیت‌هایش برای کمک به نیروهای محلی به منظور مقابله با راهبرد نقل مکان داعش استفاده خواهد کرد.

وی در این راستا به همکاری ائتلاف با کشور تونس اشاره کرد.

او گفت: بسیاری از کارشناسان امنیتی معتقدند داعش در آینده تبدیل به یک سازمان مجازی خواهد شد مثل شرکت‌هایی که تنها در فضای اینترنتی موجودیت دارند و بدون هیچ گونه زیرساخت و دفتری فعالیت می‌کنند.

این مقام ادامه داد: برخی گمانه زنی می‌کنند که داعش می‌خواهد در فضای مجازی عضو گیری کند و به این ترتیب به شکلی متفاوت به موجودیت خود ادامه می‌دهد زیرا در گذشته نیز ثابت کرده که می‌تواند خودش را با شرایط تطبیق دهد و جامعه جهانی باید پایگاه داعش در سوریه و عراق را از بین برده و جلوی این تغییر و تحول‌ها را بگیرد.

۱۳۹۶/۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...