نسخه چاپی

سقوط 4 پله‌ای ایران در رده‌ بندی نابرابری جنسیتی

ایران در رده بندی جهانی نابرابری جنسیتی ۴ پله سقوط كرد و در جایگاه ۱۱۸ قرار گرفت.

به گزارش نما به نقل از تسنیم: سازمان ملل در جدیدترین گزارش از سلسله گزارش‌های توسعه انسانی به بررسی وضعیت نابربری جنسیتی در 160 کشور جهان از جمله ایران بر پایه آمار سال 2015 پرداخته و شاخصی با همین عنوان ارائه کرده و بسته به میزان برابری بین زن و مرد نمره ای به هر کشور در این شاخص داده شده است.

ایران در میان 160 کشور جهان رتبه 118 را از نظر شاخص نابرابری جنسیتی کسب کرده است. در گزارش توسعه انسانی سال گذشته رتبه ایران از این نظر 114 اعلام شده بود که بدین ترتیب ایران در رده بندی جهانی نابرابری جنسیتی 4 پله نزول داشته است.

در عین حال بر اساس برآورد سازمان ملل نابرابری جنسیتی در ایران طی سال 2015 کمتر شده است. گزارش امسال، نمره ایران در شاخص نابرابری جنسیتی را 0.509 اعلام کرده است. ایران در گزارش سال قبل نمره 0.515 را کسب کرده بود. شاخص نابرابری جنسیتی ارقامی از 0 تا 1 را در برمی‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر نابرابری بیشتر میان مرد و زن در یک کشور دارد.

برخی کشورها که در آنها نسبت به ایران نابرابری بیشتری بین زن و مرد وجود دارد عبارتند از: قطر، الجزایر، اندونزی، آفریقای جنوبی، مراکش، هند و زامبیا.

رتبه نخست جهان از نظر شاخص نابرابری جنسیتی را سوئیس با نمره 0.04کسب کرده است و دانمارک و هلند به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.

نکته جالب در این گزارش آن است که کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس که زنان در آنها از حقوق اجتماعی چندانی برخوردار نیستند عمدتاً در رتبه‌های بالای این رده‌بندی و بالاتر از ایران قرار گرفته‌اند. امارات رتبه 46 را از این نظر به خود اختصاص داده است. رتبه عربستان نیز که زنان در آن از حق رانندگی برخوردار نیستند 50، بحرین 48 و کویت 70 اعلام شده است.

در بین این کشورها فقط قطر در جایگاه خوبی قرار داده نشده است و رتبه این کشور در رده بندی جهانی نابرابری جنسیتی 127 اعلام شده است.

بر اساس این گزارش در هر 100 هزار نفر زن باردار در ایران 25 نفر هنگام زایمان فوت می کنند. از هر 1000 زنی که در ایران وضع حمل می کنند 26.7 نفر بین 15 تا 19 سال سن دارند. 3.1 درصد کرسی های مجلس کشور به زنان اختصاص دارد. 66.8 زنان 25 ساله به بالا در ایران تحصیلات متوسطه را می گذرانند. این رقم برای مردان 70.2 درصد است. همچنین 16.2 درصد زنان بالای 15 سال در ایران شاغل هستند در حالی که 72.7 درصد مردان شغل دارند.

۱۳۹۶/۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...