نسخه چاپی

هشدار درباره ارتباط سفیدی مو با بیماری‌های قلبی-عروقی

مطالعات محققان دانشگاه قاهره مصر نشان می‌دهد سفیدشدن مو بدون درنظرگرفتن سن تقویمی و عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی، با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عروق كرونر در مردان مرتبط است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا،افزایش سن یکی از عوامل خطر اجتناب ناپذیر بیماری های عروق کرونر است که می‌تواند با نشانه‌های پوستی همراه باشد. تصلب شرایین و سفید شدن مو مکانیسم‌های مشابهی از قبیل التهاب، ترمیم دی ان آ و تغییرات هورمونی به همراه دارند و با افزایش سن، مسیرهای بیولوژیکی یکسانی را طی می‌کنند. همین موضوع سبب شده است پژوهشگران مطالعات تازه‌ای را در زمینه ارتباط روند سفیدشدن مو با احتمال ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر، بدون درنظر گرفتن عوامل خطر این بیماری، آغاز کنند.

بررسی 545 مرد بالغ مشکوک به بیماری‌های عروق کرونر، با توجه به میزان موی سفید آنان نشان می‌دهد احتمال ابتلا به بیماری های عروق کرونر در افرادی که موی سفید بیشتری دارند، بیشتر است. این ارتباط بدون درنظرگرفتن سن و عوامل خطری مانند فشار خون، دیابت، سابقه خانوادگی و استعمال سیگار است.
این مطالعه نشان می‌دهد سفیدی مو نشان‌دهنده سن بیولوژیکی است و می‌تواند علامت هشداری برای بیماری های قلبی عروقی باشد؛ البته به تحقیقات بیشتری در زمینه ارتباط نشانه های پوستی با بیماری های قلبی نیاز است.
به گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بیماری های قلبی عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است. فشار خون، قند خون و کلسترول بالا، استعمال دخانیات، چاقی و مصرف ناکافی میوه و سبزیجات، از مهمترین عوامل خطر این عارضه محسوب می شوند.
مطالعات انجمن قلب آمریکا نشان می دهد که چند عادت به ظاهر بی ضرر، احتمال بیماری های قلبی را افزایش می دهند.
1-نشستن طولانی مدت: نشستن بیشتر از پنج ساعت در روز، یکی از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری های قلبی است. نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر یا فرمان اتومبیل، به معنای زندگی بی تحرک است که زمینه را برای بیماری های قلبی فراهم می کند. می توان با پنج دقیقه پیاده روی پس از 45 دقیقه نشستن، اثر مخرب نشستن را خنثی کرد. این پیاده روی کوتاه به رگ‌ها کمک می کند که حالت انعطاف پذیری خود را حفظ کنند و گردش خون در بدن بهبود یابد.
2-عدم توانایی در کنترل خشم: خشم همراه با اضطراب، یکی از دلایل ابتلا به بیماری های قلبی است. افرادی که به سرعت عصبانی می شوند، سه برابر بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند. خشم همراه با استرس سبب افزایش فشار خون، اختلال در ضربان قلب و تصلب شرایین می شود. بهتر است هنگام عصبانیت چند نفس عمیق بکشید؛ این کار اولین و مهمترین قدم در کنترل خشم است.
3- نگرش بدبینانه: بدبینی و منفی نگری علاوه بر افزایش احتمال بیماری های قلبی، احتمال دیابت، فشار خون و کلسترول بالا و افسردگی را افزایش می دهد.
4-کم خوابی:ضرر کم خوابی برای بدن به اندازه استرس است. کم خوابی سبب اختلال در هورمون های کورتیزول و آدرنالین می شود و احتمال بیماری های قلبی را افزایش می دهد. هشت ساعت خواب برای بزرگسالان توصیه شده است.
5-عدم توجه به بهداشت دهان و دندان:نفوذ باکتری های حاصل از بیماری های لثه به عروق کرونر قلب، یکی از مهمترین دلایل ابتلا به بیماری های قلبی است. متخصصان توصیه می کنند که علاوه بر مراجعه دوره ای به پزشک و استفاده از مسواک و دهان‌شویه، استفاده از نخ دندان نیز جدی گرفته شود.
6- بی توجهی به چکاپ دوره ای:خیلی از بیماری های قلبی را در صورت مراجعه به موقع به پزشک، می توان به راحتی درمان کرد. مراجعه منظم به پزشک یکی از مهمترین روش های پیشگیری از بیماری های قلبی است.

۱۳۹۶/۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...