نسخه چاپی

همزیستی غیرمسالمت آمیز تهرانی‌ها با دكل‌های فشارقوی

به گزارش نما - ایسنا نوشت: رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر آثار و عوارض دکل های انتقال فشار قوی برق در مراکز شهری و کانون‌های جمعیتی، گفت: واقعیت این است که دکل های انتقال فشار قوی برق بر زندگی بخشی از مردم منطقه 16 سایه انداخته است.

مهندس محمد حقانی گفت: سلامت عموم افراد به ویژه کودکانی که در مجاورت خطوط فشار قوی برق زندگی می کنند و در معرض میدان مغناطیسی این خطوط قرار دارند، در معرض تهدید قرار دارد و به عنوان نمونه قرار گرفتن محل زندگی کودکان در مجاورت خطوط مذکور، خطر ابتلا به سرطان خون در آنان را افزایش می دهد.

وی با اعلام اینکه هر چه مجاورت با خطوط فشار قوی برق و هر چه شدت میدان مغناطیسی ناشی از آن بیشتر باشد، پرتوگیری از آن افزایش یافته و در نتیجه آثار و عوارض آن بر سلامت افراد نیز بیشتر می شود، تأکید کرد: این خطوط نه تنها بر سلامت انسان ها می توانند مؤثر باشند، بلکه بر رشد گیاهان و سلامت درختان نیز می توانند اثرات سوء بر جای بگذارند.

امواج خطوط برق فشار قوی سلامت مردم را به خطر می اندازد

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه متأسفانه شاهد همجواری بخشی از شهروندان تهران در محله های مختلف شهر با دکل های انتقال فشار قوی برق هستیم، اظهار کرد: این همزیستی غیر مسالمت آمیز را در بلوار ابوذر در شرق تهران، محله شهران در شمال غرب تهران، محله های شرقی تهران پارس در شمال شرق تهران و محله های بعثت و خزانه در جنوب تهران شاهد هستیم.

حقانی با بیان این که امواجی که از خطوط انتقال فشار قوی برق ساطع می شود، بر سلامت ساکنان نقاطی که در حاشیه این خطوط قرار دارند اثر می گذارد، گفت: هر چه ولتاژ خطوط فشار قوی بالاتر باشد، میدان مغناطیسی قوی تری ایجاد می‌کند و آثار سوء بیشتری بر سلامت افرادی که تحت تأثیر خطوط مذکور قرار دارند، بر جای می گذارد.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه حریم دکل های فشار قوی برق، استانداردهای ملی تعریف شده و بر این اساس، واحدهای مسکونی نباید در میدان هایی قرار بگیرند که مقادیر آن از استانداردهای تعریف شده بیشتر باشد، اضافه کرد: واقعیت این است که متأسفانه این حریم در برخی نقاط تهران از جمله محله های بعثت و خزانه در منطقه 16 رعایت نمی شود.

هیچ هزینه ای بالاتر از به خطر افتادن سلامت مردم نیست

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که امواجی که از خطوط انتقال فشار قوی برق ساطع می شود، قابل حس و لمس نیستند و آثار آن به مرور زمان بر سلامت شهروندانی که در میدان این امواج قرار دارند آشکار می شود، افزود: شهرک مخابرات و شهرک پاسارگاد در سعادت آباد از دیگر محله های تهران هستند که دکل های فشار قوی برق در مجاورت آنها قرار دارد.

حقانی با بیان این که نیروگاه حرارتی برق بعثت در سال 1345 در مجاورت شهرک بعثت در جنوب تهران ساخته شد و دکل های انتقال فشار قوی برق آن نیم قرن است که بر زندگی مردم منطقه 16 سایه انداخته، تصریح کرد: این دکل ها عملاً 60 هکتار فضای سبز محصور در محله های بعثت و خزانه با 50 هزار نفر جمعیت را بلا استفاده نموده، ضمن آنکه زیر این دکل ها را به محل امنی برای آسیب های اجتماعی تبدیل نموده است.

وی در پایان با تأکید بر این که باید برای این مشکل جدی، چاره اندیشی شود و با همراهی وزارت نیرو، نسبت به جا به جایی این دکل ها و به زیر زمین بردن بخشی از خطوط انتقال برق منطقه 16 اقدام شود، خاطرنشان کرد: تبدیل خطوط هوایی به زیر زمین از طریق حفر کانال هایی در داخل زمین، اقدامی اجرایی اما پر هزینه است که در بزرگراه طبقانی صدر نیز شاهد اجرای آن بودیم اما نباید فراموش شود که هیچ هزینه ای بالاتر از به خطر افتادن سلامت مردم نیست.

۱۳۹۶/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...