نسخه چاپی

اردوغان خطاب به ناظران بین‌المللی رفراندوم: حد خود را بدانید

به گزارش نما - ایسنا نوشت: رییس‌جمهوری ترکیه خطاب به ناظران بین‌المللی رفراندوم اخیر این کشور که اعلام کردند این همه‌پرسی بر اساس استانداردهای جهانی برگزار نشده است، گفت: حد و جایگاه خود را بدانید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در پی پیروزی کمپین آری در رفراندوم اخیر این کشور که افزایش قدرت ریاست‌جمهوری را به دنبال خواهد داشت، در جمع هواداران خود گفت: همه‌پرسی روز یکشنبه به تمام منازعات درباره تغییر قانون اساسی و ایجاد ریاست‌جمهوری قدرتمندتر پایان داد و اجرای این اصلاحات از اکنون و از قوه‌ قضاییه آغاز می‌شود.

ناظران اروپایی این رفراندوم در حالی نسبت به عدم رعایت استانداردهای جهانی طی این همه‌پرسی اعتراض دارند که مقامات انتخاباتی این کشور اعلام کرده‌اند، نتایج اولیه از حمایت ۵۱.۴ درصدی رأی‌دهندگان از این اصلاحات خبر می‌دهد.

اردوغان در ادامه سخنرانی خود که در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری ایراد می‌کرد، گفت: ترکیه گزارش‌های هیأت ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا را نه می‌بیند، نه می‌شنود و نه به آن‌ توجه می‌کند.

وی هم‌چنین مدعی شد که برخی کشورهای اروپایی حتی از اپوزیسیون خود ترکیه نیز با این اصلاحات قانون اساسی مخالف‌تر بوده‌اند.

رییس‌جمهور ترکیه که دو سال تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌ وی باقی مانده است، هم‌چنین متعهد شد که عملیات "سپر فرات" این کشور در شمال سوریه آخرین اقدام نظامی این کشور در منطقه نخواهد بود و ترکیه هر زمانی که احساس ضرورت کند، به هر تعداد عملیات نظامی اقدام خواهد کرد.

ناظران بین‌المللی از سازمان امنیت و همکاری اروپا و شورای اروپا از دولت ترکیه انتقاد کردند که همه‌پرسی را در شرایط رقابت نابرابر برگزار کرده است. ناظران بین‌المللی از تصمیم هیات انتخاباتی ترکیه در پذیرش و تائید برگه‌های رای فاقد مهر هم انتقاد کردند.

به گفته ناظران در رفراندوم ۱۶ آوریل ترکیه "اردوگاه آری" از امکانات و فرصت‌های بیشتری برخوردار بوده است. ناظران همچنین انتقاد کردند که به رای‌دهندگان اطلاعات کافی و لازم داده نشده بود و امکانات رسانه‌ای بیشتر در اختیار موافقان "اصلاح قانون اساسی" گذاشته شده بود.

انتقاد وزارت خارجه ترکیه از گزارش ناظران

ترکیه گزارش اخیر ناظران بین‌المللی درباره رفراندوم قانون اساسی ۱۶ آوریل را مورد انتقاد قرار داده و آن را "جانبدارانه و غیر قابل قبول" توصیف کرد. وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای با اشاره به گزارش ناظران دفتر سازمان امنیت و همکاری در اروپا (OSCE)، نهادهای دموکراتیک و حقوق بشر (ODIHR) و مجمع پارلمانی شورای اروپا (PACE) اعلام کرد: یافته‌های اولیه بیانگر یک رویکرد جانبدارانه و متعصبانه است. به گفته وزارت خارجه ترکیه، "غیر قابل قبول" است که سطح برگزاری رفراندوم را پایین‌تر از استانداردهای بین‌المللی دانست.

۱۳۹۶/۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...