نسخه چاپی

غلط جویدن سبب تخریب تاج دندان می‌شود

عضو انجمن دندانپزشكی ترمیمی ایران با اشاره به علل سایش دندانی گفت: عادت‌های غلط جویدن و یا جفت بندی غلط دندان ها از عوامل مهمی كه باعث تخریب تاج دندان می‌شود.

به گزارش نما به نقل از فارس، رضا طایفه دولو در ارتباط با دندانپزشکی ترمیمی اظهارداشت: رشته تخصصی دندانپزشکی ترمیمی به درمان بیماری های تاج دندان می پردازد و این درمان و بازسازی تاج دندان شامل نواقص تکاملی و اکتسابی مانند بیماری‌های میکروبی، بیماری های ناشی از تروما و آسیب های ضربه ای است. گاهی نسج دندان سالم ولی دچار تغییر رنگ نامطلوب است.تمامی این عوامل با ایجاد اشکال در عملکرد دندان‌ها ( جویدن و تکلم ) یا نواقص ظاهری شکل و یا رنگ انها که روابط اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار میدهند باعث نارضایتی بیمار می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، افزود: یکی از عوامل مهمی که باعث تخریب تاج دندان می شود، ایجاد نیروهای زیاد جوشی است که به دنبال عادت های غلط جویدن و یا جفت بندی غلط دندان ها ایجاد می شود و این تخریب ها تحت عنوان بیماری‌های «سطح جونده» نامیده می شود.

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ادامه داد: تمام کسانی که دچار سایش دندانی هستند یا به طور مکرر دچار شکستگی روکش ها، پر کردگی و شکستگی ریشه دندان ها می شوند به نحوی تحت استرس و نیروهای زیاد و یا تاثیر مواد شیمیایی مخرب مثل اسیدهای غذایی هستند و عامل اصلی این بیماری و تخریب همچنین می تواند ناهماهنگی بین عضلات و جفت شدن و حرکات دندان ها باشد که به دنبال آن دندان ها می توانند در مقابل پوسیدگی و شکستگی ها مستعد شوند. گاهی از اوقات ناهماهنگی عضلات ودندان‌ها عامل دردهای عضلانی فک و صورت هستند که با میگرن‌ها و دردهای عصبی میتواند اشتباه گرفته شود.

دولو اظهار داشت: یک ناراحتی ساده سطح جونده دندان ها می تواند اثری به مراتب بزرگتر از آن چیزی که هست، بگذارد حتی دندان را مستعد ابتلا به بیماری های لثه و سیستم نگهدارنده ان ها نموده و دوام و بقای آن را زیر سئوال ببرد. بسیاری از بیماران به دنبال تخریب ها، تاج دندان های شان شکسته یا کوتاه می شود و احساس می کنند که حتی ارتفاع صورتشان هم تغییر کرده است

وی گفت: دندانپزشکی ترمیمی با ارائه روش های دقیق ضمن مراقبت از سلامت نسج تاج دندان ها، به پیشگیری از عوامل مستعد کننده در برابر بیماری ها می پردازد.

دولو افزود: توجه به اینکه بیماران فقط به هدف زیبایی ظاهر دندان های شان اقدام به درمان کنند چیزی جز ضرر مادی در پی نخواهد داشت و بهتر است قبل از هر گونه درمان دندانپزشکی بر روی تاج دندان های فرد، به شناخت و رفع عوامل مولد بیماری توجه شود و تنها در این صورت است که درمان دندانپزشکی موفق خواهد بود.

وی ادامه داد: رسالت رشته دندانپزشکی ترمیمی، درمان دندان های تخریب شده و برگرداندن سیستم جونده و صلح آمیز به بیمار است و باید توجه داشت که مقوله سلامت فقط تامین زیبایی نیست و دندانپزشکی ترمیمی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری ها و حفظ سلامت دندان ها دارد.

این دندانپزشک گفت: در این میان ضمن توجه به وضعیت انفرادی هر دندان به علایمی که نشانگر اختلال در رابطه دندان ها با عضلات فک و صورت است از قبیل بسیاری از دردهای مفصل فکی که هنگام جویدن ایجاد می شود یا صداهای مفصل هنگام باز و بسته شدن دهان و یا درد در هنگام جویدن، توجه کرد و بیماری های دندانی با توجه به کل سیستم جونده درمان و نگاه درمان محور با نگاه سلامت محور جایگزین شود.

۱۳۹۶/۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...