نسخه چاپی

در چهار سال گذشته وزیران خارجه اروپایی چند بار به ایران آمدند؟

كشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا در طول چهار سال گذشته پس از شكست پروژه ایران‌ هراسی و امنیتی‌سازی ایران، بارها به اشكال مختلف علاقه و رغبت‌شان را برای گسترش روابط با تهران و حضور جدی‌تر در بازار ایران ابراز كردند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و حتی قبل از توافق ژنو حامیان پروژه ایران‌هراسی متوجه شدند که در چهار سال پیش رو نمی‌توانند به راحتی به ابزار و سیاست‌هایی توسل جویند که با استفاده از آن پروژه امنیتی‌سازی ایران را مثل قبل پیگیری کنند و ایران را در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای منزوی کنند.

بعد از شکسته شدن این فضا، رفت و آمدهای سیاسی و تجاری کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی به تهران افزایش پیدا کرد و کسانی که سعی می‌کردند ایران را عامل بی‌ثباتی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی معرفی کنند با ناکامی مواجه شدند.

در این میان روابط ایران با اتحادیه اروپا و به طور جداگانه با کشورهای اروپایی نیز از یک روابط کم عمق و شکننده به سمت روابطی پایدارتر و عمیق‌تر حرکت کرد، چنان‌که در حال حاضر اروپایی‌ها در کنار علاقه‌مندی برای گسترش روابط اقتصادی با تهران، نظر و نوع موضع‌گیری ایران در ارتباط با مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز برایشان بسیار حائز اهمیت است که نمود عینی آن را در دعوت از ایران برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه و رایزنی با ایران برای حل این بحران می‌توان دید.
البته این گسترش روابط به معنای عدم اختلاف بین تهران و بروکسل نبوده و نیست. چنان‌که ایران و اتحادیه اروپا در ارتباط با مسائلی هم‌چون حقوق بشر، تروریسم و مسائل منطقه‌ای اختلاف‌نظرهایی بعضا جدی دارند ولی این اختلاف‌نظرها تحت تاثیر فضای اجرای برجام مانع از گفت‌وگو و مذاکره نشده است.

یکی از نمودهای عینی گسترش روابط ایران و کشورهای اروپایی علاوه بر برگزاری گفت‌وگوهای منظم سیاسی بین ایران و اتحادیه اروپا و فعال شدن کمیسیون‌های مشترک ایران و برخی از کشورهای اروپایی که سال‌ها بود برگزار نمی‌شد و از رونق افتاده بود، رفت و آمد وزیران خارجه این کشورها به تهران پس از دستیابی ایران و 1+5 به توافق اولیه ژنو و نیز بعد از آن است، چنان‌که در چهار سال گذشته شاهد سفر وزیران خارجه کشورهای مطرح قاره سبز مثل فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آلمان، اتریش و غیره به تهران بوده‌ایم.

بر اساس آمار اعلام شده تاکنون وزیران خارجه اروپایی 54 بار به تهران سفر کرده‌اند و در مقابل محمدجواد ظریف نیز در پاسخ به دعوت همتایان خود یا به منظور شرکت در اجلاس‌های بین‌المللی 46 بار به کشورهای اروپایی سفر کرده‌ است. آمار ارائه شده جدا از سفر دیگر مقامات ارشد اروپایی به تهران یا بالعکس است. این آمار حاکی از آن است که با وجود باز شدن فضای سیاسی و دیپلماتیک و نیز اعتماد سازی میان ایران و کشورهای مختلف، اما این کشورهای اروپایی و دیگر کشورها بوده‌اند که به تعامل با ایران و بازگشت به روابط سطح بالا تمایل جدی دارند.

این روزها نیز رفت و آمد و گفت‌وگوها بین مقامات ایران و کشورهای اروپایی هم‌چنان با جدیت در جریان است، چنان‌که در همین راستا علاوه بر سفر ظریف به یونان برای شرکت در اجلاس«ده تمدن کهن جهان» و دیدار با نخست‌وزیر و همتای یونانی خود، سفر منطقه‌ای مجید تخت‌روانچی معاون وزیر خارجه نیز به کشورهای سوئد، اتریش، لهستان و فنلاند از امروز آغاز می شود و قرار است در هفته‌های آینده نیز معاونان وزیران خارجه ایتالیا، آلمان و نروژ نیز به تهران سفر کنند.

۱۳۹۶/۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...