نسخه چاپی

آتش جنگ پ‌ك‌ك و تركیه شعله­ ور می‌­شود

به اعتقاد كارشناس مسائل بین‌الملل، گروه‌های مخالف اعلام می‌كنند كه مردم عادی هدف حملات تركیه بوده‌اند؛ اما آنكارا ادعا می­‌كند همه آن‌ها نظامی بوده‌اند. آتش جنگ PKK و تركیه افزایش پیدا می­‌كند.

به گزارش نما, «فرشید باقریان»، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص عملیات جنگنده‌های ارتش ترکیه علیه مواضع نیروهای مدافع خلق کرد شهر سنجار در شمال عراق و شهر دیرک در شمال سوریه، با اشاره به اینکه آتش جنگ PKK و ترکیه شعله­ ور می­‌شود، بیان داشت: ترکیه علیرغم اینکه سیاست خارجی منسجمی ندارد، اما همه اخبار را خوب رصد می‌کند. یکی از مسائلی که الآن در جریان است، بحران داخلی در دولت آمریکا است. این موضوع یک خلأ در خاورمیانه به وجود می‌آورد. یعنی زمانی که آمریکا با مشکل داخلی مواجه است، ممکن است رویکرد خود را نسبت به خاورمیانه و گروه‌های کرد تغییر دهد.

وی با توجه به انتخابات فرانسه و نابسامانی این کشور در حال حاضر نیز گفت: فرانسوی‌ها یکی از استعمارگران قدیمی سوریه هستند. ترکیه در این شرایط فرصت را مغتنم شمرده و توانسته حملاتی را انجام دهد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر یکی دیگر از مسائل مهمی که باعث شده ترکیه در این برهه زمانی خاص چنین اقدامی را انجام دهد، افزود: مسئله 24 آوریل 1915 و نسل‌کشی ارامنه باعث شده اخبار منفی نسبت به ترکیه در جهان منتشر شود. عده‌ای ترکیه را به نسل‌کشی متهم می‌کنند. آنکارا حداقل برای اینکه بتواند در داخل پرستیژ از دست‌ رفته خود را جبران کند، دست به چنین اقدامی می­‌زند.

وی با اشاره به مبارزه قدیمی ترکیه با PKK یادآوری کرد: ترکیه در این مدت با 40 – 30 هزار کشته و هزینه‌ای بالغ‌بر 500 میلیارد دلار هنوز نتوانسته این مسئله را حل کند. در نهایت ترک‌ها آمریکا را متهم کردند که واشنگتن از گروه‌های مخالف حمایت می‌کند؛ با این‌ حال این موضوع جدید نیست. همیشه گروه‌هایی که برای پارادیپلماسی نیاز هستند، از طرف قدرت‌های خارجی حمایت می‌شوند. چه‌بسا در ترکیه نیز همین‌طور است. ترکیه فرصت را مغتنم شمرده و حرکتی انجام داده که در نوع خود بزرگ است.

باقریان با توجه به هدف حملات ترکیه مطرح کرد: ترکیه بارها از سوی حزب مخالف مورد بازخواست قرار گرفته که سوریه باتلاق است و ترکیه نباید وارد این باتلاق شود. نمی‌توان گفت هدف دقیق حملات هوایی چه بوده است. تنها با دستگاه‌های رصد هوایی می‌توان آن را بررسی کرد. گروه‌های مخالف اعلام می‌کنند که مردم عادی هدف این حملات بوده‌اند؛ اما ترکیه ادعا می­‌کند همه آن‌ها نظامی بوده‌اند. به نظر می‌رسد آتش جنگ PKK و ترکیه افزایش پیدا می­‌کند.

۱۳۹۶/۲/۱۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...