نسخه چاپی

پیام تهدید آمیز اردوغان به حیدرالعبادی

یكی از موضوعات مهمی كه همچنان باعث چالش میان عراق و تركیه است، مسأله آزادسازی تلعفر است. تركیه بارها اعلام كرده، با حضور نیروهای حشدالشعبی در عملیات آزادسازی موصل مخالف است و هشدارهای شدیداللحنی نیز صادر كرده است؛ هشدارهایی كه با واكنش شدید مقامات عراقی و فرماندهان حشدالشعبی روبه رو شد.

به گزارش نما به نقل از تابناک: یکی از موضوعات مهمی که همچنان باعث چالش میان عراق و ترکیه است، مسأله آزادسازی تلعفر است. ترکیه بارها اعلام کرده، با حضور نیروهای حشدالشعبی در عملیات آزادسازی موصل مخالف است و هشدارهای شدیداللحنی نیز صادر کرده است؛ هشدارهایی که با واکنش شدید مقامات عراقی و فرماندهان حشدالشعبی روبه رو شد.

«نهله الهبابی» از نمایندگان پارلمان عراق از پیام تهدیدآمیز رئیس‌جمهور ترکیه به حیدر العبادی در رابطه با عملیات الحشد الشعبی در منطقه «تلعفر» خبر داد.

وی اعلام کرد: «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه در پیامی به «حیدر العبادی» هشدار داده است، اگر نیروهای الحشد الشعبی به سمت «تلعفر» پیشروی کنند، نیروهای ترکیه نیز به سمت این منطقه خواهند آمد.

الهبابی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری الموقف العراقی گفت: العبادی اکنون بر آزادسازی مناطق باقی مانده از موصل تمرکز کرده تا این بار از دوش نیروهای امنیتی پس از آزادی موصل برداشته شده و آمادگی مواجهه با تهدیدات و احتمالات مختلف را در اثنای عملیات تلعفر داشته باشند.

شهر مهم تلعفر در 78 کیلومتری غرب شهر موصل واقع شده و یکی از راه های ارتباطی مهم استان نینوی در شمال عراق با سوریه است که داعش از آن استفاده می‌کرد.

او افزود: الحشد الشعبی امروز از چند جبهه منطقه تلعفر را در محاصره قرار داده و نقش اصلی را در عملیات آزادسازی این منطقه خواهد داشت.

ترکیه تا کنون بارها با دخالت در امور داخلی عراق، مخالفت خود را با حضور الحشد الشعبی در منطقه «تلعفر» اعلام کرده است.

مقامات ترکیه مدعی شده‌اند که الحشد الشعبی در پی تغییر بافت جمعیتی تلعفر است؛ در حالی که عمده ساکنان این منطقه، شیعیان ترکمن هستند، نه از اهل سنت که اردوغان داعیه حمایت از آنان را دارد.

در عین حال و به رغم فشارهای ترکیه، «کریم النوری»، یکی از فرماندهان بسیج مردمی عراق ضمن رد تأثیر فشارهای بین المللی و منطقه ای برای به تعویق افتادن حمله به مرکز شهر تلعفر گفت: هنوز این فشارها ادامه دارد، ولی نتوانسته مثل سابق تأثیرگذار باشد و ادامه نبردهای بسیج مردمی در غرب موصل گواه این قضیه است.

فرمانده بسیج مردمی عراق گفت: زمان آزادسازی تلعفر بسته به شرایط میدانی و بنا به فرمان حیدر العبادی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام می شود.

تلعفر شهری متشکل از اقلیت های متفاوت است که به جبهه درگیری ها بین گروه های مختلف تبدیل شده است. برخی تحلیلگران بر این باورند که اهمیت جغرافیایی این شهر با توجه به تلاش های ایران برای ایجاد یک کانال از طریق عراق و سوریه و با توجه به تلاش های ترکیه برای بازیابی امپراتوری عثمانی دو چندان می شود.

سرلشکر عثمان الغانمی، رئیس ستاد مشترک ارتش عراق اعلام کرد که نیروهای دولتی با پشتیبانی نیروهای مردمی این کشور تا کمتر از یک ماه دیگر موصل را کامل از اشغال داعش آزاد می‌کنند.

رئیس ستاد مشترک ارتش عراق اعلام کرد: بیشتر مناطق موصل از وجود داعش پاکسازی شده و این شهر حداکثر تا سه هفته دیگر کاملا آزاد خواهد شد.

وی تأکید کرد: موصل «حداکثر در سه هفتۀ آینده» کامل آزاد خواهد شد.

داعش بیشتر مناطق شهر موصل را از دست داده است و اکنون نیروهای عراقی مناطق باقی‌مانده در دست داعش را که در شمال غرب شهر واقع‌اند، محاصره کرده‌اند.

این در حالی است که عناصر داعش با پناه گرفتن در میان مردم عادی، تلاش دارند با حملات شدید مانع پیشروی نیروهای عراقی در مرکز منطقۀ قدیمی موصل شوند. بر اساس اعلام سازمان ملل، هنوز حدود نیم میلیون غیرنظامی در منطقۀ قدیمی موصل حضور دارند.

پیشتر نیز یک مقام بلندپایۀ نظامی عراق گفته بود: تنها شش محله از مناطق غربی شهر موصل در تصرف گروه تروریستی داعش است.

سپهبد طالب الشغاتی، فرمانده یگان مبارزه با تروریسم عراق، به تازگی اعلام کرد پیشروی نیروهای عراقی ادامه دارد و آن‌ها به ‌طور مستمر مناطق تحت تصرف تروریست‌ها را در غرب موصل آزاد می‌کنند.

۱۳۹۶/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...