نسخه چاپی

برگزاری الكترونیكی انتخابات شورای شهر در شهرستان‌های تهران

به گزارش نما - ایلنا نوشت: رییس کمیته بازرسی انتخابات شورای شهرستان تهران از ناظران و بازرسان خواست در بازرسی‌ها گزایش و تعلقات سیاسی خود را دخالت ندهند و گفت: اگر سو جریانی در روند انتخابات باشد هیات مرکزی ورود می‌کند و درباره سلامت انتخابات تصمیم گیری می‌کند.

مهرداد محمدی در جمع بازرسان هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران با بیان اینکه بر اساس قانون، نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس شورای اسلامی است، گفت: مجلس شورای اسلامی با سازوکاری که دارد پنج نفر را به عنوان هیات مرکزی معرفی کرده و در هر استان نیز سه نفر هیات عالی نظارت بر انتخابات استان هستند.. اقدامی که این دوره شکل گرفته و مورد توجه دست‌اندر کاران قرار گرفته، بحث بازرسی است.

رییس کمیته بازرسی انتخابات شورای شهرستان تهران ادامه داد:‌ در دوره‌های گذشته بازرسی وزارت کشور را داشتیم. قطعا استفاده از گزارش‌های آنها با جریان بازرسی کمک می‌کند اما در این دوره هیات مرکزی تصمیم گرفت راسا کمیته‌های بازرسی داشته باشد.

او ادامه داد: ابتدا کمیته بازرسی و امور استان‌ها شکل گرفت و بعد شهرستان‌ها. در هر شهرستان کمیته سه نفره بازرسی است که یک نفر رییس کمیته بازرسی‌ها خواهد بود و دو عزیز هم به عنوان بازرس هستند. این کمیته سه نفره وظیفه راهبری امر بازرسی را بر عهده دارد.

محمدی در ادامه به تشریح وظایف بازرسان پرداخت و تاکید کرد: شرایط رای‌دهندگان برای انتخابات شورا متولدین ۲۹ اردیبهشت ۷۸ به قبل است. قبل از این به اشتباه متولدین ۷۷ را عنوان کرده بودند که این تعداد بسیاری از رای دهندگان را از رای محروم می‌کرد.

رییس کمیته بازرسی انتخابات شورای شهرستان تهران گفت: خواهش من از ناظران و بازرسان این است که به هیچ عنوان گرایش و تعلقات سیاسی‌شان را در بازرسی دخالت ندهند.

او در پاسخ به این سوال که آیا روسای کمیته بازرسی در زمان شکایت احتمالی کاندیدا ها می‌توانند حضور داشته باشند یا خیر گفت: قطعا سر بازرسان می‌توانند بعد از اعلام نتیجه زمان شکایت کاندیداها در فرمانداری‌ها حضور داشته باشند. شما به عنوان رییسه کمیته بازرسی شهرستان این وظیفه را دارید که چشم‌بینای هیات مرکزی باشید.

محمدی اضافه کرد: در زمان قرائت نتیجه آرای یک شعبه باید بازرسان حضور داشته باشند. بنابراین هر سو جریانی اتفاق بیافتد شما باید اطلاع رسانی کنید. بازرس باید تخلف را به نماینده فرماندار گزارش کند و در صورتی که اصلاح نشد باید به مراجع بالاتر اطلاع دهد.

او ادامه داد: در قانون اشاره‌ای به اینکه باید مهر تایید بازرسان بر نتیجه وجود داشته باشد وجود ندارد. منتها ماده ۵۹ حدود اختیارات هیات مرکزی نظارت را مشخص کرده است. اگر سو جریانی در روند انتخابات باشد هیات مرکزی ورود می‌کند و درباره سلامت انتخابات تصمیم گیری می‌کند.

رییس کمیته بازرسی انتخابات شورای شهرستان تهران تاکید کرد: در ادوار گذشته شنیده می‌شد افرادی پول می‌گیرند و رای می‌دهند. یقین بدانید گزارش شما بی‌اثر نیست.

محمدی گفت: هیات نظارت ریاست جمهوری و شورای دو مقوله جدا است. هیچ کدام از این دو نمی‌تواند در کار دیگری دخالت کند.

او درباره اینکه مستندات بازرس چه می‌تواند باشد، گفت: بازرس در وهله نخست باید به نماینده فرماندار موارد را گزارش کند. اگر پذیرفته نشد بازرس به سر بازرس گزارش می‌دهد و سر بازرس هم مستقیما به استاندار یا فرماندار خواهد گفت تا مساله حل شود.

رییس کمیته بازرسی انتخابات شورای شهرستان تهران در پاسخ به اینکه شمارش کدام شهرستان در استان تهران الکترونیک است گفت: بناست در حوزه‌هایی که ۷ و ۹نماینده. دارند انتخابات الکترونیک برگزار شود. از این رو بسیاری از شهرستان‌های تهران واجد این شرایط است. ما امیدواریم به زودی دستگاه‌ها و روند اخذ رای را برای ما شرح دهند.

۱۳۹۶/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...