نسخه چاپی

تسویه حساب اتحادیه اروپا با بریتانیا

مذاكره كننده ارشد اتحادیه اروپا گفت كه این اتحادیه در نظر ندارد بریتانیایی‌ها را به خاطر تصمیم به ترك عضویت "جریمه كند" اما تاكید كرد كه بریتانیا هم "نباید تصور كند كه خروج از اتحادیه بدون تحمل سختی است."

به گزارش نما به نقل از جام نیـوز، میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا برخی از شرایط خروج بریتانیا (برگزیت) را مطرح کرده است.

بارنیه در یک نشست خبری که روز چهارشنبه، ١٣ اردیبهشت (٣ مه) در مقر شورای اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد گفت که "به محض اینکه بریتانیا آماده حضور بر سر میز مذاکره باشد، اتحادیه اروپا برای آغاز گفتگوهای اساسی آماده است." وی در اشاره به همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در تابستان سال گذشته گفت که "پس از ده ماه ابهام و بلاتکلیفی، زمان آن فرارسیده است تا مذاکرات جدی آغاز شود."

در ماه مارس سال جاری، نخست وزیر بریتانیا رسما فرآیند حقوقی خروج از اتحادیه اروپا را به جریان انداخت و چهار روز پیش، شرایط اتحادیه برای موافقت با خروج بریتانیا در نشست رهبران بیست و هفت کشور عضو - به استثنای بریتانیا - به تصویب رسید. جزئیات این طرح رسما در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته اما گفته شده که مهمترین بخش آن شامل مطالبات مالی اتحادیه اروپا، وضعیت شهروندان اروپایی ساکن بریتانیا و شهروندان بریتانیایی ساکن کشورهای عضو و ماهیت روابط اقتصادی دو طرف در آینده است.

طبق معاهدات عضویت در اتحادیه اروپا، روند خاتمه عضویت کشور متقاضی خروج از اتحادیه باید ظرف دو سال از زمان اعلام تصمیم چنین کشوری تکمیل شود و در این مدت، دو طرف در مورد شرایط لغو عضویت به توافق رسیده باشند. در بیش از چهل سال عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا، بین دو طرف توافقنامه‌ها و قراردادهای متعددی بسته شده که در جریان مذاکرات خروج از اتحادیه باید تکلیف آنها مشخص شود.

گزارش شده بود که در نشست اخیر رهبران اتحادیه اروپا، بعضی از کشورهای عضو به خصوص آلمان و لهستان از شرایط دشوارتری برای خروج بریتانیا حمایت کردند. در حالیکه در بعضی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سیاستمداران مخالف ادامه عضویت این کشورها برای جلب توجه رای‌دهندگان از منافع خروج از اتحادیه سخن گفته‌اند. به عقیده برخی ناظران سختگیری در مورد خروج بریتانیا می‌تواند هشداری در مورد هزینه سنگین چنین اقدامی باشد.



به گزارش بی بی سی، بعضی از رسانه‌‌ها خواست‌های اتحادیه اروپا را "نوعی مجازات" برای بریتانیا توصیف کرده‌اند اما بارنیه گفت که مساله جریمه و تنبیه در میان نیست. در مورد مطالبات مالی اتحادیه اروپا او از ذکر رقمی مشخص خودداری ورزید اما این نظر را رد کرد که از بریتانیا خواسته شده است "یک چک سفید امضا" را به مقامات اتحادیه تحویل دهد. وی گفت: "هرگز مساله دریافت چک سفید امضا مطرح نبود است؛ آنچه که ما خواسته‌ایم این است که حساب‌هایی که هست تصفیه شود و بریتانیا به تعهداتی که برعهده گرفته است عمل کند."

از جمله تعهداتی که بارنیه به آنها اشاره کرد پرداخت سهم بریتانیا در کمک مالی اتحادیه اروپا به ترکیه و اوکراین بوده است.

پیشتر برخی منابع خبری گفته بودند که اتحادیه اروپا خواستار دریافت یکصد میلیارد یورو بابت تعهدات بریتانیا و بازپرداخت کمک‌های دریافتی از این اتحادیه شده است. دیوید دیویس، وزیر مسئول مذاکرات با اتحادیه اروپا در کابینه بریتانیا نیز گفته بود که دولت او چنین مبلغی را قابل قبول نمی‌داند و اساسا معتقد است که خروج از اتحادیه مستلزم پرداخت هیچ وجهی نیست.

در جریان تبلیغات قبل از همه‌پرسی برگزیت، گروهی از سیاستمداران عضو حزب حاکم محافظه‌کار از جمله چند وزیر ارشد کابینه مانند بوریس جانسون، وزیر خارجه وعده می‌دادند که خروج از اتحادیه اروپا باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های عضویت می‌شود و منافع مالی فوری برای بریتانیا در پی خواهد داشت. در صورت موافقت با پرداخت یکصد میلیارد یورو، قطعا سئوالاتی در مورد میزان آگاهی یا صداقت این گروه از اعضای حزب پیش می‌آمد و قطعا به موقعیت دولت آنهم در آستانه انتخابات پارلمانی ماه آینده آسیب می‌رساند.

۱۳۹۶/۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...