نسخه چاپی

كش رفتن كو‌ه‌های یخی قطب جنوب برای تامین آب آشامیدنی امارات

در شرایطی كه كشورهای جهان در قالب نشست‌ها و جلسات بین‌المللی نظیر نشست اقلیمی پاریس در تلاش هستند با ارائه راهكارهایی از عوارض ناشی از گرمایش جهان بكاهند، امارات قصد دارد برای تامین آب آشامیدنی شهروندانش دو كوه یخی را از قطب جنوب به سواحل خود بكشاند.

به گزارش نما به نقل از همشهری آنلاین، امارات قصد دارد دو كوه يخي را از قطب جنوب به سواحل خود بكشاند تا به اين شكل مشكل آب آشاميدني خود را حل كند. شركت دفتر مشاوره ملي امارات قصد دارد با كشاندن اين دو كوه يخي از قطب جنوب، منطقه‌اي كه گروه‌هاي فعال محيط زيست نگران از بين رفتن يخ‌ها و زيستگاه جانداران ساكن در آن هستند، به سواحل شرقي امارات مشكل بي‌آبي خود را حل كنند.

اين شركت كه در شهر مصدر واقع شده قصد دارد با ذوب كردن اين كوه يخي براي امارات منبع آب تامين كند. يك كوه يخي متوسط حاوي بيش از 20 ميليارد گالن آب است كه اين مقدار براي تامين آّ يك ميليون انسان براي پنج سال كافي خواهد بود.

عبدالله سليمان الشهي مدير اين شركت مي‌گويد اين كوه‌هاي يخي در منطقه امارات منجر به ايجاد خرد اقليم شده و براي اين منطقه خشك باران ايجاد خواهد كرد. به گفته وي اين پروژه كه قرار است از سال 2018 آغاز شود از نظر مالي و فني به دقت مورد بررسي قرار گرفته و هدف اصلي از اجراي پروژه تامين آب است اما پروژه مي‌تواند در زمينه توريسم و آب و هوايي نيز تاثيرگذار باشد.

پس از رسيدن كوه‌هاي يخي به ساحل فوجيره، يعني پس از پيمودن مسافتي درحدود 12600 كيلومتر، عمليات ذوب كردن كوه آغاز مي‌شود. اين آب‌ها درون مخازني خاص ذخيره شده و پس از تصفيه وارد سيستم آبرساني خواهند شد.

ايده بهره‌برداري از يخ‌هاي قطبي ايده جديدي نيست و مشهورترين تلاش براي اجراي اين كار در دهه 1970 توسط عربستان صورت گرفت كه به دليل چالش‌هاي فني و هزينه‌هاي بالا پروژه متوقف شد.

معاهده قطب جنوب هفت امضا كننده اصلي داشته‌است كه هر هفت كشور ادعاي مالكيت بخشي از اين قاره را دارند، آرژانتين، استراليا، شيلي، فرانسه، نيوزيلند، نروژ و انگلستان و بخشي از اين منطقه نيز تحت حاكميت يا تسلط هيچ كشوري قرار ندارد. هنوز مشخص نيست امارات قصد دارد اين دو كوه يخ را از كدام منطقه به سمت سواحل خود بكشاند.

۱۳۹۶/۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...