نسخه چاپی

ترامپ از مشاور امنیت ملی خود ناامید شده

شبكه خبری بلومبرگ گزارش داد كه با وجود ابراز رضایت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا از «هربرت مك مستر» مشاور امنیت ملّیش، وی در محافل خصوصی از عملكرد مك مستر ابراز ناامیدی می كند و با او اختلاف نظر شدید دارد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد که با وجود ابراز رضایت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملّیش، وی در محافل خصوصی از عملکرد مک مستر ابراز ناامیدی می کند و با او اختلاف نظر شدید دارد.

* فریاد کشیدن ترامپ بر سر مک مستر

«الی لیک» در گزارشی برای تارنمای این شبکه آمریکایی در گزارشی در این باره نوشت: طبق گفته برخی مقامات کاخ سفید، ترامپ بعد از خواندن گزارش وال استریت ژورنال درباره تماس مک مکستر با همتای کره جنوبیش بسیار خشمگین شده است. در این گزارش عنوان شد که این تماس برای اطمینان دادن به مقام کره ای در این زمینه بوده که تهدید ترامپ را درباره این که سئول باید هزینه سامانه جدید موشکی را بپردازد، سیاست رسمی کشور نیست.

وی اضافه کرد: به گفته مقامات مذکور، ترامپ در تماس تلفنی با مک مستر سر او فریاد کشیده و وی را به به تضعیف تلاش ها برای وادار کردن کره جنوبی به پرداخت کردن سهم خود متهم کرده است.

لیک در بخشهای دیگر گزارش خود افزود: تصمیم ترامپ برای انتخاب مک مکستر به عنوان مشاور امنیت ملی خود در فوریه (بهمن) گذشته یک موفقیت بود. وی یکی از مقامات نخبه دفاعی است که توسط هر دو حزب اصلی آمریکا ستایش می شود و همواره به کاخ سفید کمک کرده است.

اما در داخل کاخ سفید، انتخاب مک مستر چندان در رابطه با فردی که بیشترین اهمیت را دارد، چندان مطلوب نیست و برخی از مقامات کاخ سفید گفته اند ترامپ با مک مکستر در مقابل کارکنانش درگیر شده است.

در حوزه مسائل سیاسی، گروهی از مقامات وفادار کاخ سفید به «استیو بَنون» استراتژیست ارشد، متقاعد شده اند که مک مستر تلاش می کند با اقدامات فریبکارانه خود رئیس جمهوری را به سمت در پیش گرفتن سیاست هایی سوق دهد که ترامپ در کارزار انتخاباتیش با آن مخالفت کرده بود.

در عین حال «رینس پاریباس» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید مک مستر را از یک انتصاب مهم منع کرد.

متحدان و مخالفان مک مستر در کاخ سفید به وی گفته اند که ترامپ از مک مستر ناامید شده اند.

کاخ سفید عصر یکشنبه (پریروز) بیانیه ای را منتشر کرد و به نقل از ترامپ نوشته است 'نمی توانم از مک مکستر از این راضیتر باشم. وی در کارش فوق العاده ای است'، اما برخی دیگر از مقامات کاخ سفدی گفته اند که ترامپ در محافل خصوصی چند وقت گذشته این احساس را نداشته است.

دو تن از مقام های کاخ سفید نیز گفته اند این اتفاق قبلا هم تکرار شده و ترامپ در نشستی از مک مستر بخاطر تلاش های کلی وی برای تضعیف سیاست هایش انتقاد کرده است. در عین حال درخواست های مک مستر برای ارائه اطلاعاتی به رئیس جمهوری قبل از برخی مصاحبه های مطبوعاتی رد شده است. مک مستر در عین حال ترامپ را در دیدارش با نخست وزیر استرالیا همراهی نکرد و به جای وی «کی تی مک فارلند» معاون مشاور امنیت ملی در این دیدار حاضر شد.

حتی منتقدان مک مستر هم اعتراف می کنند که وی فردی حرفه ای در روند سیاست امنیت ملی و یک استراتژیست توانمند است.

برخی از مقامات کاخ سفید همچنین گفته اند که در هفته های اخیر ترامپ در محافل خصوصی از انتخاب مک مستر ابراز تاسف کرده است.

تنش در روابط مک مستر و ترامپ از فوریه گذشته شروع شد که این ژنرال آمریکایی برای نخستین بار با ترامپ دیدار کرد و به عنوان جانشین «مایک فلین» مشاور امنیت ملی قبلی ترامپ به خدمت گرفته شد. مایک پنس و پاریباس به دنبال اتهامات مطرح شده علیه فلین درباره این که به همکارانش درباره مذاکراتش با سفیر روسیه اطلاعات گمراه کننده دارد به دنبال خلاص شدن از دست فلین بودند.

ترامپ خود در محافل علنی از فلین حمایت کرده بود و خروج فلین از تیم ترامپ برای رئیس جمهوری آمریکا، که ارزش زیادی برای روابط شخصی و وفاداری قائل است، یک ضربه مهلک بود.

اولین اختلاف مک مستر با ترامپ بر سر سخنرانی رئیس جمهوری بود که در یک نشست مشترک در کنگره اواخر فوریه ارائه داد. مک مستر از ترامپ خواسته بود از واژه «تروریسم اسلامی بنیادگرا» استفاده نکند و با ارسال یادداشتی شکایت خود را از پیش نویس این سخنرانی که در آن از این عبارت استفاده شده بود، مطرح کرد؛ اما ترامپ سخنرانی خود را با حفظ این عبارت ارائه داد و بار دیگر لفاظی هایش در کارزار انتخاباتیش را با تاکید بر هر یک از این سه کلمه «رادیکال»، «اسلام گرا» و «تروریسم» تکرار کرد.

به گفته مقامات کاخ سفید، اختلاف بعدی این دو حتی جدیتر بوده است. بَنون و ترامپ، مک مستر را برای اخراج برخی از اعضای دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا در شورای امنیت ملی تحت فشار قرار دادند. این افراد کسانی بودند که مظنون به درز اطلاعات به مطبوعات بودند، اما مک مستر در پذیرش چنین خواسته ای تردید داشت و از اخراج نامهای مورد نظر خودداری ورزید و گفت که وی اختیار اخراج و جذب کارکنان شورای امنیت ملی را دارد.

در نهایت این که رئیس کارکنان کاخ سفید، در این ماه (مه/ اردیهبشهت) مک مستر را از انتصاب «ریکی وادل» به عنوان معاون خود منع کرد و از اینکه مک مستر نتوانسته تایید لازم برای انتخاب وی را کسب کند انتقاد کرد.

تاکنون کاخ سفید گفته است که ترامپ و مشاورش هماهنگ هستند و ترامپ هم در بیانیه ای از مک مستر ابراز رضایت کرد اما «کلیان کانوی» مشاور کاخ سفید فوریه گذشته اطمینان داد که ترامپ کاملا به مشاور امنیت ملی سلف مک مستر (فلین) اطمینان دارد اما وی ساعاتی بعد وادار به استعفا شد.

۱۳۹۶/۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...