نسخه چاپی

هشدار شدید چین به تایوان و ژاپن

چین به تایوان و ژاپن هشدار داد كه تغییر نام موسسه مربوط به روابط دو طرف و بی توجهی به «اصل چین واحد» می تواند باعث تیرگی بیشتر مناسبات میان طرفین شود.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: چین به تایوان و ژاپن هشدار داد که تغییر نام موسسه مربوط به روابط دو طرف و بی توجهی به «اصل چین واحد» می تواند باعث تیرگی بیشتر مناسبات میان طرفین شود.

ظاهرا در جریان مراسمی که در تایوان برگزار شده، نام «موسسه روابط آسیای شرقی» به «موسسه روابط تایوان و ژاپن» تغییر کرده است که این موضوع واکنش چین را در پی داشت.

«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این تصمیم گفت که در دنیا فقط یک چین وجود دارد و همه کشورها باید به این اصل احترام بگذارند.

وی بر اساس گزارش روز پنجشنبه تارنمای وزارت امور خارجه چین، از ژاپن خواست که به اصل چین واحد بی توجهی نشان ندهد و افزود که هر گونه ارتباط با تایوان با تغییر چنین نام هایی برای طرفین زیانبار خواهد بود.

سخنگوی دولت چین تصریح کرد که اقدام به تغییر نام موسسه، تلاشی در راستای افزایش روابط تایوان و ژاپن است و پکن به شدت معترض این حرکت زیانبار است.

«هوا» تاکید کرد: کشورهایی که با چین روابط رسمی و دیپلماتیک برقرار کرده اند حق ندارند اصل چین واحد را نادیده گرفته و افزایش روابط با تایوان را دنبال کنند.

وی از ژاپن خواست به بیانیه هایی که در ارتباط با تایوان با چین امضا کرده است پایبندی نشان دهد و با این اقدامات جدایی طلبان تایوان را تحریک نکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین به مقام های تایوانی نیز هشدار داد که تلاش های آنها در راستای نادیده گرفتن اصل چین واحد و پیشبرد نظریه یک چین و یک تایوان به شکست خواهد انجامید.

پیشتر و در اوایل سال جاری میلادی نیز ژاپن چنین حرکتی صورت داد و با تغییر نام انجمن قدیمی روابط با تایوان، آن را انجمن مناسبات ژاپن و تایوان معرفی کرد که این حرکت اعتراض شدید چین را به دنبال داشته است.

مقام های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافقی رسیدند مبنی بر اینکه هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل چین واحد باشد.

بر اساس اصل چین واحد؛ ‌چین و تایوان به یک کشور که همان سرزمین مادری است تعلق دارند.

چین منطقه تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، بخشی از خاک خود می داند و استفاده از اقدام نظامی در صورت اعلام استقلال از سوی این منطقه را منتفی ندانسته است.

۱۳۹۶/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...