نسخه چاپی

۶ دلیل در مورد دخالت عربستان درجنایات تروریستی تهران

سید حسین موسویان پژوهشگر دانشگاه پرینستون و عضو پیشین گروه مذاكره كننده هسته‌ای یكشنبه در مصاحبه با شبكه خبری آمریكا رئال نیوز ، نقش عربستان در حملات تروریستی تهران را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش نما به نقل از خبر فوری ، حسین موسویان، عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای کشورمان در پاسخ به اینکه حمله تروریستی داعش به مجلس و حرم آیت الله خمینی (ره)، بدترین عملیات تروریستی درچند سال اخیر درایران بود، گفت: ایران، عربستان و آمریکا را مقصر خواند. این حمله پس از سفر ترامپ به عربستان سعودی و حمایت او از قطع رابطه عربستان سعودی با قطر صورت گرفت.

پژوهشگر دانشگاه پرینستون در پاسخ اینکه ترامپ ضمن همدردی با قربانیان این حادثه، ایران را متهم به تروریسم دولتی کرد، افزود: حمله تروریستی هولناکی بود. منتهی چیز تازه ای نیست چون ما مشابه این حمله تروریستی را در لندن، پاریس، بروکسل، مادرید و کالیفرنیا هم داشتیم. عملیات تروریستی در تهران و سایر نقاط جهان نشان می دهد که گروه تروریستی داعش، تهدید اصلی صلح و امنیت جهانی است.

وی ادامه داد: در عین حال این اولین حمله تروریستی داعش درایران بود. ایرانی‌ها و جامعه جهانی قبل از آن شنیده بودند که وزیردفاع عربستان که قدرت و شاه واقعی این کشور است گفت که ما جنگ را به داخل ایران خواهیم کشاند.

موسویان تصریح کرد: تنها چند ساعت قبل از حمله، وزیر امور خارجه عربستان هم از ضرورت مجازات ایران سخن گفت. بنابراین اینها نشانه های روشنی است که عملیات تروریستی داعش در تهران توسط سعودی‌ها سازماندهی شده بود.

وی اظهار کرد: دلیل این عملیات روشن است. ایران نیروی واقعی مقابله با داعش درسطح منطقه است، ازسوریه گرفته تا عراق، یمن و دیگرنقاط. درحقیقت عملیات تروریستی داعش در تهران، یک حرکت انتقامجویانه ریاض از مبارزه تهران با داعش درسطح منطقه بود.

دیپلمات پیشین ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت: گروههای تروریستی همچون داعش و القاعده سرمایه اصلی عربستان درمنطقه هستند و تهران هم درحال مقابله با این گروه‌هاست.

6 دلیل در مورد دخالت عربستان درجنایات تروریستی

موسویان در ادامه با اشاره به اینکه آیا دولت سعودی سازمان دهنده این عملیات بوده یا افرادی خودسر در داخل این گرئه تروریستی؟ افزود: این عملیاتی است که خود حکومت عربستان ساماندهی کرده بود. که دارای دلیل های زیر است:

1-وزیر دفاع عربستان رسما اعلام کرد که جنگ را به داخل ایران می کشانیم،

2-وزیر امورخارجه عربستان چند ساعت قبل از عملیات، ضرورت مجازات ایران را اعلام کرد،

3- ترامپ دوسه هفته قبل به عربستان رفت و 'تقابل با ایران' را با یک قرارداد 300 میلیارددلاری تسلیحاتی با عربستان معامله کرد،

4- عربستان می گوید قطر را مجازات می کنیم بخاطر روابط عادی با ایران،

5- پیش از این مثلث عربستان-آمریکا- اسراییل به طور علنی گفته‌اند که برای تقابل با ایران این همکاری را شکل داده‌اند،

6- دههاموضعگیری رسمی و هزاران گزارش منتشرشده توسط رسانه های آمریکا و اروپا و روسیه و سایر نقاط جهان در مورد منبع اصلی حامی داعش هم وجود دارد.

ازنیویورک تایمز و واشنگتن پست گرفته تا روزنامه گاردین انگلیس و «فرید ذکریا» تحلیلگر سی‌ان‌ان همه و همه صراحتا عربستان سعودی را به عنوان منبع اصلی مالی و تسلیحاتی و ایدئولوژیک داعش و گروههای تروریستی تکفیری معرفی کرده اند.

وی در پاسخ به اینکه ژنرال ماتیس وزیر دفاع عربستان پیش از این گفته بود که ایران دشمن داعش نیست چون تنها کشوری است که موردحمله داعش قرار نگرفته است، خاطر نشان کرد: بله من هم شنیدم. قبل از ژنرال ماتیس هم سعودی‌ها چنین ادعایی رامطرح کردند. عملیات تروریستی اخیر تهران نشانه آشکار دشمنی داعش با ایران است. منتهی قبل از این عملیات، در چند سال گذشته صدها عملیات تروریستی داعش در ایران توسط وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی و نظامی ایران خنثی شده بود.

*طرح عربستان درمورد شکل دادن همکاری داعش و منافقین علیه ایران

موسویان با بیان اینکه چه کسانی مزدوران داعش درایران هستند که چنین عملیاتی را می‌‌توانند انجام دهند؟ گفت: مزدوران داعش هم می توانند از خارج وارد مرز ایران شوند و هم می‌توانند داخل ایران وجود داشته باشند.

وی ادامه داد: گروهک تروریستی منافقین هم مزدوران داعش هستند. آنها در 38 سال گذشته بیش از بیست هزار ایرانی را ترور کرده اند. امروز هم گروهگ تروریستی منافقین به استخدام عربستان درآمده اند.

موسویان افزود: سال گذشته شاهزاده «ترکی الفیصل» ازاعضاء برجسته خاندان پادشاهی سعودی درکنفرانس گروهک منافقین در پاریس شرکت کرد و رسما از جنگ منافقین با ایران برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت کرد.

وی تصریح کرد: منافقین گروه تروریستی هستند که رئیس جمهوری، نخست وزیر، دهها وزیر و نماینده مجلس، بسیاری از ائمه جمعه و رهبران مذهبی و هزاران ایرانی را درچند دهه اخیر ترور کردند.

موسویان اضافه کرد: اکنون هم که ارتباط این گروهک با عربستان آشکار و محرز شده است. امروزه گروهک منافقین بطور کامل توسط سعودی‌ها تامین مالی می شود. این یک طرف قضیه. ازطرف دیگرهم مسلم شده که عربستان منبع مالی و حمایتی داعش است. لذا عربستان بدنبال شکل دادن همکاریهای مشترک گروهک های تروریستی داعش و منافقین برای انجام عملیات تروریستی درداخل ایران است.

۱۳۹۶/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...