نسخه چاپی

كره‌ شمالی دانشجوی آمریكایی را آزاد كرد

وزیر امور خارجه آمریكا تایید كرد كه دانشجوی آمریكایی كه در كره شمالی به 15 سال حبس با كار شاقه محكوم شده بود، آزاد شده است؛ با این حال گفته می‌شود وضعیت سلامتی او بحرانی است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: وزیر امور خارجه آمریکا تایید کرد که دانشجوی آمریکایی که در کره شمالی به 15 سال حبس با کار شاقه محکوم شده بود، آزاد شده است؛ با این حال گفته می‌شود وضعیت سلامتی او بحرانی است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ وزارت امور خارجه با دستور شخص رئیس جمهوری آزادی اوتو وارمبیر، دانشجوی آمریکایی در بند کره شمالی را تضمین کرد.

روزنامه واشنگتن پست نوشت، وارمبیر پس از آنکه در پایگاه نظامی آمریکا در ساپورو،‌ ژاپن تحویل مقام‌های آمریکایی شد سه شنبه عصر به سینسیناتی محل زندگی‌اش رفت.

جوزف یون، معاون وزیر امور خارجه آمریکا با همراهی تیم پزشکی و با استفاده از یک هواپیمای نظامی روز پنجشنبه به پیونگ یانگ رفت. آنها سه‌شنبه شب به وقت محلی با این دانشجو وارد پایگاه نظامی آمریکا در ساپورو شدند و سپس به سمت محل سکونت این دانشجوی آمریکایی در سینسیناتی رفتند.

والدین این دانشجوی آمریکایی با تایید اینکه وی در کماست گفتند: ما می‌خواهیم همه جهان بدانند که ما و پسرمان چگونه مورد خشونت از جانب دولت کره شمالی قرار گرفته‌ایم.

وارمبیر با اتهام تلاش برای سرقت یک پوستر تبلیغاتی از هتلش واقع در پیونگ یانگ در سال گذشته میلادی دستگیر و سپس متهم به جاسوسی شد. او به 15 سال حبس با کار شاقه در کره شمالی محکوم شده بود.

روزنامه واشنگتن پست همچنین گزارش داد که این دانشجو از زمان آخرین حضورش در دادگاه در مارس 2016، بیش از یک سال است که در کما به سر می‌برد.

والدینش می‌گویند: او به بوتولیسم مبتلا شده، قرص خواب خورده و به کما رفته است. ما یک هفته پیش متوجه شدیم پسرمان در کماست.

این دانشجوی آمریکایی پیش از حضور در دادگاه در کره شمالی گفته بود که به او پیشنهاد یک خودروی دست دوم به ارزش 10 هزار دلار را دادند اگر بتواند پوستر تبلیغاتی را از هتلش به سرقت ببرد. همچنین به او گفته بودند اگر دستگیر شود و نتواند بازگردد، به مادرش 200 هزار دلار می‌دهند.

این دانشجوی گفته بود که این پیشنهاد را به دلیل قبول کرده که خانواده‌اش به شدت نیاز مالی دارند.

آزادی این دانشجوی آمریکایی پس از آن صورت گرفت که دنیس رادمن، بازیکن سابق NBA آمریکا برای سفر به پیونگ یانگ رفته بود. رادمن که به دلیل دوستی با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به شدت مورد انتقاد است گفته که بر این باور است دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بابت اینکه در تلاش است تا راه‌هایی را برای ارتباط ایجاد کند، خوشحال می شود.

پیونگ یانگ درباره وارمبیر از زمان برگزاری دادگاه در مارس 2016 سکوت اختیار کرد تا اینکه اوایل ماه جاری میلادی نمایندگان کره شمالی در تماس با آمریکا اعلام کردند که این جوان آمریکایی در کماست و ترامپ بلافاصله خواستار خروج این جوان 22 ساله شد.

تیلرسون همچنیین در بیانیه روز سه شنبه گفت که آمریکا در تلاش است تا سه آمریکایی دیگر را که در کره شمالی حبس هستند، آزاد کند.

دیده بان حقوق بشر آزادی این جوان را مورد ستایش قرار داد و به کره شمالی تاکید کرد تا سه شهروند دیگر آمریکایی را آزاد کند.

۱۳۹۶/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...