نسخه چاپی

همكاری ایران و روسیه در زمینه پهپاد

در یك همكاری مشترك ایران قصد دارد تجربیات پهپادی خود از سه سال حضور در عراق و سوریه را به اشتراك بگذارد. شروع این همكاری ها در سال ۹۲ آغاز شد.

به گزارش نما به نقل از وب سایت کلیک: در یک همکاری مشترک ایران قصد دارد تجربیات پهپادی خود از سه سال حضور در عراق و سوریه را به اشتراک بگذارد. شروع این همکاری ها در سال ۹۲ آغاز شد.به گزارش کلیک-زمانی که یکی از فرماندهان ارشد روسیه در تهران حضور پیدا کرده بود و از اسکن ایگل بومی شده توسط ایران بازدید به عمل آورد.


هر دو کشور تجربه ی عملیاتی پهپادهای سبک را در سوریه دارند و به دنبال انتقال این تجربیات هستند نقطه عطف این همکاری ممکن است اتفاقات چند روز گذشته باشد که همکاری مجدد این دو کشور را برای تقویت توان پهپادی خود موجب کرده است.

هفته گذشته اخباری در فضای مجازی منتشر شد که از شکار شدن یک پهپاد ایرانی توسط جنگنده F15-E آمریکا خبر می داد به گفته ی آن ها این پهپاد از لحاظ ظاهری به پهپاد MQ-1 شبیه بوده است. نسخه ی بومی این هواپیما بدون سرنشین شاهد ۱۲۹ نام دارد پرنده ای که جز پهپادهای برد بلندِ ارتفاع متوسط به حساب می آید.

مداومت پروازی این پرنده ۲۴ ساعت و شعاع پروازی آن ۱۷۰۰ کیلومتر می باشد. این پرنده در حال گشت زدن در اطراف منطقه التنف بوده است منطقه ای که تحت کنترل نیروهای آمریکایی است. این نخستین باری است که پهپادهای بزرگ ایران مورد هجوم قرار می گیرند تا پیش از این تنها پهپادهای سبک که ماموریت مراقبت و دیده­بانی دارند مانند ابابیل و مهاجر مورد هدف دشمن قرار گرفته بودند.

کشور روسیه نیز در مجموع ۸۰ پهپاد سبک که شامل Orlan-10،Eleron ،Zala-426-16 و Forpost بوده را در این مدت در سوریه به کار گرفته است آن ها چندین سال است که در حال ارزیابی پهپاد های ایرانی، اسرائیلی هستند. هنوز اطلاعات دقیقی از جزئیات این همکاری منتشر نشده است و مشخص نیست که آیا خروجی این همکاری به تولید پهپاد جدید منجر خواهد شد یا نه اما آنچه که می توان دید علاقه ی ارتش و صنعت روسیه برای بهره بردن از تجربیات ایران به خصوص حضور در منطقه ی جنگی است.

۱۳۹۶/۳/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...