نسخه چاپی

جزئیات حمله تروریستی تهران

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: ایران در مهار تروریست‌ها موفق عمل كرده اما برای نابودی این پدیده شوم به همكاری واقعی بین‌المللی نیاز داریم.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، غلامعلی خوشرو دخالت نظامی خارجی را مهمترین علت افراطی‌گری خشونت‌آمیز یا همان تروریسم در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) خواند و گفت: در سی سال گذشته شاهد بودیم چندین دخالت نظامی خارجی در منطقه اتفاق افتاد و در نتیجه افراطی‌گری خشونت‌آمیز سر بر آورد.

وی به دخالت نظامی در افغانستان، عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: این دخالت‌ها به بهانه برقراری آرامش، امنیت و ثبات انجام شد اما در نتیجه این دخالت‌ها بود که افراطی‌گری خشونت‌آمیز شکل گرفت.

خوشرو افزود: متاسفانه ابرقدرت‌ها قدرت تخریبی بالایی دارند اما در بازسازی و ساختن جامعه مدنی ناتوانند و نمی‌توانند ساز و کارهای آشتی جویانه را تقویت و استوار کنند.

وی گفت: دخالت نظامی، زمینه‌ای مناسب برای افراطی‌گری خشونت‌آمیز فراهم می‌آورد اما علت‌های دیگری هم وجود دارند که از آن جمله می‌توان به ایدئولوژی منحرف شده، به حاشیه رانده شدن و دیکتاتوری اشاره کرد.

خوشرو با بیان اینکه برای مهار افراطی‌گری خشونت‌آمیز باید مسائل مختلف و عناصر متفاوتی را در نظر گرفت گفت: برای این منظور به طرحی جامع نیاز است و به همین علت رئیس‌جمهور روحانی چند سال پیش ایده جهان عاری از خشونت و افراطی گری را به سازمان ملل ارائه داد. پس از آن دبیرکل سازمان ملل هم طرحی را برای اجرا آماده کرد اما بسیاری از کشورهای منطقه از این طرح استقبال نکردند.

نماینده ایران در سازمان ملل علت استقبال نشدن از این ایده را، دست داشتن برخی کشورها در پیدایش و خودنمایی پدیده افراطی‌گری خشونت‌آمیز دانست و افزود: برای نمونه اگر به شبکه‌های تلویزیونی که دارند ایدئولوژی وهابی‌گری و نفی دیگر باورها را تبلیغ می‌کنند بنگرید می‌بینید که گروه‌های تکفیری ادعا می‌کنند اگر فردی همچون ما نباشد کافر است و بدین ترتیب توجیهی مذهبی برای کشتن دیگران فراهم می‌آید که پدیده‌ای بسیار خطرناک است.

خوشرو واژه بنیادگرایی مذهبی را واژه‌ای بسیار حساس خواند و گفت: در جهان اسلام دو گرایش وجود دارد که یکی سکولاریسم افراطی و دیگری بنیادگرایی افراطی است. در میانه این دو گرایش، دموکراسی اسلامی یا همان اسلام دموکراتیک قرار دارد که راه‌حل (بحران) در منطقه نیز توسل به اسلام دموکراتیک است. مبنای این ایده «هر فرد یک رای» است که مخالفان بسیاری دارد برای نمونه در عراق هنگامی که می‌خواستند دولتی نو سر کار بیاید بسیاری از کشورهای منطقه با ایده «هر فرد یک رای» مخالفت کردند زیرا هنوز هم هستند کشورهایی که بر اساس وابستگی قبیله‌ای اداره می‌شوند.

ایران در مهار تروریست‌ها موفق عمل کرده است

خوشرو علت اصلی را که گروه تروریستی داعش در ایران عملیات نکرد ناتوانی این گروه دانست و تاکید کرد: ایران از ساختاری هماهنگ برخوردار است و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور موفق شدند داعش را نابود کنند.

وی گفت: رویدادی که در تهران اتفاق افتاد خارج از ایران و در دیرالزور (سوریه) طراحی شده بود اما به هر حال، رویداد تهران اقدام تروریستی کورکورانه‌ای بود که خیلی اهمیت نداشت و بلافاصله هم تلافی شد.

خوشرو ضمن تاکید بر اینکه هر کشوری باید هوشیار باشد و همواره آمادگی رویارویی با عناصر تروریستی را حفظ کند، گفت: گروه های بین‌المللی تروریستی در جای جای دنیا شاخه دارند و برای نمونه در پاریس، لندن، برلین و دیگر نقاط دنیا فعالیت می‌کنند.

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: ایران در مهار تروریست‌ها موفق عمل کرده اما برای نابودی این پدیده شوم به همکاری واقعی بین‌المللی نیاز داریم.

خوشرو با بیان اینکه باید بین حضور مستشاری ایران در سوریه برای مبارزه با داعش و حمله موشکی تهران ضد این گروه تروریستی تفاوت قائل باشیم افزود: حمله موشکی، اقدامی تلافی‌جویانه و در دفاع از خود به اجرا گذاشته شد اما در زمینه حضور ایران در سوریه باید گفت ما به دعوت و خواست دولت سوریه در این کشور هستیم و داریم به ارتش سوریه مشاوره می‌دهیم تا بتوانند ثبات را در کشورشان برقرار کنند. اولویت‌ها و سیاستگذاری را دولت سوریه تعیین می‌کند. هم اکنون هم ایران، روسیه و ترکیه در قالب تضمین‌کنندگان آتش بس در مناطق کاهش تنش همکاری دارند.

آنها که داعش را ایجاد کرده‌اند نمی‌توانند برای مبارزه با آن ائتلاف ایجاد کنند

خوشرو در پاسخ به این پرسش که چرا ایران به ائتلاف ضد داعش نپیوست نیز گفت: باید بین حرف و عمل تفاوت باشد، هنگامی که ایران از مهار داعش سخن می‌گوید به طرحی جامع و فراگیر نیاز است و همه باید برای جنگ ضد داعش آمادگی داشته باشند. گروه تروریستی داعش از لجستیک برخوردار است، برخی کشورها دارند این گروه تروریستی را تامین مالی می‌کنند، برخی کشورها نیز دسترسی‌های مرزی و غیره در اختیار آنان قرار می‌دهند، برخی پشتیبانی ایدئولوژیکی از داعش را برعهده دارند، باید همه این موارد در نظر گرفته شود، تنها با بمباران نمی‌توان کاری از پیش برد.

خشرو افزود: هنگامی که داعش را بمباران می‌کنند این گروه همچون توده‌ای سرطانی گسترش پیدا می‌کند، ریشه کن نمی‌شود، از سوی دیگر، آنانی که داعش را ایجاد کرده‌اند نمی‌توانند برای مبارزه با آن ائتلاف ایجاد کنند، مبارزه آنان تنها در حرف است در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد. نه آمریکا در جنگ ضد داعش جدی عمل کرده، نه عربستان سعودی و نه دیگران.

وی با بیان اینکه آمریکا از ابتدا می‌خواست بشار اسد را در سوریه سرنگون کند، تاکید کرد: به همین علت است که می‌گویم دخالت نظامی آمریکا، پیدایش افراطی‌گری خشونت‌آمیز را به دنبال خواهد داشت. در دوران دولت اوباما، ائتلاف آمریکایی نیروهای ارتش سوریه را بمباران کرد و به اشتباه بودن این اقدام اذعان کرد. دولتی که به تازگی سر کار آمده همواره در پی بهانه‌جویی است تا به دولت سوریه حمله کند. آنان دارند سوریه را بی‌ثبات می‌کنند و با این کار به گروه‌های تروریستی قدرت می‌بخشند و به آنان نیرو می‌دهند.

آمریکایی‌ها تنها به دنبال بهانه‌جویی هستند تا سوریه را بی‌ثبات کنند

خوشرو ادعای آمریکا را مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی، بی‌اساس خواند و گفت: پنتاگون هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا در اختیار ندارد. دولت سوریه از مرکزی که وظیفه دارد چنین اتهام‌هایی را بررسی و تحقیق کند دعوت کرد اما این مرکز گفت آمادگی چنین کاری را ندارد. لذا می‌بینیم که آمریکایی‌ها تنها به دنبال بهانه‌جویی هستند تا سوریه را بی‌ثبات کنند.

بر اساس گزارش پرس تی وی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: اسد (بشار اسد، رئیس جمهور سوریه) چنین اتهامی را از اساس رد کرده است، استفاده از سلاح شیمیایی ضد مردم بی‌گناه چه هدف یا دستاوردی برای دولت سوریه می‌تواند به همراه داشته باشد؟ چنین اتهام‌هایی تنها با هدف طراحی حملات بیشتر ضد دولت سوریه مطرح می‌شوند. آمریکا نمی‌خواهد سوریه در آرامش و ثبات قرار گیرد.

ایران عنصر ثبات در منطقه است

خوشرو به روابط عادی ایران و عربستان سعودی در گذشته اشاره کرد و گفت: ایران همواره دعوت به گفت‌وگو کرده است اما دیدیم که ریاض با هدف اهریمن جلوه دادن تهران، نشست‌هایی را برگزار می‌کند و چنین رفتاری زیان‌آور است. ایران کشوری دارای ثبات، ایمن و قدرتمند است و در جنگ ضد داعش در عراق و سوریه تلاش‌های فراوانی انجام داده است.

نمایند ایران در سازمان ملل گفت: ایران عنصر ثبات در منطقه است اما عربستان سعودی در پیدایش و شکل‌گیری طالبان و القاعده در افغانستان دخالت داشت، از صدام حسین و داعش در عراق پشتیبانی کرد، به یمن یورش برد، همه اقدام های ریاض ، مخرب و نابود کننده است اما تصور می‌کند با این اقدام‌ها می‌تواند از نفوذ ایران بکاهد.

وی گفت: فارغ از اینکه نفوذ ایران ریشه در اقتدار نظامی این کشور ندارد بلکه هوشمندی و درایت تهران در کنار آمدن با همسایگانش، نفوذ ایران را دو چندان می‌کند.

نماینده ایران در سازمان ملل با اشاره به سخنان مداخله جویانه سران عربستان مبنی بر کشاندن جنگ به داخل ایران گفت: چنین سخنانی، نقض قوانین بین‌المللی به شمار می‌آید و آنقدر مخرب است که پس از آن شاهد بودیم نه تنها اقدام تروریستی در تهران بلکه حملات تروریستی مرزی بسیاری در کشور اتفاق می‌افتند.

وی افزود: این‌ها گروه‌هایی وهابی هستند که از ایدئولوژی وهابی پیروی می‌کنند و از سوی عربستان پشتیبانی و سازماندهی می‌شوند اما نمی‌توانند برای ایران مزاحمتی ایجاد کنند. سخنان وزیر دفاع عربستان مداخله آشکار در امور داخلی ایران و پشتیبانی آشکار از تروریسم بود و نشانه‌ای آشکار از این حقیقت که هر آنچه با نام وهابی‌گری در دنیا اتفاق می‌افتد ریشه در عربستان سعودی دارد.

آمریکا بر اساس تعهداتی که داده رفتار نمی‌کند

خوشرو به گفت‌وگوهایی که به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منجر شد نیز اشاره کرد و افزود: آن گفت‌وگوها بین ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 به اجرا گذاشته شد. ایران در آن توافق، تعهداتی را پذیرفت و طرف مقابل هم تعهداتی را باید انجام می‌داد.

وی گفت: ما همه تلاش‌مان را کردیم تا به تعهدات‌مان پایبند بمانیم، متاسفانه آمریکایی‌ها در اجرای تعهداتی که بر عهده داشتند چندان موفق عمل نکردند. برای نمونه در زمینه روابط بانکی هنوز هم موانعی وجود دارد. از وقتی که دولت جدید در آمریکا سر کار آمده مدام دارد از بد بودن توافق سخن می‌گوید و اینکه چنین توافقی را بر نمی‌تابد یا می‌خواهد توافق را بازنگری کند.

خوشرو در ادامه افزود: چنین رویکردی بسیار زیان‌آور است. ایران با حسن نیت وارد این گفت‌وگوها شد و پذیرفت بر اساس حسن نیت گام بردارد و در این زمینه همکاری کند. گفت‌وگو با آمریکا تنها به موضوع هسته‌ای محدود بود و متاسفانه این تجربه نشان داد که آمریکا بر اساس تعهداتی که داده رفتار نمی‌کند. هم اکنون هم شرایطی را که برای اجرای توافق هسته‌ای مطرح می‌کنند با خود توافق در تضاد است.

وی گفت: ما مواضع خود را برای ساز و کاری که با هدف نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای ایجاد شده تشریح کرده‌ایم اما متاسفانه آمریکا بر سیاست تحریم و تهدید اصرار دارد و چنین رویکردی هم برای ایران و هم برای منطقه زیان‌آور است. به نظر می‌رسد آمریکا آن‌چنانکه در طول گفت‌وگوها وعده داده بود نمی‌خواهد با حسن نیت ادامه بدهد.

۱۳۹۶/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...