نسخه چاپی

متهم فساد نفتی: با اجازه مقامات تابعیت گرفتم

دومین جلسه رسیدگی به پرونده اخلال‌گران نظام اقتصادی وشركای بابك زنجانی صبح امروز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به صورت علنی و با حضور نماینده دادستان و متهمان پرونده «م.ش» فرزند مرتضی، «ح.ف.ه» فرزند علی و وكلای آن‌ها و وكلای شركت نفت وسازمان تامین اجتماعی و بانك مسكن برگزار شد.

به گزارش نما به نقل از ایلنا: دومین جلسه رسیدگی به پرونده اخلال‌گران نظام اقتصادی وشرکای بابک زنجانی صبح امروز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به صورت علنی و با حضور نماینده دادستان و متهمان پرونده «م.ش» فرزند مرتضی، «ح.ف.ه» فرزند علی و وکلای آن‌ها و وکلای شرکت نفت وسازمان تامین اجتماعی و بانک مسکن برگزار شد.

در ابتدای جلسه قاضی مقیسه ضمن تذکر به حضار در رابطه با حفظ نظم جلسه گفت: امروز به اتهامات «م.ش» رسیدگی می‌کنیم. او باید از خود در برابر کیفرخواست و اتهاماتی چون افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی و علم در موثر بودن این اقدامات در ضربه زدن به نظام و مشارکت عامدانه در تشکیل شبکه سازمان‌یافته به سرکردگی بابک زنجانی از خود دفاع کند.

قاضی مقیسه ادامه داد: آقایان «م.ش» و «ح.ف.ه» مرتکب جعل شدند و با کلاهبرداری و پول‌شویی به منافع خود دست پیدا کردند. دومین اتهام این افراد مشارکت در کلاهبرداری و شرکت نفت به مبلغ ۲. ۱ میلیارد یورو است که از طریق فیش‌، اسناد و ال‌سی‌های مجهول این کار را انجام دادند. اتهام دیگر این افراد مشارکت در پولشویی می‌باشد.

قاضی رسیدگی کننده به این پرونده افزود:‌ متهم این پرونده بگوید که چگونه بابک زنجانی را به عنوان یک فرد موفق برای فروش نفت به سه وزیر اقتصادی و بانک مرکزی معرفی کرده و توانسته آن‌ها را مجاب کنند که این مقدار نفت را برای فروش به او تحویل بدهند. اگر کارهای متهم ردیف دوم و سوم نبود مسئولان به بابک زنجانی اطمینان نمی‌کردند و اگر کمی تحقیق می‌کردند، مشخص می‌شد اصلاً بابک زنجانی دو بانک ندارد.

در ادامه جلسه رسیدگی «م.ش» متهم ردیف دوم در دفاع از خود اظهار کرد: دیروز بیشتر وقت دفاعیه به مسائل حاشیه‌ای گذشت. من از مقام قضایی انتظار دارم اجازه بدهند دفاعیه خود را در چارچوب کیفر خواست اعلام کنم و به مسائل حاشیه‌ای هم مستنداً و مستدل پاسخ دهم. کار‌شناسان پرونده شاهد هستند که من با امکانات محدودی که در ایام بازداشت داشتم سعی کردم که اموال به حساب کشور بازگردد که اگر بازداشت نمی‌شدم این اتفاق سه سال و نیم پیش به ثمر می‌نشست.

متهم ردیف دوم پرونده در ادامه خاطرنشان کرد: من در‌‌ همان موقع که دو سال و نیم پیش بازداشت شدم در صحبتی که با شما آقای مقیسه داشتم شما از من پرسیدید که اگر بازداشت نشوید می‌توانی پول‌ها را برگردانی و من گفتم بله. شما گفتید آیا سندی برای ضمانت داری؟ و من گفتم برای آن کاری می‌کنم. من سعی کردم در دفاعیات خود با استناد به مستندات پاسخ دهم. این کیفرخواست براساس گفته‌های بابک زنجانی که در این دادگاه بیش از ۹۱ بار از او به عنوان فردی دروغگو یاد شده، تنظیم شده است. من برای کمک کردن به ایران از لندن به تهران آمدم و گرفتار این مشکل شدم. برای من افتخار است که در وطن بمیرم، پشیمان نیستم اما ظلمی که در جریان این دو سال و نیم بازداشت به من شد و باعث متلاشی شدن خانواده‌ام شد ناروا بود.

مقیسه در واکنش به حرف‌های «م.ش» تاکید کرد: شما در بهترین وضعیت هستید، هرگز بحث امان‌نامه‌ای مطرح نبوده است. شما عضو باند اخلالگران هستید، خودتان را آدم عادی جلوه ندهید. شما یک فرد ارزفروش را که هیچ پشتوانه‌ای نداشت به عنوان یک شخصی که توانایی فروش نفت کشور را دارد و دو بانک در تاجیکستان و مالزی دارد را به سه وزیر و رئیس بانک مرکزی معرفی کردید. مقداری نفت فروختید که یک مقدار از درآمد آن را خرج منافع خود کردید و بقیه پول را مشخص نیست کجا پنهان کردید.

قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در ادامه افزود: شما از متهمان واقعی پرونده هستید. از دادستان می‌خواهم اگر هرکس دراین پرونده یک ریال از بیت‌المال را خورده است دستگیر کند تا حق مردم را از حلقوم او بیرون بکشیم.

قاضی مقیسه بیان داشت: عسر و هرجی که می‌گوید چیست؟ همه امکانات در اختیار شما است. جای تاسف است که برای فروش نفت به شخصی مثل شما که تابعیت انگلیسی دارد مراجعه شده که احیاناً اگر مشکلی برخورد می‌توانید سریع به خارج از کشور بروید.

«م.ش» بیان داشت: من با اجازه مقامات تحصیل تابعیت خارجی کردم. در جلسه علنی نمی‌توانم این دلایل را بگویم. اگر لازم بدانید به صورت خصوصی به شما بگویم. من ۳۰ سال است که خارج از کشور زندگی کردم. طبیعی است که در خارج زندگی‌ای داشته باشم.

مقیسه افزود: برخورد خلاف قانونی با شما نکرده‌ایم، مظلوم نمایی نکنید.

متهم ردیف دوم گفت: در این دو سال و نیم بازداشت فشار روانی روی من بود که سه بار تا مرز خودکشی رفتم اما اعتراضی نکردم.

۱۳۹۶/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...