نسخه چاپی

زنگنه: قرارداد با توتال برای ایران امنیت‌‌زا است

وزیر نفت معتقد است كه قرارداد جدید با شركت توتال فرانسه برای ایران امنیت‌زا است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در جلسه علنی امروز(چهارشنبه، 21 تیر) در ارائه گزارشی از قرارداد توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی، گفت: در قرارداد توتال هیچگونه محدودیتی برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی نداریم.

وی با بیان اینکه در قرارداد توتال محدویتی برای ارجاع کار به شرکت‌های داخلی وجود ندارد، اظهار داشت: قرارداد توتال برای ما امنیت‌زاست و در صورتیکه پیمانکار بنا به هر دلیلی اجرا را متوقف و یا رها کند، هیچ خسارتی به او پرداخت نمی‌شود.

وزیر نفت در تشریح چگونگی عقد قرارداد توتال و مراحل ابتدایی آن، گفت: دولت در آبان سال 94، ساختار قراردادهای نفتی را تصویب کرد و پس از آن، جلسات متعددی با منتقدان برگزار شد که در جلسه آخر نیز آقای لاریجانی رئیس مجلس حضور داشت.

زنگنه ادامه داد: در بهمن سال 94، یادداشت تفاهمی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فرانسه جهت مطالعه، پیشنهاد و ارائه طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی به امضا رسید که به دنبال آن قرارداد محرمانگی هم با شرک توتال امضا کردیم و طبق آن اطلاعات میدان را در اختیار آن‌ها قرار دادیم.

وی یکی از دلایل در اختیار قراردادن اطلاعات فاز 11 به شرکت توتال را در این دانست که هر شرکتی که پیشنهادی برای توسعه میدان داشته باشد، می‌بایست اطلاعات در اختیارش قرار گیرد.

زنگنه با بیان اینکه مصوبه دولت درباره قراردادهای نفتی براساس تصمیمات اتخاذ شده، اصلاح شد، تصریح کرد: رئیس مجلس در تاریخ 21 شهریور سال گذشته عدم مغایرت مصوبه دولت با قوانین را اعلام کرد.

وی مجموعه تعهدات دولت طبق مصوبه شورای اقتصاد دارد را 12 میلیارد و 9 میلیون دلار اعلام و تأکید کرد: این موضوع که گفته می‌شود دولت قراردادی منعقد کرده که در بیست سال پنجاه درصد تولید میدان را به شرکت خارجی می‌دهد، حرف درستی نیست.

وزیر نفت با بیان اینکه ما فقط به این نوع از قراردادهای نفتی محدود نیستیم، افزود: ما می‌توانیم از نوع سابق قراردادهای بیع متقابل در چارچوب قراردادهای خرید خدمت و EPCF نیز استفاده کنیم.

۱۳۹۶/۴/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...