نسخه چاپی

چطور بخشنده بودن و سخاوت حتی اندك باعث می‌شود شاد باشید

تایج یك مطالعه نشان می دهد كه سخاوتمندی حتی به میزان اندك، شادی آفرین است و انسان هایی كه دغدغه رفاه همنوع را دارند، در قیاس با افرادی كه به فكر منافع خود هستند، شادترند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، این مطالعه که توسط محققان دانشگاه زوریخ در سوییس انجام شد، نشان می دهد که حتی صرف تعهد به سخاوت، موجب بروز تغییری در مغز می شود که انسان را شادتر می کند.
بر اساس نتایج این مطالعه، کار خوب کردن برای دیگران، به بسیاری از افراد احساس خوشایندی می بخشد که محققان آن را رضایتمندی گرم می نامند .
در ابتدای این مطالعه به 50 نفر گفته شد که چند ماه بعد مبلغی پول دریافت خواهند کرد و باید آن را خرج کنند. نیمی از افراد شرکت کننده در این مطالعه متعهد شدند که پول را برای یکی از آشنایان خود خرج کنند و نیمی دیگر گفتند که آن را برای خود خرج می کند.
سپس محققان دانشگاه زوریخ فعالیت در سه ناحیه مغزی را بررسی کردند. این مناطق شامل temporoparietal junction، جایی که رفتارهای نوع دوستانه و سخاوتمندی پردازش می شود، ventral striatum جاییکه با شادی ارتباط دارد و orbitofrontal cortex که جوانب مثبت و منفی تصمیمات را در طول تصمیم گیری ها اندازه می گیرد، بودند. آنها همچنین میزان شادی شرکت کنندگان در این مطالعه را قبل و بعد از آزمایش، جویا شدند.
نتایج این مطالعه نشان داد که نوعدوستی و شادی روی یکدیگر تاثیر می گذارند و حتی داشتن اندکی سخاوت افراد را شادتر می کند.
براساس تازه ترین یافته این مطالعه، سخاوتمندی به خودی خود شادی آفرین است، اما افزایش میزان آن لزوما به افزایش شادی فرد منجر نمی شود.

۱۳۹۶/۴/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...