نسخه چاپی

بیانیه مشترك هیأت عالی اتحادیه اروپا و مركز نظام ایمنی هسته‌ای كشور

هیات عالی اتحادیه اروپا و مركز نظام ایمنی هسته ای در بیانیه ای مشترك اعلام كردند اولین پروژه مشترك خود به ارزش 2.5 میلیون یورو در زمینه ایمنی هسته‌ای را در تهران كلید زده اند.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، در پی مذاکرات سه روز گذشته هیأت عالی اتحادیه اروپا به ریاست Oliver Luyckx رئیس بخش ایمنی هسته ای کمیسیون اتحادیه اروپا با هیأت کشورمان به ریاست دکتر حجت اله صالحی، رئیس مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور، روز چهارشنبه 21 تیرماه 96 بیانیه مشترک در رابطه با شروع پروژه ارتقاء توانمندی های نظام ایمنی هسته ای جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر مورد توافق طرفین قرار گرفت.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

کمیسیون اروپا و نظام ایمنی هسته‌ای ایران اولین پروژه مشترک همکاری خود به ارزش 2/5 میلیون یورو در زمینه ایمنی هسته‌ای را در تاریخ 12 جولای 2017 در تهران آغاز نمودند. این اقدام یکی از مساعدت‌های اتحادیه اروپا در راستای اجرای ضمیمه III سند برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به شمار می‌رود که در جولای 2015 مابین ایران و شش کشور انگلیس، فرانسه، آلمان، آمریکا ، چین و روسیه به امضاء رسید. این پروژه اولین پروژه از یک بسته 5 میلیون یورویی ویژه ایران می‌باشد که توسط کمیسیون اروپا در 2016 مطابق با سند همکاری ایمنی هسته‌ای به تصویب رسید. پروژه دیگری به‌منظور حمایت از اجرای آزمایشات مقاومت استحکام در نیروگاه هسته‌ای بوشهر در حال آماده سازی می‌باشد. این پروژه یک مناقصه بین‌المللی، با حضور ایران به‌عنوان عضوی از کمیته ارزیابی آن، به یک کنسرسیوم اروپایی تحت هدایت شرکت ENCO به همراه نظام‌های ایمنی هسته‌ای کشورهای اسلوونی، مجارستان، چک و جمهوری اسلوواکی واگذا گردید.

این پروژه 3/5 سال به طول خواهد انجامید و از اهداف اصلی آن ارتقاء توانمندی نظام ایمنی هسته‌ای ایران در حوزه‌های مختلف از جمله ایجاد یک مرکز ایمنی هسته‌ای، استقرار چارچوب نظارتی و انجام ارزیابی نحوه اجرای آزمایشات مقاومت استحکام در یک نیروگاه قدرت هسته‌ای و همچنین ارائه فعالیت‌های آموزشی بیشتر خواهد بود. همکاری در زمینه ایمنی هسته‌ای در بردارنده مزایایی برای دیگر حوزه‌های همکاری مابین ایران و اتحادیه اروپا نیز خواهد بود و موجب تسهیل در استقرار یک ساختار قانونی و نظارتی هم راستا با استانداردهای بین‌المللی شده، محیطی دوستانه برای یک همکاری جامع هسته‌ای را فراهم می‌نماید که علائق دو جانبه اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا را نیز در مسیر مناسب قرار خواهد داد.
اتحادیه اروپا یک پروژه تکمیلی به ارزش 4 میلیون یورو را نیز در 21 ژوئن 2017 به‌منظور ادامه حمایت از نظام ایمنی هسته‌ای ایران در سال‌های آتی به تصویب رساند.

۱۳۹۶/۴/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...