نسخه چاپی

مسكو، تهران و آنكارا مقدمات دور ششم مذاكرات آستانه را فراهم می‌كنند

به گزارش نما - ایرنا نوشت: روسیه اعلام کرد که مسکو به همراه تهران و آنکارا به عنوان طرف های ضامن و حامی مذاکرات سوری آستانه و اردن، آمریکا و سازمان ملل به عنوان ناظر و دولت سوریه و معارضان مسلح شرکت کننده در توافق آتش بس، مقدمات دور ششم مذاکرات سوری آستانه را فراهم می کنند.

وزارت امور خارجه روسیه امروز در بیانیه ای اعلام کرد: سیر حوادث نشان داد، آستانه میدان اصلی برای اقدامات عملی برای تثبیت اوضاع سوریه از راه آغاز فعالیت پایدار محدوده های امن در این کشور شده است. اکنون سه محدوده امن در مناطق جنوب غرب سوریه، غوطه شرقی و حمص ایجاد شده است.

در این بیانیه که در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده ، آمده است : این اقدامات به ثمر نشسته که اهمیت فراوان دارد و به کاهش تنش ها و رویارویی های سیاسی داخلی در سوریه و بهبودی اوضاع مردم این کشور و حل مسائل انسانی و ایجاد رابطه میان اقشار مختلف جامعه سوری و اعتماد سازی بین آنها کمک می کند.

وزارت خارجه روسیه ادامه داد: دورنمای مساعدی برای پیشبرد روند حل و فصل سیاسی مسائل سوریه بر مبنای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل به وجود آمده است.

« بر این باوریم که باید به افزایش تلاش ها در چارچوب مذاکرات سوری آستانه ادامه داد. نوبت به دستیابی به توافق هایی رسیده که امکان ایجاد منطقه امن چهارم در ادلب را فراهم کند تا به اقدام های غیرقانونی و دسیسه جویانه تروریست های جبهه النصره و همدستان آنها پایان داده و ساکنان این منطقه امکان بازگشت به خانه خود را بدهد.»

بیانیه وزارت خارجه روسیه افزود: در این وضعیت (درایحاد محدوده امن چهارم در ادلب) باید بر اساس اصولی اقدام کرد که توسط شرکت کنندگان مذاکرات آستانه تنظیم شده و در مناطق دیگر سوریه بکار گرفته شده است.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود بر لزوم حمایت جامعه جهانی از روند مذاکرات آستانه و تصمیمات گرفته شده در این مذاکرات تاکید کرده و گفته است: پشتیبانی نیروهایی که در سوریه نفوذ دارند یا می توانند حمایت مادی مستقیم برای تثبیت اوضاع این کشور از طریق ارسال کمک های انسانی داشته باشند، اهمیت خاص دارد.

این بیانیه ادامه داد: اقدامات یادشده فرآیند بازگشت پناهندگان سوری از کشورهای لبنان، اردن و ترکیه به میهن خود را تقویت می کند.
وزارت خارجه روسیه یادآورشد: درباره روند مذاکرات آستانه نباید این واقعیت نادیده گرفته شود که یکی از نتایج کاهش تنش ها، امکان تمرکز نیروها و امکانات بر نابودی کانون تروریستی در سوریه به عنوان هدف اولویت دار است. امیدواریم گروه های معارض سوری میهن دوست به این مبارزه آشتی ناپذیر در عرصه نظامی و سیاسی بپیوندند.

مذاکرات آستانه که راهبرد آن دی ماه سال گذشته در نشست مشترک وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو اعلام شد، رویداد همگرایی سه کشور برای کاهش دامنه درگیری ها، توافق جمعی مبارزه با تروریسم و همچنین برقراری آتش بس فراگیر در سوریه (از 10 دی ماه 95) را در پی داشت که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز تائید شده است.

روند مذاکرات چندجانبه سوری آستانه که بهمن ماه سال گذشته آغاز شد، برای نخستین بار مذاکره مستقیم نمایندگان دولت قانونی سوریه و معارضان مسلح را در پی داشت و همچنین سبب برقراری آتش بس تقریبا فراگیر و پایدار مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل در این کشور شده است.

ایران، روسیه و ترکیه 14 اردیبهشت در چهارمین دور مذاکرات آستانه، تفاهم نامه ایجاد مناطق امن را در سوریه امضا کردند که در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف کاهش خشونت ها است.
توقف همه اقدام های جنگی بین طرف های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش بس، تسهیل دسترسی ساکنان به کمک های انسانی، بازسازی زیرساخت ها، تامین شرایط ارائه کمک های پزشکی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفته است.

ایجاد کمربند امنیتی برای جلوگیری از بروز وقایع و حوادث از جمله برخوردهای جنگی بین طرف های مناقشه در امتداد مرزهای مناطق کاهش تنش، فعالیت ایستگاههای بازرسی و گذرگاهها همراه مقرهای ویژه نظارت بر آتش بس از دیگر تدابیر پیش بینی شده است.
بر اساس این تفاهم نامه، همه تدابیر لازم در چارچوب تامین شرایط ایجاد مناطق امن برای تمامی طرف های مناقشه بکار گرفته می شود و همزمان مبارزه با داعش، جبهه النصره و همه گروههای مرتبط با آنها اعمال می شود و تلاش ها برای پیوستن گروه های معارض به آتش بس نیز ادامه می یابد.

گروه کشورهای غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریکا از شش سال پیش با راهبرد سرنگونی حکومت سوریه سبب شدند، دهها هزار تروریست افراطی از کشورهای مختلف جهان به سوریه گسیل و از جنگ افزارهای پیشرفته، پول و حمایت های اطلاعاتی برخوردار شوند.

این اقدام های ضدسوری سبب تشکیل دهها گروه تروریستی شد که افزون بر قتل عام و کشتار صدها هزار نفر در سوریه و عراق و همچنین ویرانی دو کشور، آوارگی میلیون ها عراقی و سوری را در پی داشته است، ولی گروه کشورهای غربی-عربی هنوز هم به حمایت از گروههای مسلح و تروریستی ادامه می دهند.

۱۳۹۶/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...