نسخه چاپی

شیوع بیشتر مصرف موادمخدر در زنان جوان

به گزارش نما - ایسنا نوشت: مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور زنان و خانواده از تخصیص اعتبار ویژه جهت انجام غربالگری بیماری‌های شایع زنان تحت پوشش طی سال 96 برای کلیه استان‌های کشور خبرداد.

فاطمه عباسی با بیان آنکه دفتر امور زنان و خانواده بهزیستی مسئولیت برنامه‌ریزی و هماهنگی فعالیت‌ها و برنامه‌های امور بانوان این سازمان را بر عهده دارد، گفت: گروه‌های هدف تحت پوشش این مرکز تمامی زنان تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی و همچنین زنان شاغل در این سازمان هستند.

به گفته مشاور مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور زنان و خانواده، 62 درصد از منابع انسانی سازمان بهزیستی و 50 درصد از جامع هدف این سازمان را زنان تشکیل می‌دهند.

عباسی در ادامه با بیان آنکه در راستای تحقق عدالت جنسیتی و بهره‌برداری از توان مدیریتی در این سازمان اقدامات زیادی صورت گرفته است، گفت: حدود 45.3 درصد پست‌های مدیریتی پایه و 25 درصد پست های مدیریت میانی و 17 درصد مدیریت‌های ارشد در بهزیستی به زنان تخصیص داده شده است که باعث رشد 8 درصدی در مدیریت پایه و میانی و رشد 17 درصدی در مدیریت ارشد زنان در این سازمان شده است.

وی در ادامه از تدوین و ارائه برنامه یکپارچه استراتژیک و عملیاتی امور زنان و خانواده در سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: در این راستا بررسی نقاط ضعف و قدرت، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود و همچنین آسیب‌شناسی مسائل زنان، زنان و سالمندی، روابط سالم زوجین، تربیت فرزند، مدیریت استرس، آموزش حقوق و تکالیف متقابل زوجین، آموزش بهداشت و سلامت زنان و... در دستور کار بهزیستی قرار گرفت.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور زنان و خانواده در ادامه از ارائه مشاوره پیش از ازدواج به کارکنان مجرد این سازمان و فرزندان مجرد زنان سرپرست خانوار در برخی از استان‌های کشور خبر داد و گفت: همچنین در سال 96 بودجه مشخصی برای کلیه استان‌ها جهت انجام غربالگری بیماری‌های شایع زنان تخصیص داده شده است.

وی همچنین در خصوص اقدامات بهزیستی جهت حل مسائل زنان جامع هدف این سازمان بر اساس نیاز آنها،گفت: آماده‌سازی شغلی زنان سرپرست خانوار، همکاری در برگزاری جشن ازدواج 30 نفر از دختران مراکز شبه خانواده، برگزاری دوره آموزش مهارت‌های زندگی و فرزندپروری ویژه زنان سرپرست خانوار، توانمندسازی گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار و معرفی این زنان جهت بهره‌مندی از بیمه اجتماعی، پرداخت ودیعه مسکن به زنان سرپر ست خانوار، آموزش دوخت لباس محلی و بافت تابلوفرش به زنان معلول، برگزاری کارگاه آموزشی خیاطی ویژه زنان و دختران ناشنوا و همچنین برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد ویژه زنان در محلات از جمله اقدامات بهزیستی در این زمینه است.

عباسی ادامه داد: ارائه آموزش‌های مهارت‌های زندگی، آموزش پیش از ازدواج،آموزش زندگی خانوادگی، پرداخت کمک هزینه تحصیل دختران معلول، آموزش هنردرمانی ویژه مربیان مراکز و انتقال آن به مددجویان و معرفی زنان سالمند به شبکه بهداشت و درمان جهت انجام آزمایشات، معاینات پزشکی و تشخیص بیماری‌های زنانه آنها نیز از دیگر اقدامات بهزیستی ویژه زنان جامعه هدف خود است.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور زنان و خانواده همچنین از توسعه و افزایش ضریب نفوذ خدمات مراکز کاهش آسیب ویژه زنان معتاد و فعالیت 15 مرکز در این حوزه خبر داد و گفت: تعداد مراکز سرپناه شبانه ویژه زنان معتاد (شلتر) نیز به 22 مرکز رسیده است. این در حالیست که 17 تیم امدادرسان سیار ویژه زنان معتاد نیز توسط بهزیستی در کشور فعالیت می‌کنند.

وی همچنین گفت: 46 مرکز بهبود و بازتوانی افراد دچار اختلال مصرف مواد، ویژه زنان نیز در کشور تحت نظارت بهزیستی فعالیت می‌کنند؛این در حالیست که سه مرکز به صورت پایلوت جهت درمان کودکان معتاد نیز راه‌اندازی شده‌اند و به زودی مرکز مادر و کودک برای مادران معتادی که دارای کودکان خردسال هستند نیز افتتاح خواهد شد.

عباسی همچنین از توسعه خانه‌های امن ویژه زنان تحت خشونت خانگی خبر داد و گفت: در حال حاضر تعداد این مراکز به 22 مرکز رسیده این در حالیست که 26 مرکز بازپروری ویژه زنان آسیب‌دیده اجتماعی نیز در کشور فعالیت می‌کنند و 31 مرکز خانه سلامت نیز ویژه دختران در معرض آسیب تحت نظارت بهزیستی در حال فعالیت هستند.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور زنان و خانواده به راه‌اندازی سامانه ثبت الکترونیکی طلاق نیز اشاره کرد و گفت: سامانه تخصصی ثبت الکترونیکی طلاق در پنج شهر استان خراسان رضوی از جمله تربت جام، تربیت حیدریه، کاشمر، سبزوار و نیشابور در سال گذشته پایلوت و موجب کاهش 8.3 درصدی طلاق در این استان شد. این در حالیست که تا پایان شهریورماه سال جاری نیز این سامانه در 11 استان دیگر کشور نیز راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته وی، شیوع مصرف مواد مخدر توسط زنان در گروه سنی جوان به شیوع مصرف مردان نزدیک‌تر شده که این نشان‌دهنده شیوع بیشتر مصرف در زنان جوان است.

عباسی همچنین به اقدامات بهزیستی در جهت کاهش فقر و بهبود معیشت زنان از طریق تشکیل گروه‌های خودیار با همکاری بانک کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: در این روش از طریق گسترش برنامه تامین مالی خرد بدون نیاز به هر گونه وثیقه یا ضمانت مالی، زنان سرپرست خانوار اقدام به راه‌اندازی اشتغال‌های خرد کرده به طوری که در حال حاضر حدود 4000 گروه زن سرپرست خانوار از طریق این روش صاحب شغل شده و 70 هزار نفر از این طریق خودکفا شده‌اند.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور زنان و خانواده همچنین گفت: از طریق گسترش برنامه‌ گروه‌های همیار ١٤.١ درصد از خانواده‌های زن سرپرست معادل 17000 خانوار توانمند شده و از تحت پوشش بهزیستی خارج شده‌اند.

۱۳۹۶/۶/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...