نسخه چاپی

ترامپ، چالش جدی نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل

تارنمای آمریكایی 'ووكس' نوشت: زمانی كه رهبران جهان هر ساله در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گردهم می آیند، معمولا یك بحران جهانی فوری وجود دارد كه در دستور كار هر مقامی قرار می گیرد و امسال یك چالش بزرگ و نگران كننده ای كه بر نشست امسال سایه افكنده، شخص رئیس جمهوری آمریكاست.

به گزارش نما، پایگاه تحلیلی- خبری آمریکایی دیروز (شنبه) به وقت محلی، در تفسیری افزود: در سالهای اخیر موضوعاتی همچون افزایش شمار پناهندگان در سراسر جهان و یا بررسی مسئله تغییرات جوی موضوعاتی مهمی بود که فکر رهبران جهان را به خود مشغول کرده بود، اما امسال با توجه به اولین سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان رئیس جمهوری امریکا، شخص ترامپ می تواند به چالشی بزرگ برای رهبران در این نشست تبدیل شود.
ترامپ پیشتر اثبات کرده بود که فردی بسیار شکاک در مورد فعالیتهای سازمان ملل است. وی پیشترضمن انتقاد از سازمان ملل، این نهاد بین المللی را صرفا به باشگاهی برای گردهمایی، صحبت کردن افراد و خوش گذراندن توصیف کرده بود. وی پیشتر پیشنهاد کاهش بودجه رسانی واشنگتن برای سازمان ملل را نیز مطرح کرده بود.
اکنون همه نگاهها در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به ترامپ است که روز دوشنبه (فردا) میزبان نشست رهبران جهان در مورد اصلاحات سازمان ملل و یکی از اولین سخنرانان در این مجمع در روز سه شنبه خواهد بود. آیا وی همچون روسای جمهور گذشته آمریکا از لزوم همکاری های جهانی در حوزه های مختلف سخن خواهد گفت؟ و یا تلاش دارد سنت شکنی کند، جایگاه سازمان ملل را تنزل دهد و از اقدامات یک جانبه آمریکا در عرصه جهانی برای نمونه مهار کره شمالی سخن به میان آورد؟
'راب برشینسکی' یکی از مشاوران ارشد 'سامانتا پاور' نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل گفت: هم پیمانان نزدیک و شرکای ما نگران هستند که ترامپ بار دیگر برخی موارد سخنرانی مراسم تحلیفش را، از جمله تلاش آمریکا برای عقب نشینی از رهبری جهانی، تکرار کند.
نشانه هایی نیز وجود دارد که ترامپ قصد دارد سیاست 'نخست آمریکا' را در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل پیاده کند. گزارش ها حاکی از آن است که دولت ترامپ در حال کاهش چشمگیر شمار هیات های آمریکایی حاضر در این دوره از نشست مجمع عمومی سازمان ملل است.
تحلیلگران معتقدند با توجه به حضور دیپلماتهای بلندپایه اندک آمریکایی در این نشست، نشست ها چندجانبه و دوجانبه وزن و جایگاه سابق را نخواهد داشت. در عین حال غیبت دیپلمات های بلندپایه آمریکایی در نشست های مختلف مجمع عمومی خلایی را ایجاد می کند تا کشورهای جاه طلبی همچون چین برای ایفای نقش رهبری در جهان وارد عمل شود. به بیان دیگر اگر ترامپ می خواهد با هدف تقویت قدرت آمریکا، از سازمان ملل دوری کند، این اقدام می تواند نتیجه معکوس به همراه داشته باشد.
موضوع دیگری که به تبدیل شدن ترامپ به چالش جدی در این دور از نشست مجمع عمومی منجر می شود و رویکرد ملی گرایانه وی را در قبال این نهاد بین المللی نشان خواهد داد، این است که انتظار می رود رئیس جمهوری آمریکا در مکان باشگاه گلف خود طی برگزاری این مجمع اقامت کند و ممکن است در این مکان میزبان رهبران جهان شود.
این مغایر با سنت های پیشین است که یک رئیس جمهوری آمریکا در هتلی در نیویورک به همراه اکثر رهبران دیگر جهان اقامت می کرد.
پیام این گونه رفتارهای ترامپ چیست؟ رئیس جمهوری آمریکا دوست دارد به راه خود برود.
'راب برشینسکی' افزود: این حقیقت که ترامپ به دنبال منفعت مالی از نشست های سیاسی با رهبران جهان است( شرکت وی از اقامت رهبران جهان در املاک و مستغلات و داشتن امتیاز تبلیغات آزاد در گزارشهای رسانه ای پول سازی می کند) نشان از فساد مالی دارد.
مساله دیگر این است که انتظار می رود هیات دولت ترامپ در نشست های امسال مجمع عمومی سازمان مل بسیار کوچک تر از معمول باشد. سایت پلتیکو گزارش داد، در حالیکه دولت امریکا سابق بر این بیش از یک هزار نفر برای نشست های مجمع اعزام می کرد، شمار اعزامی ها از سوی دولت ترامپ در نشست های امسال ممکن است به چند صد نفر برسد. تحلیل گران می گویند با کاهش چشمگیر نمایندگان امریکا احتمالا نشست های امسال مجمع عمومی سازمان ملل نتواند حجم نتایج سازنده معمول را بدست بیاورد.
دیگر کشورهای بانفوذ جهان از جمله روسیه و چین از خلاء غیبت دیپلمات های ارشد آمریکایی در نشست های مختلف مجمع عمومی سود خواهند جُست تا نقش بزرگتری را در شکل دهی توافق های بین المللی در راستای منافعشان ایفا کنند.
تحلیلگران همچنین می گویند ترامپ در سخنرانیش در مجمع عمومی علاوه بر مطرح کردن مساله کره شمالی و برنامه هسته ای ایران، ممکن است تهدید کند که اگر شماری از کشورهای جهان بودجه رسانیشان را بطور چشمگیر افزایش ندهند، آمریکا کمک هایش را به ماموریت های صلحبانی سازمان ملل متحد قطع خواهد کرد. این تهدید احتمالی به هرج و مرج و نگرانی در مورد آینده سازمان ملل منجرخواهد شد.

۱۳۹۶/۶/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...