نسخه چاپی

المانیتور: امارات برای مقابله با نفوذ فزاینده ایران، حامی بهبود روابط سودان و آمریكا است

پایگاه آمریكایی در گزارشی درباره روابط سودان و آمریكا نوشته كه شورای همكاری خلیج فارس به ویژه امارات عربی متحده،‌برای مقابله با نفوذ فزاینده منطقه‌ای ایران، حامی بهبود روابط واشنگتن-خارطوم هستند.

به گزارش نما به نقل از فارس، به دنبال تحولات اخیر در روابط آمریکا و سودان و لغو تحریم‌ها توسط واشنگتن، یک پایگاه آمریکایی در مطلبی به نقش امارات عربی متحده در این موضوع پرداخت.

گزارش «المانیتور» را در این باره بخوانید:

«سودان، یکی از کشورهای حاضر در لیست «ممنوعیت ورود مسلمانان(به خاک آمریکا)» در فرمان 27 ژانویه دونالد ترامپ بود. ماه گذشته اما دولت ترامپ سودان را از لیست حذف کرد و وزارت خارجه آمریکا هم مجموعه‌ تحریم‌های اعمالی واشنگتن علیه خارطوم از دهه 1990 را لغو کرد. اعضای شورای همکاری خلیج فارس به ویژه امارات عربی متحده در تلاش برای قانع کردن واشنگتن درباره آشتی بین آمریکا و سودان بودند.

ابوظبی و دیگر پایتخت‌های شورای همکاری خلیج فارس تلاش کردند که آمریکا را قانع کنند سودان سزاوار قرار گرفتن در مجموعه شرکا و متحدان عرب سُنی آمریکا را دارد. استدلال آنها تا حد زیادی روی این موضوع استوار بوده است که سودان اخیرا در تلاش‌ها برای ایستادن در برابر توسعه نفوذ و تحکیم قدرت منطقه‌ای ایران، به تلاش‌های آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس کمک‌هایی کرده است.

قطعا چالش‌های اقتصادی و تهدیدات در قبال بقای رژیم رئیس‌جمهور عمر البشیر، سبب تصمیم سودان برای تغییر رویکرد در قبال ایران و روی آوردن به شورای همکاری خلیج فارس شد. سودان با از دست دادن اکثریت منابع نفتی و یک سوم سرزمین خود در نتیجه استقلال سودان جنوبی در سال 2011، خارطوم تصمیم گرفت که از منظر استراتژیک مناسب است که برای دریافت حمایت مالی، روی به کشورهای نفتی غنی شبه جزیره عرب بیاورد.

طبق گفته یک واسطه و مقام اماراتی، مقامات خارطوم مزایای اقتصادی احتمالی تداوم پیوندها با ایران را با مزایای متحد شدن با شورای همکاری خلیج فارس قیاس کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که رها کردن تهران، ارزش دریافت کمک مالی کشورهای عربی خلیج فارس را دارد. از زمانی که خارطوم این چرخش را انجام داد، اعضای شورای مکاری خلیج فارس میلیاردها دلار به سودان کمک کردند.

در ابتدای ریاست جمهوری ترامپ، قرار گرفتن سودان در لیست کشورهای ممنوعه ورود به آمریکا در فرمان کاخ سفید، در ابتدا سبب از بین رفتن امید به بهبوبد قابل ملاحظه در روابط واشنگتن-خارطوم شد اما دولت آمریکا اقدامات خارطوم در حوزه حقوق بشر را به رسمیت شناخت و به نظر می‌رسد در حال جایزه دادن به خارطوم به دلیل حمایتش از واشنگتن و متحدان عرب سُنی در درخواستشان برای مقابله و خنثی کردن اقدامات ایران در تغییر وضع موجود در منطقه با استفاده از بازیگران غیردولتی است.

آمریکا و سودان در جنگ داخلی یمن در یک جبهه قرار دارند و واشنگتن و خارطوم نقش‌های کلیدی در تقویت کمپین نظامی به رهبری عربستان سعودی علیه شورشیان حوثی مورد حمایت ایران ایفا می‌کنند.

برای امارات عربی متحده که هم متحد نزدیک آمریکا و هم متحد نزدیک سودان است، نزدیک کردن دو کشور برای حل مشکلاتی که با هم دارند، برای ابوظبی و دیگر پایتخت‌های شورای همکاری خلیج فارس، از منظر بین‌المللی مزیت بزرگی خواهد داشت. بنا به دلایل زیادی، سودان برای اغلب کشورهای عربی خلیج فارس، حائز اهمیت است از مسائلی از قبیل امنیت غذایی گرفته تا بحران یمن، تلاش‌ها برای مقابله با تروریسم، تجارت و سرمایه‌گذاری.

در حالی که امارات عربی متحده قصد تقویت نفوذ فزاینده خود در کشورهای آفریقایی را دارد، سودان در دستورکار سیاست خارجی ابوظبی، نقشی مهم برای ایفا کردن دارد. باز شدن تدریجی روابط واشنگتن- خارطوم بدون تردید از منظر اقتصادی به نفع سودان خواهد شد و امارات عربی متحده را قادر خواهد کرد که خارطوم را بیشتر از قبل درباره چرخش به مسیر و محور ابوظبی و ریاض و دور شدن از تهران قانع کند.

در برهه‌ای که نفوذ رو به گسترش ایران در اطراف و اکناف مناطق خاورمیانه به طور خاص رهبران اماراتی را نگران می‌کند، ژست‌ها و رفتارهای دولت ترامپ در قبال سودان، این سیگنال را به ابوظبی می‌دهد که این کشور آفریقایی حوزه‌ای در جهان عربی است که امارات عربی متحده به طور موثری در حال بازی کردن با کارت‌هایش برای به عقب راندن ایران است».

۱۳۹۶/۷/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...