نسخه چاپی

۶ علت شگفت آور سرطان!

به خوبی ثابت شده است كه سبك خاصی از زندگی مانند سیگار كشیدن، قرارگیری بیش از حد در معرض آفتاب و سموم، و ... خطر ابتلا به سرطان را در شما چند برابر می كند. اما این همه ماجرا نیست. گاهی اوقات علل تعجب آور شما را در معرض ابتلا به انواع سرطان ها قرار خواهند داد.

به گزارش نما, اگرچه یکی از علل ابتلا به سرطان به ژنتیک بازمی گردد اما بنا به اعلام انجمن سرطان آمریکا، برخی علل محیطی و البته دور از ذهن نیز هستند که به این بیماری دامن می زنند:
افزایش وزن در نوجوانی: سرطان مری و معده
نتایج تحقیقات آمریکایی نشان داده که زندگی نوجوانان می تواند تاثیر بزرگی بر پیامدهای سرطان داشته باشد. محققان دریافتند که خطر ابتلا به سرطان مری و معده در نوجوانانی که شاخص توده بدنی آنها بیش از ۴۰ است و مبتلا به اضافه وزن هستند، ۸۵ درصد بیشتر از سایرین است.
الکل: سرطان سینه، سرطان کبد، سرطان مری، سرطان روده
خطر ابتلا به انواع سرطان ها و مرگ و میر ناشی از آنها با مصرف الکل افزایش می یابد. به گفته محققان دانشگاه بوستون، ۳ و نیم درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان، مرتبط با الکل است. الکل حتی اگر در مقادیر بسیار کم مصرف شود، قوی ترین پیوند را با مرگ و میرهای ناشی از سرطان های سینه، مری، کولورکتال و کبد دارد.
گوشت قرمز: سرطان کولورکتال و پروستات
دو گروه از مواد سرطانزا در گوشت های کبابی و گریل شده وجود دارد: یک گروه آمین های هتروسیکلیک هستند که زمانی تشکیل می شوند که گوشت ها (گوشت گاو، گوسفند، مرغ و ماهی) در حرارت خیلی بالا پخته یا در واقع کبابی شوند. یک گروه دیگرهیدروکربن های آروماتیک پلی سیکلیک هستند که بر روی سطح گوشت ها به وسیله دود یا شعله آتش تشکیل می شوند. این اتفاق زمانی می افتد که چربی یا آب گوشت بر آتش ریخته می شود و با واکنشی که با آتش و دود می دهند، منجر به تولید چنین ترکیبات سرطانزایی در سطح گوشت می شوند. مطالعات نشان داده که پخت و پز تمام انواع گوشت در دمای بالا بخصوص در حالت سرخ کرده، علاوه بر سرطان کولورکتال، خطر ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات را تا ۴۰ درصد افزایش می دهد.
کرم‌های ضد آفتاب: سرطان پوست
این نکته ثابت شده که اشعه ماوراء بنفش خورشید و اشعهUVدر سالن ‌های برنزه خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می ‌دهد اما محققان دانشگاه میسوری آمریکا نیز اعلام کرده اند که برخی از کرم‌ ها و محصولات دارویی ضد آفتاب ممکن است باعث ابتلا به سرطان پوست شود زیرا حاوی ماده اکسید زینکzinc oxideاست که یکی از مواد شایع مورد استفاده در این محصولات به شمار می ‌رود. محققان در تفسیر این امر به بروز کنش و واکنش بین اشعه خورشید و اکسید زینک اشاره کردند که باعث شکل گیری رادیکالهای آزاد شده می‌شود و به نوبه خود در تخریب سلولها وDNAآنها نقش دارد و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می ‌دهد.
شب کاری: سرطان سینه
کار کردن در شیفت شبانه فقط مختل کننده خواب شما نیست بلکه می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را نیز افزایش دهد و این را آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ثابت کرده است. مطالعات اپیدمیولوژیک روی زنان پرستار به مدت ۶ ماه نیز نشان داده که خطر ابتلا به سرطان سینه در این زنان چند برابر سایرین است. دلیل احتمالی این است که الگوی تغییر خواب منجر به توقف تولید ملاتونین (هورمون تنظیم کننده چرخه خواب و بیداری) می شود و خطر توسعه تومور را بیشتر می کند.
دود اگزوز: خطر سرطان ریه
گروهی از محققان سازمان بهداشت جهانی نتیجه گرفتند که این گازها موجب ابتلاء به سرطان ریه و همچنین بروز تومورهایی در مثانه می شود. این نتایج حاصل از تحقیقات صورت گرفته بر روی کارگران مشاغل پرخطر مانند کارگران معدن، راه آهن و رانندگان کامیون است. گفته می شود افرادی که در صنایع پرخطر زندگی می کنند حدود ۴۰ درصد خطر ابتلا به سرطان ریه را در خود افزایش می دهند.

۱۳۹۶/۷/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...