نسخه چاپی

ایران و آفریقای‌جنوبی به دنبال روابط برد-برد اقتصادی

رییس اتاق تهران كه به همراه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه كشورمان، به آفریقای جنوبی سفر كرده است، در مجمع تجاری مشترك ایران و آفریقای جنوبی سخنرانی و با رییس اتاق ژوهانسبورگ دیدار و گفت‌وگو كرد.

به گزارش نما به نقل از اتاق تهران، مسعود خوانساری در مجمع تجاری مشترک دو کشور عنوان کرد که ایران و آفریقای جنوبی به دنبال شکل‌دهی یک بازی برد - برد در مراودات دوجانبه هستند. رییس اتاق تهران که به همراه محمدجواد ظریف به آفریقای جنوبی سفر کرده است، سرپرستی هیات بخش خصوصی را برعهده دارد که در کنار نمایندگان دولتی به سرپرستی وزیر امور خارجه، به دنبال توسعه مراودات سیاسی و اقتصادی با این کشور مهم آفریقایی به پرتوریا سفر کرده‌اند. مجمع تجاری مشترک ایران و آفریقای جنوبی، با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، خانم لیندیو زولو وزیر توسعه تجارت آفریقای جنوبی، مسعود خوانساری رییس اتاق تهران و نایب‌رییس اتاق ایران، و با حضور بیش از 100 نفر از تجار و فعالان اقتصادی دو کشور در محل وزارت خارجه آفریقای جنوبی در پرتوریا برگزار شد.

مبادلات اقتصادی ایران و آفریقای‌جنوبی تناسبی با روابط سیاسی ندارد

در آغاز این نشست، محمدجواد ظریف طی سخنانی کوتاه با تأکید بر تمایل ایران به توسعه روابط با آفریقای جنوبی تاکید کرد که ایران از امنیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری خارجی برخوردار است. ظریف همچنین از سفر حسن روحانی به آفریقای جنوبی طی ماه‌های پیش رو خبر داد. لیندیو زولو نیز در سخنان خود بر ضمانت تجارت با ایران تأکید کرد. وی خواستار تقویت همکاری های بانکی میان دو کشور شد و افزود: برای آفریقای جنوبی مانعی بر سر راه توسعه روابط با ایران وجود ندارد.

دولت دو کشور مشکلات بانکی و بیمه‌ای را حل‌وفصل کنند

در ادامه این نشست، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران طی سخنانی با اشاره به سابقه 135 ساله فعالیت اتاق بازرگانی گفت:‌ اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی نقش مشاوره‌ای پررنگی در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی در کشور پیدا کرده است.

نایب‌رییس اتاق ایران توسعه روابط اقتصادی با آفریقای جنوبی از اولویت‌های بخش خصوصی ایران عنوان کرد و این کشور را به عنوان یکی از کشورهای عضو بریکس، جزو اقتصادهای بزرگ و نوظهور جهان خواند. خوانساری افزود: آفریقای جنوبی یکی از کشورهای هدف جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری است؛ از نقش پر اهمیت این کشور در معادلات جهانی مطلع هستیم و می‌دانیم که موقعیت استراتژیک این کشور می‌تواند به عنوان دروازه ورود به بخش بزرگی از بازارهای آفریقا باشد.

خوانساری ادامه داد: آفریقای جنوبی دارای بخش‌های اقتصادی، مالی پیشرفته و زیربنای لجستیکی مدرن برای توزیع موثر کالا است. ایران اقتصاد بزرگى است و می‌تواند برای آفریقای جنوبی دروازه ورود به کشورهاى آسیاى میانه باشد و آفریقای جنوبی نیز برای ایران نقش دروازه ورود به کشورهای آفریقایی را ایفا کند. رییس اتاق تهران هم‌چنین خواستار افزایش حضور شرکت‌های آفریقای جنوبی در اقتصاد ایران شد و گفت: امیدوار هستم آشنایی و مذاکرات تجاری شرکت‌های ایرانی و آفریقای جنوبی در جریان این نشست گام مثبتی در جهت تحکیم و توسعه روابط اقتصادی میان بنگاه‌های اقتصادی و بخش های خصوصی دو کشور باشد.

مسعود خوانساری در تشریح زمینه‌های همکاری دو طرف گفت: محصولات پتروشیمی، قیر، مواد پلاستیکی و سایر مشتقات نفتی از عمده واردات آفریقای جنوبی است که ایران می‌تواند بخش عمده‌ای از این کالاها را تامین کند. تولید آهن، فولاد و محصولات وابسته به آن از اهداف استراتژیک دو کشور به حساب می‌آید که بخش‌های خصوصی دو کشور می‌توانند همکاری خوبی را در این خصوص داشته باشند. همکاری در زمینه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی و همکاری در بخش معادن و تبادل اطلاعات در این رابطه نیز می‌تواند زمینه‌های مناسبی برای نزدیکی دو طرف باشد.

نایب رئیس اتاق ایران افزود: ایران و آفریقای جنوبی در زمینه کشاورزی نیز می‌توانند مکمل هم باشند. به‌طور مثال بخشی از واردات غله ایران می‌تواند توسط آفریقای جنوبی تامین شود و اختلاف فصول دو کشور در این خصوص حائز اهمیت است. با توجه به پیشرفت‌ها و رتبه عالی بین‌المللی کشور آفریقای جنوبی در ارائه خدمات مالی و تامین مالی پروژه‌ها، شرکت‌های توانمند ایرانی با تکیه بر تجارب ارزشمند خود در بازارهای بین‌المللی می‌توانند در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی به‌خصوص در زمینه‌های تولید برق و ساخت‌وساز با آفریقای جنوبی همکاری خوبی داشته باشند. همچنین سرمایه‌گذاری در زمینه تولید طلا از معادن ایران نیز می‌تواند پیشنهاد ویژه‌ای به فعالان حوزه معدن در آفریقای جنوبی باشد.

خوانساری ادامه داد: از طرف بخش خصوصی ایران از مقامات دولتی دو کشور درخواست می‌کنم برای تقویت روابط بانکی و بیمه‌ای موجود بین دو کشور در جهت حل‌وفصل مشکلات مربوط به مبادلات پولی و بانکی و تسهیل یا ایجاد روابط کارگزاری و تاسیس شعب بانک‌های ایرانی در آفریقای جنوبی، برای تامین مالی صادرات و سرمایه‌گذاری و ایجاد شرکت‌های مشترک بیمه‌ای جهت پوشش فعالیت‌های فعالان اقتصادی دو کشور تدابیر و اقدامات لازم اتخاذ کنند.

آفریقای جنوبی می‌تواند هاب صادرات کالاهای ایرانی باشد

مسعود خوانساری هم‌چنین در ادامه برنامه‌های خود در آفریقای جنوبی با رئیس اتاق ژوهانسبورگ دیدار کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ژوهانسبورگ در این دیدار خواستار شناسایی زمینه‌های همکاری میان اعضای اتاق‌های بازرگانی دو کشور و ایجاد یک شبکه تجاری بین دو طرف شد و گفت: شرکت‌های ایرانی می‌توانند از طریق آفریقای جنوبی به بازارهای کشورهای هم‌جوار دسترسی پیدا کنند.

هرمان بردت افزود: در حوزه دارو و ال‌پی‌جی امکان صادرات و توزیع محصولات ایرانی به سایر کشورهای آفریقایی از طریق بازار آفریقای جنوبی وجود دارد و ما می‌توانیم هاب صادرات کالاهای ایرانی باشیم.

رئیس اتاق ژوهانسبورگ همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های ایرانی در آفریقای جنوبی در حوزه خودرو، ریخته‌گری، معادن طلا و الماس را از دیگر زمینه‌های بالقوه همکاری مشترک دو طرف عنوان کرد.

بردت گفت: آفریقای جنوبی خواستار واردات محصولات کشاورزی ایران شامل انار، خرما، زعفران و کنستانتره میوه است.

رییس اتاق تهران هم ضمن استقبال از گسترش همکاری‌های تجاری بخش‌های خصوصی دو کشور گفت: شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند در خصوص صادرات و سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، نفت و گاز و پتروشیمی کشاورزی فناوری‌های جدید با شرکت‌های آفریقای جنوبی همکاری‌ کنند.

مسعود خوانساری افزود: در صورت تأمین مالی پروژه‌ها توسط طرف آفریقایی، شرکت‌های صدور خدمات فنی و مهندسی ایرانی می‌توانند در اجرای پروژه‌های زیربنایی این کشور از جمله نیروگاه و جاده‌سازی مشارکت کنند.

۱۳۹۶/۸/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...