نسخه چاپی

بشار اسد تا اطلاع ثانونی در قدرت باقی می ماند

روزنامه واشنگتن پست از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریكا به این دلیل كه منطقه نفوذ این كشور در خاورمیانه را به تدریج به نفع روسیه رها می‌كند، انتقاد كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: روزنامه واشنگتن پست از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به این دلیل که منطقه نفوذ این کشور در خاورمیانه را به تدریج به نفع روسیه رها می‌کند، انتقاد کرد.

روزنامه واشنگتن پست با طرح این امر، اشاره کرد که نقش برجسته روسیه در حل و فصل درگیری‌ها در سوریه به صورت عجیبی مورد استقبال گسترده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار گرفت.

از روز سه‌شنبه جلسه جدیدی از مذاکرات پیرامون سوریه با نظارت سازمان ملل برگزار شده که این امر پس از کنفرانس‌های برگزار شده در روسیه و عربستان سعودی طی هفته اخیر و همچنین گفت‌وگوی تلفنی طولانی میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکاست.

اظهارات مطرح شده پیرامون آنچه که در جریان آن مذاکرات عنوان شد ضد و نقیض مانده‌ است اما مساله‌ای که شفاف است عبارت است از اینکه حمایت گسترده روسیه از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در عرصه دیپلماتیک نیز ادامه خواهد یافت.

واشنگتن پست به دیدار پوتین و اسد در مسکو پرداخت و تاکید کرد که تصویر منتشر شده از این دیدار نقش روسیه را تشریح می‌کند و نشان می‌دهد که مسکو موفق شد که اسد را از شکست نظامی نجات دهد و روسیه همچنین در محقق ساختن پیروزی‌های متعددی علیه مخالفان مورد حمایت غرب ظرف دو سال گذشته نقش داشته است.

همچنین نشست‌هایی که به میزبانی روسیه پس از دیدار پوتین با اسد برگزار شد تاکید مجددی بر این است که اقدامات دیپلماتیک مسکو پس از پیروزی نظامی بر ماندن بشار اسد در قدرت تا اطلاع ثانونی متمرکز خواهد بود که این مساله عرصه جدیدی را برای روسیه در خاورمیانه به ارمغان می‌آورد و آمریکا را به صورت بیشتری به حاشیه می‌راند.

واشنگتن پست نوشت که متاسفانه کسی که از طرح روسیه در حمایت از اسد بیشترین خرسندی را دارد، دونالد ترامپ است و این علی رغم آن است که طرح روسیه، نفوذ ایران در سوریه را بیشتر خواهد کرد.

دونالد ترامپ پس از تماس تلفنی‌اش با ولادیمیر پوتین نسبت به طرح روسیه در سوریه حمایت کرد که براساس این طرح، مذاکراتی میان اسد و مخالفان برای تدوین قانون اساسی جدید سوریه صورت می‌گیرد و این طرحی است که ترکیه و ایران نیز از آن پشتیبانی کردند.

این در حالی است که عربستان با برگزاری کنفرانس گسترده مخالفان سوری در ریاض از این طرح حمایت کرد که در جریان این کنفرانس تمامی طرف‌های سوری مخالف ماندن اسد را به حاشیه راند.

مسؤولانی در دولت ترامپ گفته‌اند که پوتین تعهد داده است انتخاباتی با نظارت سازمان ملل در پایان کار با مشارکت تمامی سوری‌ها از جمله نیمی از ساکنان آواره شده برگزار شود.

آنطور که واشنگتن پست نوشته است حتی اگر انتخاباتی آزاد و سالم برگزار شود اسد هیچ جایی نخواهد داشت که مسکو نیز این مساله را می‌داند و به همین دلیل مسکو و تهران تکمیل این طرح را نخواهند پذیرفت.

پنتاگون تلاش می‌کند نفوذ خود را از طریق این روند سیاسی حفظ کند و آمریکا معتقد است که این روند سیاسی این امکان را فراهم می‌کند که حمایت طولانی‌تری از نیروهای کرد و عرب در شمال سوریه که میدان‌های اصلی نفتی در سوریه را تحت تصرف دارند، صورت بگیرد.

این در حالی است که ترامپ به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه وعده داده است که ارسال محموله‌های سلاح به نیروهای کرد را متوقف خواهد کرد و این اظهاراتی است که برای تیم امنیت ملی آمریکا غافلگیرکننده بوده است.

این روزنامه نوشت: با وجود ضعف مخالفان اما پوتین نخواهد توانست که یک شهرک روسی را در سوریه ایجاد کند که این امر دلیل به تعویق افتادن کنفرانسی است که امید می‌رفت پوتین آن را در سوچی در هفته جاری برای بررسی پیشنهادها پیرامون قانون اساسی برگزار کند.

مخالفان سوری با این کنفرانس مخالفت کرده و ترجیح دادند که مذاکره در ژنو صورت بگیرد و این در حالی است که اردوغان به مشارکت کردها اعتراض کرده است.

اما با وجود این شکستی که یک شکست زودهنگام برای تلاش‌های پوتین به نظر می‌رسد مساله قطعی این است که روسیه جای ایالات متحده را در حال حاضر به عنوان قدرتی برای حل و فصل مهمترین درگیری‌ها در خاورمیانه گرفته است.

همچنین استقبال ترامپ از این نقش روسیه پس از کارنامه فاجعه بار باراک اوباما در سوریه منجر به این خواهد شد که فروپاشی رهبری جهانی آمریکا سریع‌تر صورت بگیرد.

۱۳۹۶/۹/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...