نسخه چاپی

وزیر خارجه عراق: روابط ما با ایران بر اساس حفظ حاكمیت ملی است

به گزارش نما - صدا و سیما نوشت: ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق گفت: ما علیه ایران موضع گیری نمی کنیم و زمانی که کشورهای عربی ما را در تنگنا قرار دادند ایران مرزهای خود را به روی ما باز کرد.

به گزارش تلویزیون روسیا الیوم، ابراهیم الجعفری در ادامه گفتگوی ویژه با این شبکه در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه اخیرا شاهد تحرکات فعال و بیشتر عراق در عرصه منطقه ای هستیم روابط خود را با همسایگان عربی ارزیابی می کنید؟ گفت: نظریه و راهبرد عراق در زمینه تعامل با کشورهای همسایه بر اساس روابط مستقل دوجانبه بنا شده است. ما با چهار کشور عربی همسایه خود یعنی عربستان، کویت، اردن و سوریه ارتباط داریم، اگر در روابط بین این کشورها تیرگی وجود داشته باشد ما به آن احترام می گذاریم اما روابط خود را با آنها حفظ می کنیم. در حال حاضر ما روابط خوبی با عربستان و سوریه داریم در حالی که این دو کشور با هم رابطه ای ندارند. ما مسئول این نیستیم که چرا دو کشور با هم قطع رابطه کرده اند، ما روابط خود را با آنها حفظ می کنیم و منافع و زمینه های کاری مشترک با هم داریم. عراق به این نظریه و سیاست برقراری روابط و ساختن پل ارتباطی با تمام کشورها ادامه می دهد، البته بدون اینکه وارد ائتلاف ها و سیاست قطب بندی شود.

الجعفری در پاسخ به این پرسش که متأسفانه خواسته یا ناخواسته عراق در محور هم‌پیمانان ایران توصیف می شود، چگونه می توان تصور کرد عراق هم‌پیمان ایران نباشد و اقداماتی که لازم است عراق انجام دهد تا ثابت کند با همه کشورها هم پیمان است نه فقط با یک کشور؟ گفت: ایران کشوری است که دارای جایگاه، وزن و سنگینی مخصوص به خود و دارای موضع گیری های شرافتمندانه است و از زمان سرگونی نظام سابق و به سرعت در کنار عراق ایستاد و از ما پشتیبانی کرد. به علاوه بسیاری از نیروهای مخالف رژیم سابق عراق در ایران بودند و در حالیکه کشورهای عربی عرصه را بر ما تنگ کرده بودند ایران مرزهای خود را به روی ما گشود و ما از گفتن این موضوع هیچ شرمی نداریم.

وی در ادامه افزود: اما اینکه ما با ایران یک ائتلاف داشته باشیم که بر ما تحمیل کند با هر کشوری که با ایران رابطه ندارد قطع رابطه کنیم و از هر کشوری که ایران راضی است ما هم راضی باشیم به هیچ عنوان این گونه نیست. عراق دارای منافع خاص خود است و ممکن است با یک کشور رابطه داشته باشد و با کشور دیگر دارای اختلاف باشد، اما این اقدامات غیر ارادی و واکنشی نیست، بلکه در راستای تأمین منافع و با معیارهای عراقی است. بله ما با ایران رابطه داریم اما به صورت مستقل و بر اساس حفظ حاکمیت ملی.
الجعفری در پاسخ به این سؤال که عدم مشارکت شما در نشست اضطراری اخیر وزرای خارجه اتحادیه عرب باز هم این سخن را به دنبال داشت که عراق در سطح وزیر در این نشست شرکت نکرده است چون نخواسته بیانیه ضد ایرانی را تأیید کند، آیا این موضوع صحیح است؟ گفت: در آن هنگام در برنامه کاری من سفر به دو کشور گنجانده شده بود که رومانی یکی از آنها بود و در عین حال نامه ای نوشتم و آن را به معاون وزیر خارجه دادم، بنابراین حضور نیافتن من در این نشست عمدی نبوده است.

الجعفری در جواب این پرسش که چند وقت پیش عمر البشیر رئیس جمهور سودان گفته بود که وی مخالف ایجاد ائتلاف ها علیه یک طرف مشخص است و الان به مصلحت ما کشورهای عربی نیست که با ایران وارد مقابله شویم، این در حالی است که سودان هم پیمان عملیاتی و نظامی عربستان محسوب می شود و چه بسا بیشترین خسارت و تعداد قربانیان در جنگ ضد یمن در میان نظامیان سودانی به ثبت رسیده است. آیا به نظر شما در این شرایط امکان ایجاد ائتلاف نظامی برای مقابله با ایران وجود دارد؟ گفت: ما مواضع ضد ایرانی نداریم همچنان که علیه هیچ کشور دیگری موضع گیری نمی کنیم. از سوی دیگر ما با ایجاد ائتلاف های نظامی مخالف هستیم، اما اگر روزی مصلحت ما ایجاب کند ما علنا اعلام می کنیم که زمان وارد شدن به فلان ائتلاف فرا رسیده است. مگر ما طرح ایجاد ائتلاف بین المللی را با شرایط خود نپذیرفتیم؟ ما به نیروهای ائتلاف گفتیم به اندازه ای که به امنیت عراق مربوط است با شما همکاری می کنیم. اما ما با وجود اینکه در ائتلاف بین المللی بودیم در ماه سپتامبر سال 2014 دست هایی برای کمک به سوی ما دراز شد که خارج از ائتلاف بین المللی بود و ما آن کمک ها را پذیرفتیم و به ائتلاف نگفتیم که شما به ما اجازه می دهید یا خیر؛ یک نمونه دیگر دیدار بین من و وزیر خارجه چین در اینجا یعنی نیویورک است. ما با سیاست قطب بندی موافق نیستیم و با چین و روسیه و ایران همکاری داریم و کمک های بسیاری از کشورهایی که عضو ائتلاف نیستند را قبول کرده ایم.

الجعفری در مورد اینکه گفته می شود عراق به کشوری تبدیل شده است که ایرانی ها هر وقت بخواهند بدون روادید به این کشور سفر می کنند و از آن خارج می شوند گفت: این درست نیست، هیچ کسی بدون روادید نمی تواند وارد عراق شود و روادید دارای هزینه و مخارجی است که شخص وارد شونده آن را پرداخت می کند و این یک منبع اقتصادی عالی است. ما از کسانی که می خواهند وارد عراق شوند نمی پرسیم شما فقیر هستید یا ثروتمند، بلکه به او می گوییم اگر هزینه روادید را پرداخت کرده اید و مشکل امنیتی ندارید خوش آمدید. ما در سال کنونی و پارسال از میلیون ها زائر در اوضاع امنیتی خوب استقبال کردیم و ممکن است کشورهای بزرگ جهان نتوانند این شرایط را برقرار کنند.

الجعفری در مورد مشکلات روادید عراقی و اینکه عراقی ها حتی نمی توانند وارد سومالی شوند و یا اینکه حتی روسیه که کشور دوست عراق محسوب می شود به سختی به عراقی ها روادید می دهد، گفت: این موضوع به هیچ عنوان درست نیست، طبیعتا ما از رژیم سابق مشکلاتی به ارث برده ایم، کشورهایی که اجازه ورود عراقی ها را نمی دهند خود مسئولیت سیاست های احمقانه خودشان را به دوش می کشند، اما ما به این موضوع فکر می کنیم که چگونه روابط قطع شده خود را برقرار کنیم، چگونه درهای بسته شده به روی عراق را بگشاییم. ما به دنبال رفع موانع و مشکلاتی هستیم که در زمینه سفر عراقی ها به کشورهای اروپایی وجود دارد و با وزیران خارجه اروپایی در مورد این موضوع و مشکلات هموطنان عراقی که در این کشورها حضور دارند گفتگو کرده ایم و بسیاری از موانع را رفع کرده ایم.

۱۳۹۶/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...