نسخه چاپی

شبكه نمایش خانگی در اختیار صداوسیما قرار می گیرد؟

عکس خبري -شبکه نمايش خانگي در اختيار صداوسيما قرار مي گيرد؟

در روز های گذشته برخی منابع ، خبر داده اند كه مسئولیت صدور مجوز و نظارت بر سریال‌های نمایش خانگی، به طور كامل از اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج و به سازمان صداوسیما واگذار شده است.


به گزارش نما، این اتفاق دو هفته پس از اطلاعیه منتشرشده از سوی سازمان سینمایی رخ داده است. در آن اطلاعیه اعلام شده بود که به دلیل حجم زیاد سریال‌های در حال تولید نمایش خانگی تا اطلاع ثانوی، مجوز تازه‌ای برای این مجموعه‌ها اعطا نخواهد شد.

اخبار فرهنگ و هنر - یکی دو روز بعد مشخص شد این مسئله در پی دستور نهادهای بالادستی رخ داده و به آن چه از سوی ارشاد اعلام شد، ربطی ندارد. قانون چه می‌گوید؟ حدود یک سال است که سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (وابسته به سازمان صداوسیما) به طور جدی فعالیت و به صدور مجوز و نظارت بر پلتفرم‌های نمایش آنلاین ویدئو اقدام می‌کند.

تا پیش از آن، سرویس‌های وی‌اودی به عنوان جزئی از «دفتر نمایش خانگی»، زیر نظر سازمان سینمایی (وابسته به وزارت ارشاد) شناخته می‌شدند. این تغییر مسیر قانونی، بر اساس تفسیری است که شورای نگهبان در سال 79 از اصول 44 و 175 قانون اساسی ارائه کرده است. بر این اساس، سازمان صداوسیما تنها مرجع صدور مجوز و نظارت بر انتشار صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است. این نظر تفسیری در دستوری از سوی رهبر انقلاب در سال 94 تأیید و سازمان صداوسیما به عنوان تنها مرجع ناظر در این حوزه شناخته شد.
گذار از ارشاد به صداوسیما در چند ماه اخیر که پلتفرم‌های پرطرفدار آنلاین، زیر پرچم صداوسیما رفتند، وضعیتی عجیب حاکم شده بود. از طرفی سازمان سینمایی مأمور اعطای دو مجوز ساخت و نمایش به سریال‌های نمایش خانگی بود و از طرف دیگر پلتفرم‌های وی‌اودی که نمایش‌دهنده عمده این مجموعه‌ها هستند، زیر نظر سازمان صداوسیما فعالیت می‌کردند. یعنی عملا سریال‌ها باید از فیلترهای نظارتی این دو نهاد عبور می‌کردند.

در روزهای اخیر با انتشار زمزمه‌هایی مبنی بر نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی، صدای اعتراضاتی از سوی فعالان صنفی سینما و نمایش خانگی بلند شده است. انجمن فیلم‌نامه نویسان و کانون کارگردانان سینمای ایران در بیانیه‌هایی جداگانه درباره این مسئله ابراز نگرانی کردند و در خصوص کم‌رونق شدن بازار نمایش خانگی بر اثر نظارت سازمان صداوسیما هشدار دادند. اگرچه اخبار قطعی از شورای عالی فضای مجازی واصل نشده، اما به نظر می‌رسد کار انتقال مسئولیت نظارت از ارشاد به صداوسیما را باید تمام شده دانست.


۱۳۹۹/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...