نسخه چاپی

دكتر محمد حسن‌نژاد در گفتگو با نما:

افزایش شاخص‎‌ها در بورس به معنای سودآوری نیست/ شاخص بورس می توانست آهسته و پیوسته بالا برود

عکس خبري -افزايش شاخص‎‌ها در بورس به معناي سودآوري نيست/ شاخص بورس مي توانست آهسته و پيوسته بالا برود

نماینده سابق مجلس گفت: افزایش شاخص به معنای سودآوری نیست، این به معنای كاهش ارزش پولی ماست و اگر با دلار نیز این نرخ حساب شود می‌بینیم قیمت‌ها تكانی نخورده است.

نوسانات بورس و بازار سرمایه در هفته‌های اخیر منجر به نگرانی‌ در میان سرمایه‌گذاران شده است دکتر محمد حسن‌نژاد نماینده سابق خانه ملت و فعال اقتصادی در اینباره گفت: بورس و شاخص آن دماسنج اقتصادی کشور است، این دماسنج نشان‌دهنده تحولات اقتصادی کشور اعم از رکود و رونق است، مسلما شاخص میانگین قیمت و ارزش شرکت‌هاست، شاخص بورس هم با بالا و پایین شدن ارزش شرکت‌ها دچار تغییر می‌شود.
وی تصریح کرد: شرکت‌های داخل بورس چندگونه ارزش دارند که شامل ارزش عرضه فعالیت‌ها و ارزش‌های آتی است که بر اساس تولید و ارزش قیمت ارز است، این ارزش بر اساس پیش‌بینی فعالیت شرکت‎‌ها اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاران بر اساس تولید و قیمت ارز، اقدام به خرید سهام می‌کنند، در حقیقت ارزش جایگزینی برای شرکت‌ها تعیین کننده است.
عضو سابق کمیسیون اقتصاد مجلس ضمن بیان نوسانات همیشگی در حوزه ارز و تأثیر آن بر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: ما هرسال در کشور شاهد نوسانات ارزی هستیم، مسلما این نوسانات بر روی بورس تأثیر می‌گذارد، به طور مثال اگر در خط تولید محصولی را با قیمت یک میلیارد تومان در جریان انداختیم و اگر قیمت دلار چهار هزارتومان باشد هزینه تمام شده در قیاس با دلار 25 هزار تومان بسیار کمتر می‌شود، در بورس این تحولات خود را نشان می‌دهد و شاخص بالا می‌رود.
این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: افزایش شاخص به معنای سودآوری نیست، این به معنای کاهش ارزش پولی ماست و اگر با دلار نیز این نرخ حساب شود می‌بینیم قیمت‌ها تکانی نخورده است.
حسن‌نژاد به بازارهای موازی و تأثیر آن بر نوسانات بورس اشاره کرد و گفت: بخشی از این مسئله نیز مرتبط با سایر بخش‌های اقتصادی است، شما درحال حاضر به طور مثال سودبانکی را کاهش می‌دهید و سرمایه‌گذار پول خود را از بانک خارج می‌کند، قبلا سود 25 درصد بود و همین انگیزه‌ای برای نگهداشتن پول در حساب می‌شد وقتی نرخ سود کاهش پیدا کرد و در ظاهر با یک حساب و کتاب سهم سودآوری بورس بیشتر شد شاخص‌ها تغییر کرد.
وی افزود: گاهی حذف نقدینگی نیز منجر به نوسان در بورس می‌شود بر همین اساس برخی از افراد وارد بازی با سفته می‌شوند، در بحث بورس منطق اقتصادی حرف اول را می‌زند، وقتی این مسئله برایمان مهم باشد که نگهداری پول نقد در منزل ارزش آن را افزایش نمی‌دهد ممکن است وارد کارزار بورس شویم وقتی وضعیت بورس دچار تغییر شد برخی از فعالان این عرصه سرمایه خود را بیرون آورده و در بازار موازی مثل بازار خودرو ریختند.
نماینده مجلس نهم و دهم با بیان تأثیرات افزایش حضور مردم بر تغییر و تنش در اتاق شیشه‌ای ادامه داد: سهام عدالت نیز یک بخش دیگر از تحولات بود، حضور مردم به یکباره در بازار سرمایه حجم مبادلات را بالا برد و باعث نوسان در شاخص شد.
نماینده مردم جلفا و مرند گفت: بورس می‌توانست آهسته و پیوسته بالا برو؛د یعنی اگر 5 درصد ضریب نمی‌خورد شاید شاخص‌ها اکنون بر روی دو میلیون و پانصد بود و ریزش نیز نداشت ولی چون شاخص‌ها به یکباره رشد پنج شش ماه را در ضریب زمانی کوتاهی انجام داد ما عده‌ای تازه وارد به بورس داریم که با نوسانات بازار سرمایه به اندازه فردی که مثلا بیست سال است در این بازار فعالیت اقتصادی می‌کند آشنا نیست و با نوسان دچار شوک می شود و فورا پول خود را از بورس خارج کرده و ما شاهد نوسان بیشتر در شاخص می شویم، این روزها هم شاهد این خروج هستیم و افرادی که دیروز سهم خود را به تازه‌وارد بورس با مثلا هزارتومان فروخته بودند اکنون آن سهم را با رقم کمتری مثل 600 تومان می‌خرند.
این فعال حوزه اقتصاد در پایان تصریح کرد: به نظر من تازه واردها یا ناگزیر در بورس می‌مانند و یا به مالشان آتش زده و آن را به دست سرمایه‌داران کهنه‌کار می‌سپارند اما چون مردم خودشان وارد بازار سرمایه شدند و چون سهام‌دار قیمت بالا را دیده است و در وجدان خود این ضرر را به ناآگاهی خود نسبت می‌دهد منطقا موج ناآرامی اجتماعی ایجاد نمی‌کند.

۱۳۹۹/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...