نسخه چاپی

محكومیت رژیم بعث در كتاب «جنگ شهرها، تهران»

عکس خبري -محکوميت رژيم بعث در کتاب «جنگ شهرها، تهران»

كتاب «جنگ شهرها، تهران» كه در مورد حمله هوایی رژیم بعث به شهر تهران است توسط «مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» منتشر شد.

به گزارش نما، حمله هوایی و موشکی رژیم بعث عراق به مناطق مسکونی ایران بخشی مهم از تاریخ جنگ تحمیلی است که به پرداختن به آنها ضرورتی انکار ناپذیر دارد. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در ادامه فعالیت‌های خود مبنی بر انتشار اسناد دسته اول مرتبط با جنگ تحمیلی مجموعه «جنگ شهرها» را منتشر کرده است که در جدیدترین مجلد آن به حمله‌های هوایی عراق به شهر تهران پرداخته است. حمله‌هایی که با آغاز جنگ تحمیلی آغاز و در بعد از ۱۳۶۳ افزایش یافت.

«زینب اسلامی» نویسنده این کتاب است که در ۳۷۴ صفحه همه اسناد مرتبط به این موضوع را به صورت روزشمار جمع‌آوری کرده است.

«شروع جنگ»، «دوره اول جنگ شهرها در تهران»، «آتش‌بس کوتاه مدت و تلاش‌های بین‌المللی برای صلح»، «از سرگیری جنگ شهرها»، «تلاش‌های دیپلاماتیک»، «ادامه تلاش‌های دیپلماتیک و بمباران تهران» و «موشک‌باران تهران» از بخش‌های این کتاب است.

قسمتی از متن کتاب:

«عراق در روزهای آغاز جنگ، در حمله به مناطق نظامی تهران به تعدادی از منازل مسکونی آسیب وارد کرد و بعد از آن نیز گاهی با هواپیماهای جنگی دیوار صوتی تهران را شکست، اما تهران تا قبل از ۱۳۶۳، هدف حملات جدی عراق قرار نگرفت. در واقع با آغاز جنگ شهرها بود که مرحله جدیدی در تاریخ جنگ تحمیلی آغاز شد و تهران به دفعات هدف تجاوز هوایی و موشکی عراق قرار گرفت.

حملات دشمن در ابتدا به صورت هوایی اجرا می‌شد. هواپیماهای عراقی مسیر طولانی فرودگاه‌های نظامی خود را تا تهران به‌دشواری می‌پیمودند و بمب‌ها و راکت‌های معدودی را که همراه داشتند، با دقت کم، بر فراز تهران رها می‌کردند. بسیاری از این بمب‌ها در مناطقی می‌افتادند که هیچ آسیبی به کسی نمی‌رساند. گاهی نیز هواپیماها با شکستن دیوار صوتی، ترس و دلهره ایجاد می‌کردند و به سرعت دور می‌شدند.»

«جنگ شهرها، تهران» در ۳۷۴ صفحه به قلم «زینب اسلامی» به نگارش درآمده و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» در ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده است.
منبع: دفاع پرس

۱۳۹۹/۷/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...